بر اساس تحقیقات علمی اکثر کسانی که این روزها به‌خاطر ابتلا به کووید-۱۹ حتی در اروپا کارشان به آی‌سی‌یو کشیده می‌شود در دریافت واکسن سهل‌انگاری کرده‌اند.

مخالفان واكسن

همشهری - زهرا خلجی: بیمارستان‌ها پر شده است از بیماران کووید-۱۹ که واکسن نزده‌اند. از مردی ۲۰ ساله به ظاهر قوی که همواره رژیم غذایی‌اش را رعایت می‌کرد و عادت به ورزش  داشت تا زن ۵۰ ساله‌ای که منتظر شواهد بیشتری از ایمنی واکسن بود تا مادر بارداری که می‌ترسید، واکسن روی جنینش اثر سوء بگذارد.به گزارش گاردین، در میان آنها مردی ۶۰ ساله که با سطح اکسیژن ۷۰ درصد با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده بود، حضور داشت که در لحظات آخری که او را به بیمارستان می‌رساندند، ‌همسرش هم فوت کرد! هر دو   معتقد بودند که واکسن یک کلاه‌برداری گسترده است و در واقع شرکت‌های دارویی، دولت‌ها را برای اثبات اثربخشی واکسن‌ها، تطمیع کرده‌اند.

داستان متفاوت مراقبت‌های ویژه

بیشتر افرادی که به‌شدت درگیر کووید-۱۹شده‌اند، واکسن نزده‌اند و بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای در بیمارستان‌های انگلیس بستری هستند. البته افرادی هم بودند که واکسن زده بودند و باز هم بیمار شده بودند. این افراد شامل سالمندان یا آنهایی می‌شود که دچار مشکل سیستم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای هستند. برخی هم با بیماری‌هایی نظیر سرطان خون و  شیمی‌درمانی درگیرند. تعداد کمی هم افراد بدشانس سالمی هستند که با وجود زدن واکسن باز هم به بیماری مبتلا شده و کارشان به بستری هم کشیده شده است. معمولا این افراد با چند روز اکسیژن گرفتن مشکل‌شان حل و مرخص می‌شوند. اما قصه در بخش مراقبت‌های ویژه متفاوت است. در آنجا جمعیت بیماران شامل تعداد کمی بیمار با مشکل زمینه‌ای و تعداد زیادی فرد سالم و جوان واکسن نزده است که خودشان انتخاب کرده‌اند، واکسینه نشوند. دیدن این ترکیب در هفته‌های اخیر، نشان می‌دهد اخیرا کمتر کسی به واکسن زدن ترغیب می‌شود.

یک متخصص بیماری‌های تنفسی در یکی از بیمارستان‌های لندن می‌گوید: شاید یکی از دلایل پافشاری افراد ضدواکسن روی موضع خود، دیدن افرادی است که همچنان با وجود واکسیناسیون به کووید مبتلا می‌شوند. اما باید این را درنظر بگیرند که اگر همه واکسینه شده باشند بیمارستان‌ها زیربار فشار کمتری می‌روند.او معتقد است بیشترین منابعی که در بیمارستان به کووید-۱۹ اختصاص داده شده است برای واکسن نزده‌ها خرج می‌شود.‌ بله، واکسینه شدن خوشایند نیست، عوارض دارد، ممکن است حتی پس از آن هم مبتلا شوید. اما بسیاری از افراد پس از واکسن زدن یک یا ۲ روز حال بدی داشتند و پس از آن دیگر فقط از ایمنی حاصل از آن لذت برده‌اند. ممکن است افرادی پس از واکسن زدن باز هم به بیماری مبتلا شوند اما درصد بالایی از آنها کارشان به بیمارستان نمی‌کشد.

مقاومت سنگین ضدواکسن‌ها

مراحل صدور تأییدیه برای واکسن‌ها با دقت و سختگیری خاصی دنبال شده است و ما حالا داده‌های بی‌شماری از دنیای واقعی داریم که نشان می‌دهد همه واکسن‌های تأیید شده کار کرده‌اند. با این حال همچنان، مقاومت ضدواکسن‌ها برای تزریق نکردن تنها سلاح فعلی مقابله با همه‌گیری، از دلایل بی‌شمار علمی و منطقی قوی‌تر است، مگر اینکه مقررات بازدارنده مانند محدودیت‌های اداری و عبورومروری برای واکسینه‌نشده‌ها با قدرت اجرا شود و درصدی از آنها را برای واکسیناسیون ترغیب کند.با شمار واکسینه‌نشده‌های زیاد در اروپا، سازمان بهداشت جهانی از بروز موج‌های جدید همه‌گیری در این قاره ابراز نگرانی کرده است. بسیاری از متخصصان عامل اصلی این موج جدید در اروپا را عادی‌انگاری و تمایل افراد به بازگشت به دوران پیش از کرونا، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و همچنین افراد ضدواکسنی می‌دانند که با مقاومت در برابر واکسینه شدن، اجازه قطع شدن این زنجیره را نمی‌دهند.

۴۷ درصد از جمعیت جهان تاکنون  حتی یک دوز واکسن کووید-۱۹ را هم دریافت نکرده‌اند.

کد خبر 638912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    واکسن پیشگیری نمی کنه، تمام!