رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی درباره خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی که در دهک‌های بالای اقتصادی هستند، توضیح داد.

بهزیستی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مجید رضازاده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی پاسخ به این سوال که بر طبق بررسی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی، ۲۰۵ هزار و ۶۹۷ خانوار (معادل بیش از ۲۱ درصد خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی) جزء خانوارهای دهک‌های بالای اقتصادی یعنی دهک‌های ۷ تا ۱۰ بوده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: طبق قانون، سازمان بهزیستی موظف است به همه افراد به صرف داشتن معلولیت خدمت ارائه دهد. ما به زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت و امدادبگیران خدمات ارائه می‌دهیم. طبق آماری که گرفته‌ایم نزدیک به ۲۰ درصد این افراد در دهک‌های ۸، ۹ و ۱۰ هستند. البته این نسبت در جامعه افراد دارای معلولیت زیاد است و در زنان سرپرست خانوار و امدادبگیران اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه طبق قانون ما نمی‌توانیم این افراد را حذف کنیم، ادامه داد: چراکه براساس نص صریح قانون سازمان بهزیستی موظف است به صرف داشتن معلولیت ولو اینکه در دهک‌های بالا هم باشند، باید خدمات به آن‌ها ارائه شود. در قانون برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت دهک خاصی ذکر نشده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی همچنین درباره دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: هر کسی که پرونده مددجویی در سازمان داشته باشد می‌تواند در سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی  ثبت‌نام کند. در گذشته فرد باید خودش به ادارات بهزیستی مراجعه می‌کرد و کارها به صورت حضوری انجام می‌شد، اما در حال حاضر همه اقدامات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

رضازاده تصریح کرد: دانشجویان پس از ثبت‌نام در سامانه دانشجویی به شرطی که در سامانه به عنوان مددجو شناخته شوند، می‌توانند شهریه یا کمک شهریه خود را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد به آمار دانشجویان تحت پوشش سازمان افروده می‌شود، تصریح کرد: ما هم خروجی داریم و هم ورودی. در حال حاضر حدود ۲۴ هزار دانشجو تحت پوشش ما هستند که نسبت به گذشته ۲ هزار نفر افزایش داشته است. البته این دو هزار نفر الزاما مددجوی جدید سازمان نیستند. بلکه ممکن است از افرادی باشند که پرونده مددجویی آن‌ها تکمیل نبوده و یا اینکه به تازگی در دانشگاه قبول شده‌اند و حال به چرخه ما اضافه شده‌اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه مراکز خدمات بهزیستی خاطرنشان کرد: هر کسی هم وارد چرخه مددجویی ما شود در صورت دانشجو بودن می‌تواند وارد سامانه ما شده و خدمات بگیرد. در حال حاضر نیز هیچ دانشجوی پشت نوبتی نداریم.

کد خبر 638556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha