مطالعه‌ای جدید و معتبر منشاء شیوع ویروس کرونا را یک زن غذافروش در بازار ووهان شناسایی کرد. همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تا کنون به شکل یک راز و منبع اصلی تنش بین چین و ایالات متحده باقی مانده است.

بازار محلي ووهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، طبق یک مطالعه آمریکایی، اولین مورد شناخته شده کووید-۱۹ یک فروشنده در بازار شهر ووهان چین بوده است.

پیش از این گمان میشد اولین مورد آلوده به این ویروس حسابداری باشد که به نظر می‌رسید هیچ ارتباطی با بازار نداشته؛ مورد او به گمانه زنی‌ها در مورد منشاء آزمایشگاهی ویروس کرونا دامن زده بود. علت شیوع ویروس SARS-CoV-۲ که باعث همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ شد، یک راز و منبع اصلی تنش بین چین و ایالات متحده است.

مطالعه مشترک چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال جاری، نظریه‌ای که بر نشت آزمایشگاهی کووید تاکید داشت را رد کرد و گفت که محتمل‌ترین فرضیه این است که انسان‌ها به طور طبیعی و احتمالا از طریق تجارت حیات وحش، آلوده شده باشند.

تیمی از کارشناسان به رهبری WHO با همکاری دانشمندان چینی چهار هفته را در شهر ووهان و اطراف آن سپری کردند و در گزارش مشترکی در ماه مارس گفتند که ویروس SARS-CoV-۲ احتمالا از خفاش‌ها به انسان و از طریق حیوان دیگری منتقل شده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز بود.

مایکل ووروبی، رئیس اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه آریزونا، گفت: این حسابدار، که به طور گسترده تصور می‌شد اولین فرد مبتلا به کووید-۱۹ است، گزارش داد که اولین علائم او در ۱۶ دسامبر، چند روز دیرتر از آنچه در ابتدا گمان می‌شد، ظاهر شده است.

مطالعه‌ای که روز گذشته در مجله معتبر ساینس(Science) منتشر شد نوشت این سردرگمی ناشی از یک مشکل دندانی بود که او در ۸ دسامبر داشت. شروع علائم او پس از موارد متعددی بوده که در کارگران در بازار هوانان دیده شده است.

بر همین اساس، یک زن فروشنده غذاهای دریایی اولین مورد شناخته شده است که در ۱۱ دسامبر به کرونا مبتلا شده؛ این گزارش می‌گوید که بیشتر موارد علامت‌دار اولیه به بازار، به‌ویژه به بخش غربی که سگ‌راکون‌های متعددی دارد، مرتبط می‌شود.

این مطالعه از شواهدی قوی مبنی بر منشأ این همه‌گیری گفته و آن را در بازار حیوانات زنده ردیابی کرده است؛ سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته یک هیئت متخصص جدید برای بررسی منبع ویروس کرونا پیشنهاد کرد.

منبع: رویترز