یونسکو ۱۸ نوامبر را با عنوان روز جهانی هنر اسلامی نامگذاری کرده و به همین مناسبت نمایشگاه‌های مختلفی در کشورهای اسلامی در حال برگزاری است؛ در این میان فرانسه نیز از برگزاری یک نمایشگاه خاص از آثار تازه کشف شده در مجموعه شخصی لوئی کارتیه خبر داد که اهمیت کشف هنر اسلامی برای هنرمندان غربی را نشان می‌دهد.

هنر اسلامي

به گزارش همشهری آنلاین، یونسکو ۱۸ نوامبر را روز جهانی هنر اسلامی نامگذاری کرده که هدف آن افزایش آگاهی در مورد هنر اسلامی و سهم آن در فرهنگ و تمدن جهانی است. به همین مناسبت کشورهای منطقه خاورمیانه که مرکز اصلی بالندگی هنر اسلامی هستند، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی کردند.

شورای هنری لاهور (LAC) پاکستان نمایشگاهی باشکوه را با مشارکت مرکز فرهنگی ایران در گالری هنری الحمرا ترتیب داد؛ عربستان سعودی نیز روز گذشته میزبان اولین دوسالانه هنر اسلامی در موزه اسلامی ریاض بود. ابوظبی اما با برپایی نمایشگاه خوش‌نویسی در مرکز شیخ زائد اعلام کرد قصد دارد پیام احیای علوم و هنرهای تمدن اسلامی را با اعتقاد به هنر به عنوان زبان مشترک و ابزاری مؤثر برای گفتگوی متمدنانه بین فرهنگی منتقل کند.

خبرگزاری ترکیه نیز اعلام کرد زکی الهاشمی، خوشنویس یمنی ساکن این کشور، بر روی کتابت نسخه‌ای از قرآن کریم به خط نسخ کار می‌کند. تمرکز اخبار و نمایشگاه‌های امسال بر روی خوش‌نویسی یا کالیگرافی از ویژگی‌های متمایز این هنر خبر می‌دهد.

تصاویری از کالیگرافی اسلامی | مجموعه شخصی لوئی کارتیه به هنراسلامی بدهکار است
نمونه‌ای از خط نسخ مربوط به سال 1969 میلادی که روایتی از رسول‌الله را نقل کرده است

از نظر هاشمی، «خط عربی قداست خود را از متون مقدسی که بازنمایی می‌کند کسب کرده است.» در میان خطوط رایج در کتابت اسلامی، کوفی قدیمی‌ترین شکل خط عربی است و خط نسخ و ثلث نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. خط نسخ از شهرهای مقدس مکه و مدینه سرچشمه گرفته است، اما ثلث به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خط های موجود در قرون وسطی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خطوط ابداعی دیگری نیز مانند رقعه و ریحان نیز در بین هنرمندان جایگاه دارند.

البته هنر اسلامی به خوشنویسی متون دینی محدود نشده و فرهنگ‌های غنی و متنوع جوامع اسلامی را در طول تاریخ در بر می‌گیرد که شامل طیفی از زمینه‌های هنری از جمله معماری، خوشنویسی، نقاشی، شیشه، سرامیک و منسوجات و ... می‌شود.

تصاویری از کالیگرافی اسلامی | مجموعه شخصی لوئی کارتیه به هنراسلامی بدهکار است
نمونه‌ای قدیمی از خط کوفی که سوره فلق را کتابت کرده و در موزه استانبول نگهداری می‌شود.

برای نمونه و به گزارش بلومبرگ، به تازگی مشخص شد که مجموعه شخصی و پنهان لوئی کارتیه موسس برند لوکس کارتیه در فرانسه، مالک دو جعبه خودکار عاج نفیس است که متعلق به دربار شاه عباس صفوی بوده و همین، ایده برگزاری یک نمایشگاه کامل را در مورد ارتباطات پنهان خانه کارتیه و جهان هنر اسلامی ایجاد کرد که سال آینده در پاریس آغاز به کار خواهد کرد.

معاون بخش هنر اسلامی موزه لوور، جودیت هنون رینود، گفت «هیچکس از مجموعه شخصی هنر اسلامی کارتیه اطلاعی ندارد. کارتیه از این موارد به‌عنوان یک نقطه پرش استفاده کرده و به هنر اسلامی بدهکار است؛ این نمایشگاه نه صرفا برای نشان دادن شرق‌شناسی نوپای او، بلکه برای نشان دادن اهمیت کشف هنر اسلامی برای هنرمندان غربی خواهد بود».

کد خبر 638382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha