پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

از منظر نمایندگان مجلس حیوانات خطرناک تنها محدود به سگ نیست و حیواناتی همچون لاک‌پشت، خرگوش، گربه در کنار سوسمار، مار، تمساح و میمون نیز به‌عنوان حیوانات ممنوعه شناخته شدند.

سگ گردانی

همشهری - لیلا شریف: اولین‌ روزهای تابستان سال‌جاری بود که موضوع سگ‌گردانی در پارک‌ها مورد توجه قرار گرفت و این نگرانی به طرحی با نام «صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» ختم شد. برخلاف تصور، طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک تنها محدود به سگ نماند و حیواناتی همچون لاک‌پشت، خرگوش، گربه در کنار سوسمار، مار، تمساح و میمون نیز به‌عنوان حیوانات ممنوعه شناخته شدند.

این طرح به امضای ۷۵ نفر از نمایندگان رسیده است و نیم نگاهی به جزئیات این طرح نشان‌دهنده این نکته است که مجلس برای کنترل وضعیت نگهداری حیوانات خانگی، بنا را بر قانونگذاری با تکیه بر جزای نقدی و توقیف اموال گذاشته است.

این طرح قرار است با تکیه بر الحاق ۴ ماده به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تبدیل به قانون شود. براساس ماده الحاقی اول (ماده ۶۸۸ مکرر ۱) جریمه نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری(که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌گردد) برای افرادی که واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل‌ونقل و گرداندن و نگهداری حیوانات وحشی همچون کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون انجام می دهند، درنظر گرفته شده است.

براساس اعلام شورای‌ عالی کار میزان حداقل حقوق و دستمزد سال‌جاری، ۲ میلیون ‌و ۶۵۵ هزار تومان (بدون حق مسکن، بن کارگری و حق اولاد) است و به این ترتیب باید گفت جریمه مورد نظر در این طرح به رقم ۲۶ میلیون‌ و ۵۵۰ هزار تومان تا ۷۹ میلیون‌ و ۶۵۰ هزار تومان می‌رسد.

استثناهای طرح

هلال‌احمر، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، مراکز و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، علمی، تخصصی، دارو و واکسن‌سازی‌ دولتی و یا غیردولتی دارای مجوز رسمی از این ماده مستثنی شده‌اند و به روستانشینان، عشایر و گله‌داران نیز اجازه داده شده است تا در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی خود از سگ نگهبان استفاده کنند.

کمیته‌ای برای نگهداری حیوانات

اگر فرد حقیقی و حقوقی خواهان نگهداری حیوانات نام برده باشد، باید درخواست مکتوب خود را به دادستانی استان و یا شهرستان مربوطه ارسال کند تا در گام بعد کمیته‌ای با مسئولیت دادستانی هر شهرستان در رابطه با این درخواست نظر بدهند و مجوز لازم را صادر کنند. این کمیته همچنین وظیفه دارد تا تکلیف حیوانات ضبط شده، مصادره‌ای و رهاشده را مشخص کند.

بند حیوانات خانگی در اجاره نامه

ماده الحاقی دوم (ماده ۶۸۸ مکرر ۲) مربوط به زندگی شهرنشینی و نگهداری حیوانات ذکر شده در خانه است. این ماده پای مشاوران املاک را به میان کشیده و در تلاش است تا با گنجاندن یک بند به اجاره‌نامه‌ها، بر موضوع نگهداری حیوانات خانگی نظارت کند.

اگر دفاتر مشاوران املاک این موضوع را رعایت نکنند، برای هر بار تکرار تخلف باید جریمه نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری را پرداخت کنند. این ماده قواعدی نیز برای موجر و مستأجر مشخص کرده است و اگر موجر در عقد قرارداد از درج ممنوعیت نگهداری حیوانات خودداری کند و مستأجر نیز دست به نگهداری حیوانات ذکر شده بزند، آنها نیز همانند مشاوران املاک متخلف به جریمه نقدی ذکر شده، محکوم می‌شوند.

گزارش مخفیانه

شکایت از همسایه به‌دلیل نگهداری حیوانات ذکر شده، موضوعی است که در سومین ماده الحاقی به آن اشاره شده است. افراد نه‌تنها می‌توانند از همسایه خود به‌دلیل نگهداری حیوانات خانگی شکایت کنند بلکه دستگاه قضایی موظف است درصورت لزوم با حفظ هویت فرد شکایت کننده، موضوع را پیگیری و قانون را اعمال کند.

توقیف خودروی گرداننده حیوان خانگی

چهارمین ماده الحاقی می‌گوید که درصورت حمل و گرداندن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به‌ مدت ۳‌ ماه توقیف می‌شود.

کد خبر 638269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابا حیدر IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    طرح بسیار خوبی است .
  • مسعود IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    من به شخصه مخالف نگهداری حیوانات در منزل هستم.ولی احترام به سلایق دیگران که علاقه به نگهداری از حیوانات به هر دلیل دارن پس چی میشه؟قانون وضع میکنیم و حجم پرونده های دادسرا و ماموریت های ناجا رو چندین برابر میکنیم.واقعا نمیشد این پدیده اجتماعی رو جور دیگه ای مدیریت کرد.چرا فقط بلدیم صورت مسئله رو پاک کنیم.قطعا برای عده ی زیادی نارضایتی پیش میاره
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    تمام معضلات و مشكلات كشور حل شد فقط در حال حاضر داستان نگهداري حيوانات شده مشكل كشور؟ چرا يكبار آقايون در خصوص مشكلات اقتصادي و تورم و گراني ها صحبت نميكنن چرا هيچ چاره اي نمي انديشن ؟ واقعا بس كنيد 40 سال و اندي است كه فقط با همين حرف ها مملكت به سقوط كشوندين . نگهداري حيوانات چه مشكلي براي كشور ايجاد ميكنه ؟ چيزي كه باعث معضل و مشكلات شده وجود افراد نالايق و سودجو و منفعت طلب است.
  • محمدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 0
    ، آخه لاک‌پشت و گربه جزو حیوانات خطرناک،، خیلی بی انصافی هست، از قدیم گربه جزو حیوانات خونگی بود،، همه رو مجازات نکنید،
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 2
    حالا دیگه نمایندگان مجلس تمام مشکلات مردمو حل کردن مونده حیوانات خطرناک مردمی ک از بس همه چیو ازشون گرفتن پناه اوردن ب حیوانات اینم از مردم بگیری و از قبلش کاسبی خوبی هست برای خالی کردن جیب مردم ب جای حل مشکلات مردم مشکلاتشون رو زیادتر میکنید.
  • میهمان IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 1
    یه همسایه داریم چهار تا سگ بزرگ داره. گوشتی که در هفته بهشان میدهد از سرانه مصرفی یک خانوار پنج نفره جنوب شهر بیشتر است. یکی دیگه رو دیدم که گربه خودش را اینقدر دوست داشت و نمی‌توانست ازش جدا بشود که آن را جای بچه به صورت حرفه‌ای توی کلاسکه گذاشته بود و به فروشگاه زنجیره‌ای با خودش آورده بود.
  • M.m IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    سلام،کلیت طرح عالی میباشد،ولی در جزئیات باید دقیقتر مسائل بررسی و تفسیر گردد.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    همه کارامون درست شده بود فقط همین مونده بود
  • FR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    این هم سوغات چین و تایلند ..برای دلالان ایرانی که یک شبه ره صد ساله طی می کنند.نزول انسانیت
  • سعید IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    سلام همه حل شد این مونده بود واقعا ممنون شما بیا از صیانت منه جوون دفاع کن که ۳۰ سالمه تو حسرت یه ازدواج ساده تو جوونی پیر شدیم همسنهای خودمو تو خارج میبینم چقدر خوش میگذرونن من اینحا هنوزحسرت خیلی چیزها به دلم دیگه نایی برای من و خیلی از جوونها نمونده ...
  • لیلا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    چرا هیچ اقدامی برای خریدوفروش سنجابای بدبخت نمیکنید اسمی ازش نبود توی لیست والا باوجودسنجابها جنگل به وجودمیاد مسولین که فقط اسم سگ و گربه میارن درحالی که اینا اهلین برید جلوی کسایی روبگیریدکه دارن میلیونها سنجاب میفروشن تمام گردش طبیعتوبهم زدن
  • مهوش IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    مردم فکر آب ونون ند،نماینده ها به فکر چی هستند
  • حسین IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    نماينده های فعالی داریم الی ماشاالله الان تنها دغدغه مردم همین مسائل جزئی هست مشکلات اصلی بیخیال. ولی منبع درآمد خوبیه برای جبران کسری بودجه
  • احمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 2
    حیوان رو ازشون بگیرید نه جریمه تنها ، حیوان جاش توی شهر نیست . هم گناهه داره چون حیوان باید آزاد باشه هم مردم آزاریه
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 1
    علکی
  • ایرانی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    آفرین وخسته نباشید به کسانی که برای تنظیم این قوانین وقت وجلسه گذاشتند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 1
    فعلا برید سگای ولگرد رو بگیرید بعد بیاید به سگای خونگی گیر بدید
  • ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    کاملامشخصه که تعدادی ازنمایندگان به دنبال ایجادنارضایتی عمومی بیشترمردم هستند،وبااین کارهابه انجام اعمال زیرزمینی بطورعمدی کمک میکنند
  • حمید IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    با سلام درست است که بعضی وقتها از حد می گذرانند من خودم در جمعی عمرم هیچ حیوانی نداشتم جز در ایام بچگی چند مرغ ولی شان قانون را در نظر نگرفته سیاسی برخورد شده
  • ابول IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    به خدا ما یه همسایه داریم سگش از سر شب تا صب مثل سگ امان مارو بریده 10بار به 110زنگ زدیم آمده میگه به ما ربطی ندارد حتی 10تا سگ دیگه هم میان جلو خونش سر و صدا میکنن تازه ما تو مرکز شهریم
  • مممود RU ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    مگه میشه ما فقط دلخوشیمون سگهامونه اینها را بگیرید راحت بشید
  • IN ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    الان تکلیف چیه بایدحیوان خانگی رابخاطرجریمه نشدن توی خیابان رها کنیم واقعا خداراخوش میاد
  • 69 آی کیو IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    این جوک بود دیگه
  • شبزده IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 1
    چه خوب شد از بغل ماشین رد میشی کله یک هاسکی آمده بیرون
  • شاکی US ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 2
    اول تکلیف پولهای دزدی شد ه واختلاسهارو مشخص کنید
  • ناهید IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    گربه که نجس العین نیست
  • Sam IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    متاسف.برید در مجلس حقوق ها رو یکسان سازی کنید تورم مهار کنید تبعیض‌ها رو از بین ببرید خیانت در اموال بیت المال رو مهار کنید
  • خاوری IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    چقدر خوبه که امضاهای طلائی وجود داره !!! تشخیص اینکه چی خوبه چی بده با این امضاهای طلائیه !!! قانون را هم که مینویسند آفرین !!!
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    ای ول
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    بسیار عای
  • فریده CA ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    آخه کجای دنیا خرگوش و سگ و گربه جزو حیوانات وحشی هستند. دین اسلام اصلا حیوان ستیزی ندارد. انسانها مالک دنیا نیستند. فقط خداوند متعال مالک همه چیز است.
  • الهام IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    ماهم از سر وصدای بچه های همسایه نه خواب داریم نه خوراک پس ماهم باید بریم شکایت کنیم طرح جمع اوری کودکان هم بزارید
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    تاسفم
  • علیرضا نصیری IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 2
    سلام.کاملا درست است ❤️ شبی توحال خودم کنار خیابون راه میرفتم .از شیشه یه ماشین کله 🐶 سگی اندازه کرگدن 🦏. بیرون اومد . انصافاً یه خانوم باردار یا بچه ها که ترس این طور چه آسیبی ممکن هست بهشون وارد کنه.کسی با سگ و گربه معمولی‌اش کاری نداره.
  • انسان IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    اولا هنوز تصویب نشده پس لطفاً ب نوعی اخبار پخش نکنید ک یه عده سواستفاده کنند. دوما با این کار هزاران تحصیلکرده دام های کوچک و پرستاران و خدمه دامپزشکی های دام های کوچک بیکار میشن. هزاران پت شاپ و کارکنانشون بیکار میشن. دولت موظفه در پی هر تصمیمی عواقبشو چک کنه . در ضمن برید کتب علوم دبستان رو پس اصلاح کنید چون سگ و گربه و خرگوش و لاکپشت حیوانات اهلی بودند الان چطور وحشی و خطرناکند؟ در این اوج مشکلات اقتصادی با این تصمیمات بیجا و بیکار کردن هزاران شهروند هدفتون فقط ب خاک نشوندن کشوره. مطمینما تمام موافقین این طرح مخالفان نظام هستند وگرنه اینقدر بیگدار به آب نمی‌زدند.
  • حسین IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 1
    حیوون جاش تو خونه نیست!! خونه ای که توش حیوون باشه خونه نیست!!! به نظرتون این قانون بهتر نیست!
  • ناشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    دولت بره به کارهای خیلی مهمتری که در مملکت وجود داره رسیدگی کنه،با حیوانات بی‌پناه چکار داره
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 7
    خدا رو شکر ، خدا حفظشون کنه ، خیلی وقت پیش باید این کار انجام می شد در کوچه و خیابان آرامش و امنیت نداریم
  • Ali IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    لاک‌پشت و خرگوش که وحشی نیست😐😂
  • سهیل IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    درآمد جدید دولت
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    مجلس متشکریم
  • فریبا سعیدی DE ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    کاش برای اختلاس ودزدیا و گرونی اینطور قانون میزاشتین
  • شهلا IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 4
    بهترین کارو کردن یکسری ادم سگو گربرو بچه خودشون میدونن . والا به خدا ماهم میدونیم سگ خیلی بامعرفتو خوبه به خداکه منم عاشق حیواناتم مخصوصا سگ ولی قرارنیست اینارو بیاریم تو خونه یا تو شهرو فروشگاه اپارتمان... اینارو اگه توانشو داریم یا تو باغامون یا تو شهرستانامون نگهداریم . فکر نکنید شما فقط میدونید این حیوانات چقدر زیبان فکرنکنید مردم ایران تابحال نمیدونستن این حیوانات چقدر عشق دارن. مطمعا باشید شماهای که دارین باسگ تو خونه رختخواب ماشین بااین حیوانات زندگی میکنند خیلی انسانهای تازه به دوران رسیده و بی ظرفیتی هستند و بی تمدن
  • محمدرضا صالحی IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    برام جالبه که دولتمردان به راحتی و با وضع یه قانون می‌خوان و میتونن جلوی نگهداری حیوانات خانگی را بگیرند و به هر طریقی مثل شکایت همسایه ، جریمه و توقیف خودرو و .... برای نگهدارنده حیوون جریمه ده تا سی برابری حقوق کارگر ببرند اما قادر نیستند سگهای ولگرد را مدیریت کنند و یا اوضاع اقتصادی مردم را بهبود ببخشند . اگر این همه تلاش را برای از بین مشکلات زندگی مردم میکردند به والله مردم با این سختیهایی که توی زندگیهاشون هست دست و پنجه نرم نمی‌کردند .
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    😑😑یعنی چی این قانون های مسخره آخه اگه قرار باشه کسی از طرف حیوان خانگی من آسیب ببین اولین نفر خوده من میشم نگران نباشن😑😑😑😑😑خب گفتن بیرون نیارین باشه آقا نمیاریم دیگه به خونه چیکار دارن 😑😑😑خونه ی من حریم شخصی منه و آزاد هستم توش هر کاری کنم از جمله نگهداری حیوان خانگی یا خب به ماشین من چیکار داره ماشین هم مثل خونه حریم هست و من میتونم داخل اون حیوان حمل کنم مگه دیکتاتور هستن که میگن حق ندارین تو خونه هاتون هم آزاد باشین😑😑😑😑😑😑واقعا که 😑💔این همه حیوان بدبخت هست میترسن شکم یکی دوتا از اون حیوان ها سیر بشه پول به جیب اینا کم بره😑ِمیترسن بعضیا با داشتن یا خریدن حیوان خانگی روحیه شون بیشتر شه یا از تنهایی و افسردگی بیان بیرون از همه اینا میترسن چون به ضرر همه شون تموم میشه 😑
  • کاضم IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    خوب هست ولی باید مواظب باشه
  • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    مردم دارن از گشنگی میمیرن انوقت نماینده تو فکر اینه حیوانی مثل لاکپشت خرگوش و...را منبع درامد قرار بده از وقتی مردم تظاهرات کردن سیاست انگلیس تو ایران اجرا شده ایرانی گرسنگی بده عرب رو سیر کن حکومت کن
  • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    چراجلو کفتربازارونمگیرن اونا که بیشتر برای همسایه ها گرفتاری درست میکنندبااون سوت زدنشون
  • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    هیچی دیگه نماینده فرستادیم ممجلس که درد مردم و دوا کنه رفته شر و ور تصویب میکنه که نگن بیکارند
  • جاوید IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    سلام اینجانب با طرح ممنوعیت نگهداری حیوانات مخالف هستم. و از نمایندگان مجلس درخواست می نمایم بخاطر درصد کمی از مردم که رعایت نمی کنند اکثریت مردم را که مراعات می کنند را دچار ناراحتی ننمایند. و بجای هدر دادن وقت مجلس به لوایح و مشکلات حاد جامعه رسیدگی نمایند.
  • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    الآن مشکل کشور سگ و گربه است؟
  • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    یک روز میشه این کبوتر بازی ممنوع بشه و تیغه اینها خراب شده که واقعا سلب ارامشند
  • سگ بازی ممنوع IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 2
    ای ول ....
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    میازارموری که دانه کش است.... شما بااین طرحی که مخالف حق شهروندیست جزاینکه ناراضیان رازیاد کنید سودی دیگرنمیبرید این طرح نه درموردش تحقیق وکارشناسی شده ونه بدردمملکت میخوره البته باجریمه های بسیارعده ای پولدارمیشوند.اینقدرمردم را درمنگنه نگذارید.سگ وگربه وپرنگان دتمام دنیا محبوبند ،قانون درست بگذارید.ن زندان وغل وزنجیر.
  • وحید IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    ای کاش برا دزدها هم. قوانین سختی میگذاشتن وبا آنهابه طور جدی برخورد میکردن مثل قطع انگشتان و دست.
  • علی SE ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    حقیقتا نمایندگان ما انسانهای خوبی نیستن، فقط همین رو میتونم بگم. انشالله خدا جوابشون رو بده
  • علی شاه حسینی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    واقعا برای ایران متاسفم که با وفاترین موجود دنیا رو نتونست تو فرهنگ ما جا بندازه .به جای قعط کردن از ریشه .بیاید با راه های درست فرهنگ سازی کنید.
  • ذضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 2
    باتشکر ار کلیه نمایندگان وریاست محترم مجلس قانون بسیار خوبی است بشرط اینکه به مرحله اجرا برای هممیشه باشد.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 1
    چه عجب یه فکری به حال این حیوانات و انسان هایی که حیوانات را نگهداری و حقوق حیوانات را نادیده می گیرند شد، ان شاالله برخورد جدی صورت بگیرد و کسانی که ناراحت هستند مهاجرت کنند و نسل ایرانی را در دیگر کشورها گسترش دهند
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    ۱ سگ که خطرناک نیست ۲ واقعا خدا سگ رو آفرید که حیوان روی زمین باشه نه اینکه آدما بگیرن بکشن ۳ شما اگر یک هفته توی خونه باشید دووم نمییارید بعد اینا دووم بیارن اگر متونستم جلوی این بسات رو میگرفتم
  • صنم IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 1
    چطور میتونید سگ و با مار تو یه رده قر آر بدید.بعدم چرا به خواسته ها و علایق مردم احترام نمیزارید.چرا این همه سخت گیری پس ‌کسایی که سالها سگ داشتن. چی
  • a IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 1
    دستتان درد نکنه مشکلات زندگی مردم درمان شد
  • حسین IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    نظرات پخش نمی‌کنید می‌ترسید یارانه تون قطع بشه ???
    • Mehrsa IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      واقعا مسخره دارن از حیونا مردم پول در میارن نصف تهران سگ دارن کی جریمه میده اخه
  • الینا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    مگر چه میشو
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    ایولا ایولا تمام مشکلات کشور حل شد
  • حمید خسروی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    1 1
    خدا را شکر میکنم که شر حیوانت نجس العین را زندگی مردم کوتاه کرده و بجای آن پول نفت و سود بانکداری اسلامی (بدون ربا )را وارد سفره مردم کردند.