چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

دیمون گالگوت (Damon Galgut) در سال ۱۹۶۳ در پروتاریای آفریقای جنوبی بدنیا آمد. دیمون گلگات برای نوشتن رمان «عهد» که روایتی است از ۴۰ سال گذشته و گذار از دوران نژادپرستی در آفریقای جنوبی برنده جایزه ۵۰ هزار پوندی بوکر شد.

دیمون گالگوت

به گزارش همشهری آنلاین،  دیمون گالگوت (انگلیسی:؛ زادهٔ ۱۲ نوامبر ۱۹۶۳) رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اهل آفریقای جنوبی است که در پرتوریا متولد شده است. پدر او یهودی بود و مادرش نیز به یهودیت گروید. وی در سال ۲۰۲۱ برندهٔ جایزه ادبی من بوکر برای رمان عهد شده‌است.

پیشینه

دیمون گالگوت  پیش‌تر دو بار دیگر با «پزشک خوب» در ۲۰۰۳ و «در یک اتاق عجیب» در ۲۰۱۰ نامزد دریافت بوکر شده بود و سرانجام امسال در سومین نامزدی با نهمین رمان خود «عهد» جایزه ۶۹ هزار دلاری موسوم به اسکار دنیای ادبیات را برد.

داستان در خانواده سفیدپوست سوارت می‌گذرد که به خدمتکار سیاهپوست خود سالومه قول داده‌اند خانه‌اش را به او بازگردانند اما در گذر از دوران نژادپرستی به زمانه پساآپارتاید نمی‌توانند به عهد خود وفا کنند. روایت سنگین و تکان‌دهنده «عهد» در چند دهه و از گذر چند مراسم تشییع جنازه می‌گذرد و گلگات پیش از این گفته بود می‌خواسته خوانندگان کتاب خودشان فاصله‌هلی میان روایت‌ها را پر کنند.

گلگات سومین نویسنده اهل آفریقای جنوبی است که برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا به ویژه در ادبیات انگلیسی‌زبان می‌شود. پیش از او نادین گوردیمر در ۱۹۷۴ و جی او کوتسی دو بار در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۹ برنده بوکر شده بودند. برای دومین سال پیاپی مهمانی رسمی اعلام نام برنده بوکر به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد و مراسم ۴۵ دقیقه‌ای آن زنده و مستقیم از رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی روی آنتن رفت.

کد خبر 638228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha