رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پایتخت در زمان وقوع زلزله آمادگی لازم را ندارد، تجهیز، نوسازی، به‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها را بسیار ضروری و حائز اهمیت دانست و گفت: از نظر امکانات و ایجاد زیرساخت‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم.

بازديد پيرهادي از مديريت بحران

به گزارش‌همشهری آنلاین، مهدی پیرهادی امروز چهارشنبه در بازدید از سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: این سازمان باید در بحران نقش آفرینی کند و اگر نقش خود را به خوبی انجام ندهد، خسارت جبران ناپذیری به شهر وارد می شود.

او با بیان اینکه فعالیت های این سازمان حیاتی است و با جان افراد سر و کار دارد، افزود:دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت بحران در شهر تهران فعالیت دارند، باید با هم افزایی نقش خود را در زمان بحران به خوبی ایفا کنند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران نخستین گامی است که باید برداشته شود.

او افزود: فقدان طرح جامع یکی از ضعف‌های اساسی مدیریت بحران محسوب می شود که این اقدام باید از سوی وزارت کشور در اسرع وقت انجام شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه خطر پذیری شهر تهران، ابراز امیدواری کرد که در زمان کوتاهی این نقشه تهیه و نقشه‌های قبلی نیز به روز شود.

پیرهادی ادامه داد: در پروسه زمانی تا تهیه طرح جامع مدیریت بحران،   سازمان مدیریت بحران شهر تهران برنامه های کوتاه مدت از جمله تهیه نقشه و امضای تفاهم نامه با دستگاه‌ها اجرایی برای بهبود وضعیت مقابله با بحران را در دستور کار قرار دهد.

آموزش شهروندان برای مقابله با بحران

او با تاکید بر ضرورت آموزش شهروندان در حوزه مقابله با بحران تاکید کرد: آموزش به عنوان برنامه کلیدی مقابله با بحران باید در اولویت های این سازمان قرار گیرد.

عضوشورای شهر تهران با بیان اینکه باید اثر کار را در میدان ببینیم، گفت: تلاش مدیریت شهری در حوزه مقابله با بحران باید در سطح شهر و در زمان های بحران از سوی شهروندان، قابل مشاهده باشد.

پیرهادی در ادامه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت شهروندان، NGO ها  و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از بحران تاکید کرد.

او گفت: شهرداری به تنهایی، نمی تواند موضوع بحران تهران را ساماندهی کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه پیشگیری از بحران از طریق خانه های دوام در محلات، باید مورد توجه قرار گیرد و ساز و کار آن مورد بررسی قرار گیرد.

 حوزه آلودگی هوا متولی ندارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا متولی مشخصی ندارد، گفت: آلودگی هوا در کشور متولی ندارد و هر سال شاهد وضعیتی نامناسب و صدمه به شهروندان هستیم.

پیرهادی گفت: با وجود قانون هوای پاک، اجرای این قانون از سوی دستگاه‌های متولی به درستی پیگیری نمی شود که این مسأله موجب صدمات جبران ناپذیری به شهروندان شده است.

او افزود: ۴ هزار مرگ زودرس به سبب آلودگی هوا آماری است که بر اثر این غفلت اتفاق افتادن است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، بودجه پایتخت بودن تهران را دولت باید بدهد، تاکید کرد که حدود یک چهارم جمعیت کشور با تهران سر و کار دارند.

وی افزود: اگر در تهران حادثه و بحرانی ایجاد شود، کل کشور درگیر می شود.

پیرهادی عنوان کرد: باید به تهران و مشکلات پایتخت، به عنوان مرکز سیاسی و فرماندهی کشور و نه به عنوان یک شهر، نگاه شود.

 ضرورت اتصال رسانه‌ها به سامانه های هشدار

ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت بحران تهران | پیرهادی: دولت هزینه‌های پایتخت بودن تهران را بپردازد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: عموم مردم از فعالیت های مدیریت شهری در حوزه بحران مطلع نیستند و این موضوع نوعی ضعف محسوب می شود.

او با بیان اینکه می توان اطلاعات و دیتاها در حوزه بحران به رسانه ها ارسال شود، گفت: از این طریق و انعقاد تفاهم نامه با رسانه های جمعی اطلاع‌رسانی بحران و آموزش های لازم در این حوزه با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می شود.

پیرهادی از این موضوع به عنوان پیوست رسانه ای بحران یاد کرد و گفت: با پیوست رسانه ای، رسانه ملی و سایر رسانه ها هم به میدان خواهند آمد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله آموزش در پیشگیری از بحران گفت: در کنار ارائه آموزش های شهروندی در محلات پایتخت، میتوان با انعقاد تفاهم نامه با مراکز آموزشی و فرهنگی، از جمله آموزش و پرورش و قرار دادن مباحث آموزش پیشگیرانه در حوزه بحران در کتب درسی، این مسأله را تقویت کرد.

برگزاری مانورهای آمادگی در طول سال

پیرهادی همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری مانور در طول سال، گفت: در سال های گذشته به دلایلی از جمله همه گیری کرونا، اجرای مانورها کاهش یافته که  توان عملیاتی مجموعه ها کم کرده است و این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد.

او با اشاره به پیگیری برخی برنامه های اجرایی در حوزه بحران، افزود: یکی از موضوعات در حال پیگیری در این حوزه،   موضوع امداد هوایی و هلی پد است که به زودی طی برگزاری جلسه ای با سازمان های آتش نشانی و مدیریت بحران، پیگیری می شود.

 عضو شورای شهر تهران درباره مدیریت سوله های بحران گفت: در شهر تهران مجموعه های مناسب با بانوان بسیار کم است و یکی از کارکردهای این سوله ها در جهت استفاده این قشر خواهد بود اما موضوع نگهداری و به سازی این سوله ها امری حائز اهمیت است.

پیرهادی در این بازدید ضمن قدردانی از داوطلبان گروه‌های دوام و ایمنی و زحمات آنان در جهت آموزش در شهر تهران، بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر آنها تأکید کرد.

کد خبر 638221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha