مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

واکسن‌گریزی درصد قابل توجهی از جمعیت هدف مازندران آنان را به بمب‌های متحرک کرونا تبدیل کرده که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، هرچند مازندران در تزریق واکسن رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده، اما کمتر از ۷۱ درصد جمعیت هدف، دوز واکسن را کامل کرده‌اند و هنوز استان نتوانسته به آمار ۸۰ درصدی برسد.

هراس از تزریق واکسن و تصورهای نادرست مبنی بر ابتلاء به بیماری‌های سرطانی و بی تاثیربودن واکسیناسیون سبب شده تا بخش قابل توجهی از مازندرانی‌ها تمایل به تزریق واکسن نداشته باشند. این درحالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران کمتر از ۵۰ درصد بوده و این وضعیت استان را روی لبه تیغ کرونایی قرار داده است.

از سوی دیگر از مجموع جمعیت هدف مازندران هنوز ۴۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن را دریافت نکردند که ۲۸۰ هزار نفر اعتقادی به واکسیناسیون ندارند.

محمدحسین از شهروندان مازندرانی که برادرش را براثر بیماری کرونا از دست داده است، گفت: برادرم مرحومم اعتقادی به تزریق واکسن نداشت و پس از ابتلای به بیماری در عرض چند روز، ۸۰ درصد ریه آن درگیر می‌شود و نهایتاً فوت کرد.

وی افزود: این درحالی است که مادر سالخورده من که ۲ دوز واکسن را تزریق کرده بود، خوشبختانه به رغم ابتلاء بهبود یافت و این نشان می‌دهد که واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا تأثیر بسزایی دارد.

طبق اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و براساس تماس‌هایی که کارشناسان بهداشت و درمان با افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکردند، نشان می‌دهد که از مجموع ۴۰۰ هزار نفری که هنوز واکسن نزدند، ۲۸۰ هزار نفر اعلام کردند که واکسن نمی‌زنند و این به معنای بمب‌های کرونایی متحرکی است که جان مردم را تهدید می‌کند.

جولان بمب‌های متحرک کرونایی

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران  هم با بیان اینکه اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، ممکن است در روزهای آتی افزایش بار بستری داشته باشیم، گفت: در دنیا واکسیناسیون کلید واژه‌ای برای مهار بیماری است و تأثیر مستقیم با سلامت دارد.

از هدف گذاری واکسیناسیون عقب هستیم

قاسم اویس افزود: ۹۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسینه شدند اما ۷۱ درصد دز کامل را دریافت کردند و انتظار می‌رفت در هفته قبل این میزان به ۸۵ درصد می‌رسید ولی از هدف گذاری ۱۵ درصد اختلاف داریم.

اویس با اظهار اینکه برخی از افراد برای دریافت واکسن یا کامل کردن آن مراجعه نکردند، گفت: شاید افراد منتظر دریافت واکسن دیگری هستند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: در حال حاضر بار بیماری که کاهش شد برخی‌ها تصور می‌کنند که تزریق واکسن ضرورتی ندارد و برخی‌ها این گونه برداشت می‌کنند که واکسن زدن با نزدن تفاوتی ندارد.

وی یادآور شد: آنچه مسلم است اینکه مردم باید به کادر بهداشت و درمان اعتماد کنند و بالای ۹۵ درصد این گروه واکسینه شدند وبعد از واکسن آماری از فوتی در این بخش نداریم.

اویس با تاکید براینکه باید دوز سوم را تزریق کنیم، گفت: باید مردم را به تزریق واکسن دعوت کنیم، همچنین از ظرفیت فضای مجازی برای تزریق واکسن دعوت می‌شود.

معاون علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در استان ۴۰۰ هزار نفر هنوز دوز اول واکسن را دریافت نکردند، گفت: ضمن آنکه ۲۸۰ هزار نفر اعلام کردند که تمایل به واکسن و تزریق دوز دوم را ندارند که این مسئله نگران کننده است.

وی گفت: تا زمانی به واکسیناسیون کامل نرسیم همواره در لبه تیغ هستیم و واکسن به اندازه کافی وجود دارد و نگران کمبود واکسن نیستیم.

بازمانده‌های قافله واکسن تعجیل کنند

همچنین سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه مازندران بالاترین میزان تزریق واکسن را در کشور دارد، گفت: امیدواریم کسانی که بازماندند به قافله تزریق بپیوندند تا بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

وی با اشاره به تزریق دوز سوم واکسن برای افراد کهنسال گفت: افرادی که چهار ماه از تزریق واکسن دوز دوم آنان گذشته باشد می‌توانند نسبت به تزریق دوز سوم اقدام کنند.

وی شمار مشمولان برای تزریق دوز سوم واکسن را ۴۱۱ هزار نفر ذکر کرد.

 واکسن‌گریزها سلامت جامعه را تهدید می‌کنند

سرپرست علوم پزشکی بابل نیز در این خصوص با اظهار اینکه ۲۸۰ هزار نفر اعتقادی به تزریق واکسن کرونا ندارند، گفت: این افراد می‌توانند در صورت ابتلاء به کرونا با خطر مرگ و میر مواجه شوند و آیا می‌دانند که خانواده‌هایشان نیز در معرض بیماری قرار دارد.

ناصر عمادی با بیان اینکه افراد واکسن نزده می‌توانند کانون انتقال بیماری به دانش آموزان باشند، ادامه داد: آیا این افراد حاضرند این خطر را به جان دیگران تحمیل کنند.

وی با رد بسیاری از ایده‌های خرافه که براین باور است احتمال ابتلاء به سرطان یا بیماری‌های دیگر با تزریق واکسن وجود دارد، گفت: هرگز چنین مطلب و برداشت‌هایی ثابت نشده است.

عمادی با عنوان اینکه کسانی که واکسن تزریق نکردند می‌توانند ناقل بیماری به دانش آموزان باشند و این مسئله خطرناک است، گفت: کسانی که واکسن را دریافت نکردند، جان خانواده‌های خود و هم استانی‌ها را تهدید می‌کنند.

هرچند وضعیت هشت شهر مازندران آبی و مابقی نارنجی است، اما طی روزهای اخیر روند شناسایی بیماران شتاب یافته و با شناسایی ۷۸ بیمار کرونایی جدید، شمار مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌های مازندران به ۳۸۸ نفر رسید که حال ۸۲ بیمار وخیم است.

کد خبر 637850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    این ها باید در خانه خود قرنطینه شوند تا کسی را مبتلا نکنند.