ناسا و سازمان فضایی روسیه برای پیشگیری از برخورد یک زباله فضایی که به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در حرکت بود، مجبور شدند مسیر ایستگاه را تغییر دهند.

ISS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر سازمان فضایی روسیه (راس‌کاسموس) در توئیتی در این باره گفت این قطعه سرگردان باقیمانده یک ماهواره هواشناسی چینی بود که ۱۵ سال پیش در یک آزمایش موشکی نابود شده بود. 

اگر مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی تغییر داده نشده بود، این زباله فضایی در زمانی در روز جمعه به آن برخورد می‌کرد.

این زباله فضایی در مسیر وارد شدن به یک منطقه چهارگوش پهن به عمق ۴ کیلومتر و پهنای ۴۸ کیلومتر در اطراف ایستگاه فضایی بود که اصطلاحا «جعبه پیتزا» نامیده می‌شود و  هر شیئی که وارد این منطقه شود، آنقدر به ایستگاه نزدیک شده است که نگرانی درباره برخورد آن وجود داشته باشد.

نه ناسا و نه راس‌کاسموس درباره اندازه این قطعه توضیحی نداده‌اند. با اینکه قطعات کوچک ممکن است آسیب چندانی به ایستگاه نزنند، اما قطعات بزرگ زباله فضایی بالقوه می‌تواند باعث آسیب دیدن مصیبت‌بار آن شود.

مانوری که به ایستگاه فضایی داده شد تا با این زباله فضایی برخورد نکند، باعث شد که ارتفاع مداری ایستگاه حدود ۲ کیلومتر افزایش یابد. ایستگاه فضایی برای فقط اندکی بیش از شش دقیقه رانشگرهایش را روشن کرد تا به این مدار جدید برسد.

این تغییر مدار یک روز پیش از آن انجام شد که فضانوردان ماموریت «کرو-۳» وارد ایستگاه فضایی شوند.

ایستگاه فضایی برای برخورد نکردن با یک زباله فضایی جاخالی داد
تصویری از یک خردشدگی کوچک در مدول «کوپولا» که پنجره مشاهده یستگاه فضایی در آن قرار دارد، در اثر برخورد یک زباله فضایی که در سال ۲۰۱۶ گرفته شده است

این بیست‌ونهمین باری بود که ایستگاه فضایی مجبور شد برای برخورد نکردن به یک زباله فضایی جاخالی بدهد.

زباله‌های فضایی از اغلب از قطعات سفینه‌های فضایی تشکیل شده‌اند که در مدار زمین متلاشی شده‌اند.این زباله‌های فضایی ممکن است با سرعت بیش از ۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت در حرکت باشند یعنی سرعتی ده برابر بیشتر از سرعت یک گلوله. حتی یک تکه رنگ از یک موشک با این سرعت بالا می‌تواند خطرناک باشد- به خصوص اگر به پنجره رصد یا مشاهده ایستگاه فضایی برخورد کند.

کد خبر 637361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha