رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در کنفرانس ملی بحران های محیط زیستی حاشیه نشینی گفت که داشتن مسکن رسمی و ایمن حق همه شهروندان است و این یکی از مولفه های عدالت اجتماعی است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشته است و سیاست های مدیران شهری باید به سوی بهره مندی شهروندان از داشتن مسکنی ایمن و استاندارد حرکت کند.

حاشیه نشینی در شهر ری

به گزارش همشهری آنلاین، محمد حسین بوچانی در کنفرانس ملی بحران های محیط زیستی حاشیه نشینی به ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی اشاره و تاکید کرد: «آنچه باعث به وجود آمدن سکونتگاه های غیر رسمی شده فقدان سیاست های آمایش سرزمینی و اجرای سیاست های مسکن اجتماعی برای اقشار فرودست جامعه است. این پدیده محصول بارز فقر شهری در درون شهرهاست که در شرایط نابسامان اقتصادی به صورت خودرو و بدون مجوز رشد می کنند.» او معتقد است با راهبردهای کلان در مدیریت این پدیده و بهسازی سکونتگاه ها، تامین زیر ساخت ها توسعه اقتصاد محلی از بروز خطرات این پدیده اجتماعی می توان ممانعت کرد.
بوچانی در ادامه با اشاره به دلایل ایجاد این سکونتگاه ها در جهان و ایران گفت: «صنعتی شدن کشورها، بروز جنگ، مهاجرت روستائیان به شهرها و خشکسالی از دلایل ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهرهای بزرگ است. اما الگوی آن در کشورهای مختلف با تناسب به شرایط اقتصادی اجتماعی و سیاست های حاکمان متفاوت است. مثلا در ایران با تقسیمات اراضی کشاورزی با این پدیده روبرو شده ایم.»
وی با تاکید بر راه حل های به دست آمده از تجارب جهانی ادامه داد: «در دنیا برای حل این معضل به راهکارهای دست یافته اند که می توان به تغییر در رویکردهای برنامه ریزی شهری و ساخت و سازها مانند ساخت مسکن اجتماعی، توسعه اقتصادی شهرها و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد.»
بوچانی به نقش شهرداری در کمرنگ کردن حاشیه نشینی هم اشاره و عنوان کرد: «تعیین محدوده شهری ایجاد کمربند شهری طبق طرح جامع شهری و جلوگیری از ایجاد این سکونتگاه ها، ایجاد عدالت در توزیع امکانات شهری در همه مناطق و جلب مشارکت های زنان و مردان مناطق محروم می تواند از بروز چنین پدیده هایی جلوگیری کند.»


 

کد خبر 637289

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha