دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

سید حمید سجادی هزاوه در سال ۱۳۴۸ در تهران بدنیا آمد. وی در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران از ۳ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ عهده دار منصب وزارت ورزش و جوانان بود. سجادی از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ با حکم رئیس‌جمهور عضو شورای عالی ورزش است.

سید حمید سجادی

به گزارش همشهری آنلاین،  سید حمید سجادی هزاوه، زاده ۱ فروردین ۱۳۴۸در تهران  وزیر ورزش و جوانان در دولت سیزدهم است.  او دارای دکترا در رشته برنامه‌ریزی در تربیت بدنی و نیز عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است. وی رکورددار ایران در در دوهای ۱۵۰۰ متر،  ۳۰۰۰ متر بامانع،  ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر است.  

وزیر ورزش و جوانان

او در اواخر خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست رأی اعتماد مجلس را بگیرد.   بار دیگر وی توسط سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که این بار توانست رأی اعتماد بگیرد. وی ‌ با کسب ۱۶۵ رای موافق و ۱۰۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع در صحن علنی مجلس اعتماد نمایندگان برای تصدی کرسی وزرات را کسب کرد.

پیشینه ورزشی

رشته تخصصی حمید سجادی ۳۰۰۰ متر بامانع بود وی در این رشته یک بار مدال طلای قهرمانی آسیا (۱۹۹۱ کوالالامپور)، چهار بار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را کسب کرد. مدال نقره وی در بازی‌های آسیایی بانکوک در حالی به دست آمد که وی در اواسط مسابقه هنگام پرش از روی یکی از موانع به زمین افتاده بود اما در ادامه توانست عقب‌ماندگی خود را جبران کند.

سجادی در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون یکی از دو نماینده (همراه با حسین شایان) و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تنها نماینده دو و میدانی ایران بود. وی در المپیک بارسلون در رشته ۵۰۰۰ متر زمان ۱۴:۰۴٫۵۴ دقیقه و در ۳۰۰۰ متر بامانع زمان ۸:۳۶٫۸۷ را به جا گذاشت. در المپیک آتلانتا در دو ۱۰۰۰۰ متر شرکت کرده و با زمان ۲۹:۲۲٫۴۰ رکورد جدیدی را برای ایران ثبت کرد.

حمید سجادی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما در دو رشته ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر بامانع شرکت کرد و در هر دو ماده به مقام چهارم رسید.

رکوردها

  • ۸۰۰ متر داخل سالن: ۱:۵۱٫۲۱ (بوداپست ۱۹۸۹) - رکورد سابق ایران و جوانان آسیا
  • ۱۵۰۰ متر داخل سالن: ۳:۴۸٫۳۲ (بوداپست ۱۹۸۹) - رکورد سابق ایران
  • ۱۵۰۰ متر: ۳:۴۱٫۶۶ (اشتوتگارت ۱۹۹۳) - رکورد فعلی ایران
  • ۳۰۰۰ متر بامانع: ۸:۳۳٫۸۹ (کوالالامپور ۱۹۹۱) - رکورد فعلی ایران
  • ۵۰۰۰ متر: ۱۳:۵۳٫۴۰ (یوتبری ۱۹۹۵) - رکورد فعلی ایران
  • ۱۰۰۰۰ متر: ۲۹:۲۲٫۴۰ (المپیک آتلانتا ۱۹۹۶) - رکورد فعلی ایران

سانحهٔ سقوط بالگرد

در چهارم اسفند ۱۴۰۱ بالگرد حامل سجادی در حال فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت دچار سانحه شد که منجر به درگذشت یکی از مشاوران وزیر ورزش به نام اسماعیل احمدی و خونریزی مغزی سجادی گردید. پس از آن سجادی و چند تن از مصدومان دیگر به علت وضعیت ناپایدار به بیمارستانی در کرمان انتقال یافتند.

استعفا 

وی در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران از ۳ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ عهده دار منصب وزارت ورزش و جوانان بود و بدلیل بیماری استعفا داد. سجادی از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ با حکم رئیس‌جمهور عضو شورای عالی ورزش است.  

آخرین بروزرسانی  Oct ۱۱, ۲۰۲۳ - چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲

کد خبر 636542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha