«سازمان سفرهای فضایی سرنشینی‌دار چین» اعلام کرد فضانوردان ماموریت شنزو ۱۳ به زودی نخستین پیاده‌روی فضایی‌شان را انجام می‌دهند.

Tiangong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از چاینا دیلی این سفه فضانورد سرلشگر ژائی ژیگانگ، سرهنگ وانگ یاپینگ و سرهنگ سه گوانگ‌فو در شرایط خوبی هستند و آماده انجام این عملیات هستند.

این فضانوردان ۲۱ روز است که درون ایستگاه فضاین «تیانگونگ» هستند. آنها در این مدت ملزمات زندگی و کاری را از سفینه‌های فضایی باربری تیانژو ۲ و ۳ به مدول مرکزی ایستگاه به نام «تیانهه» (هارمونی آسمانی) منتقل کرده‌اند، لباس‌های فضایی‌شان را آزمایش کرده‌اند و تمرین‌های برای تخلیه اضطراری، استفاده از بازوی روباتی ایستگاه و کمک‌های اولیه پزشکی انجام داده‌اند.

فضانوردان ماموریت شنزو ۱۳ با یک موشک لانگ مارچ 2F از مرکز پرتاب ماهواره جین‌کوان در صحرای گًبی در شمال غرب چین به فضا پرتاب شدند و به مدول «تیانهه» که بخش اول و مرکزی ایستگاه فضایی تیانگونگ (کاخ آسمانی) است. قرار است این فضانوردان شش ماه در این ایستگاه فضایی بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین را به انجام برسانند.

این فضانوردان همچنین دو تا سه راهپیمایی فضایی برای نصب یک بازوی روباتی کوچک روی یک بازوی روباتی بزرگتر و آزمایش کارکرد بخش‌های متفاوت این ایستگاه فضایی را انجام دهند.

فضانوردان ماموریت شنزو ۱۲ که سه ماه در ایستگاه فضایی ماندند و در میانه ماه سپتامبر (شهریور) به زمین بازگشتند، دو راهپیمایی فضایی انجام دادند.

خانم وانگ یاپینگ که دختری ۵ ساله دارد، دومین زن چینی است که به فضا آمده است- او قبلا در ماموریت شنزو ۱۰ در سال ۲۰۱۳ هم شرکت داشت. وانگ همچنین نخستین زن چینی است که به یک ایستگاه فضایی وارد شده و همچنین نخستین زن چینی خواهد بود که راهپیمایی فضایی انجام می‌دهد.

کد خبر 636165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha