سرپرست آموزش و پرورش از صدور مجوز برای بازگشایی مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: تمهیدات درون‌سازمانی برای بازگشایی مدارس اندیشیده‌ایم.

بازگشایی مدارس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، مهر امسال دیگر تکرار نخواهد شد، گفت: در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم در این مدت یکی از تلاش‌های سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.

صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی

او با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم، ادامه داد: تمهیدات درون‌سازمانی برای بازگشایی مدارس گرفته‌ایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: این وزارتخانه تاکنون کار خود را با تمام سختی‌ها دنبال کرده است و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.

کاظمی بیان کرد: در آموزش و پرورش شرایط متفاوتی را در دوران کرونا و پساکرونا تجربه می‌کنیم در کنار این تجربیات باید رویکردها و سیاست‌ها در نظر گرفته شود. برای بررسی چالش‌های نظام تعلیم و تربیت یکی از نگرانی‌های مهم ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل هستند که آسیب جدی است.

اهمیت توسعه عدالت در نظام تعلیم و تربیت

او به آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید برای این امر چاره‌اندیشی شود و برای آن برنامه داشته باشیم. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آسیب‌شناسی و ریل‌گذاری خوبی در این زمینه شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در تعلیم و تربیت مساله عدالت است، افزود: برای این موضوع نیز باید طرح کلانی داشت تا عدالت آموزشی را محقق کنیم.

او توضیح داد: چالش مهم‌تر از این موضوعات، چالش حکمرانی در تعلیم و تربیت است اگر این نظام در آموزش و پرورش درست شود این وزارتخانه به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.

کیفیت آموزشی؛ چالش وزارت آموزش و پرورش

کاظمی درباره امر نیروی انسانی و انتصابات در آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: ناکارآمدی برنامه درسی تعلیم و تربیت یکی از چالش‌های جدی است که باید با بررسی آن به سمت تربیت انسان تراز سند برسیم. محتواهای بسیار ارزشمند و غنی از سوی سازمان پژوهش در اختیار دانش‌آموزان قرار دارد، اما فرایند این برنامه آموزشی، دانش‌محور و حافظه‌محور است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کنکور اشاره کرد و افزود: برنامه درسی باید تربیت‌محور باشد و بعد از ۱۲ سال حافظه آنان در کنکور سنجیده نشود. باید فرصت فعالیت گروهی، تمرین مهارت اجتماعی و نقش‌پذیری دانش‌آموزان را در مدرسه مهیا کنیم.

او ادامه داد: چالش دیگر این وزارتخانه کیفیت آموزشی است، سواد پایه دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف، مهارت‌های خواندن و نوشتن مهم هستند. البته بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از متغیرهای دیگری مانند منابع انسانی است که در موفقیت‌های تعلیم و تربیت در این حوزه، رکن اساسی تعلیم و تربیت است نیروی انسانی کیفی می‌تواند کیفیت را ارتقا دهد.

کاظمی بیان کرد: اگر قرار باشد به کیفیت آموزشی خوب دست پیدا کنیم در کنار فضا، تجهیزات و محتوای ارزشمند، باید منابع کیفی مناسب داشته باشیم. برای جذب بازماندگان از تحصیل دغدغه داریم و برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آسیب‌شناسی، شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل را پیش می‌بریم. همچنین در دوران پساکرونا باید جبران افت تحصیلی را داشته باشیم.

کد خبر 636088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha