یک نوزاد افغان که در هرج و مرج فرودگاه کابل گم شده هنوز و با گذشت دو ماه پیدا نشده است و بالاخره مرکز بین‌المللی کودکان گمشده و استثمار شده برای این حادثه هشدار جستجو صادر کرد.

نوزاد افغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، نوزادی که در هرج و مرج فرودگاه کابل به سربازان آمریکایی تحویل داده شد گم شد و هنوز نیز پیدا نشده است. یک خانواده افغان که در پایگاه آمریکایی تگزاس در انتظار اسکان مجدد هستند، از نوزاد خود خبری ندارند. 

این یک تصمیم چند ثانیه‌ای بود که میرزا علی احمدی و همسرش ثریا گرفتند. این خانواده در اوج هرج و مرج‌های فرودگاه کابل، خود و پنج فرزندشان را به امید خروج از افغانستان به این مکان رساندند. در میان جمعیت آشفته بیرون دروازه‌های فرودگاه، یک سرباز آمریکایی از بالای حصار پرسید که آیا به کمک نیاز دارند یا خیر و میرزا علی از ترس اینکه سهیل، نوزاد دو ماهه، درمیان جمعیت آسیب ببیند او را به سرباز سپرد.

این خانواده تنها حدود پنج متر با دروازه ورودی فاصله داشتند اما بیش از نیم ساعت طول کشید تا به آن طرف حصار فرودگاه برسند و وقتی داخل شدند، سهیل هیچ جا پیدا نشد. با سقوط دولت مورد حمایت غرب در کابل و تسلط طالبان بر شهر، ایالات متحده و متحدانش بیش از ۱۲۰هزار نفر را از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی ظرف مدت چند هفته تخلیه کردند.

نیروهای آمریکایی باید تا پایان ماه اوت از افغانستان خارج می‌شدند تا به ۲۰ سال اشغال نظامی ایالات متحده در این کشور پایان دهند. میرزاعلی که ۱۰ سال در سفارت آمریکا به عنوان نگهبان کار کرده بود، ناامیدانه از هر شخصی که با او برخورد می‌کرد درباره نوزادش سوال می‌کرد.

یک فرمانده نظامی به او گفت که فرودگاه برای یک نوزاد بسیار خطرناک است و ممکن است سهیل را به یک منطقه ویژه برده باشند اما آنجا نیز اثری از این نوزاد نبود. این پدر مستاصل گفت: «شاید با بیش از ۲۰ نفر صحبت کردم. با هر افسری - نظامی یا غیرنظامی - روبرو شدم، در مورد فرزندم پرسیدم.» اما کسی پاسخگو نبود.

میرزا علی ۳۵ ساله، ثریا ۳۲ ساله و فرزندان دیگرشان ۱۷، ۹، ۶ و ۳ ساله با پرواز به قطر و سپس آلمان منتقل شدند و در نهایت در آمریکا در انتظار اسکان قرار گرفتند. میرزا علی گفت که خانواده‌های دیگری را هم دیده که در میان شغولی دروازه‌های فرودگاه، نوزادان خود را از روی حصار به سربازان آمریکایی تحویل می‌دهند.

اکنون و با گذشت حدود دو ماه از ناپدید شدن سهیل، یک گروه فعال در زمینه حمایت از پناهجویان افغان اطلاعیه‌ای با عنوان «کودک گمشده» منتشر کرده و تصویر سهیل را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند به این امید که کسی او را بشناسد.

یک مقام دولت ایالات متحده ضمن تایید این اتفاق گفت: «متاسفانه هیچکس نمی‌تواند این کودک را پیدا کند.» سخنگوی وزارت دفاع و سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا که بر روند اسکان مجدد نظارت می‌کنند، این موضوع را به وزارت امور خارجه ارجاع دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اما اعلام کرد که از طریق مرکز بین‌المللی کودکان گمشده و استثمار شده برای این حادثه هشدار جستجو صادر شده است. مادر این نوزاد که بسیار بی‌قرار است گفت: «تمام کاری که انجام می‌دهم فکر کردن به فرزندم است اما همه می‌گویند: نگران نباش!»

کد خبر 636056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha