کیهان در ستون اخبار ویژه خود خبری به نقل از تایمز اسرائیل منتشر کرده است. 

پهپاد مهاجر 6

 به گزارش همشهری‌آنلاین این روزنامه نوشت: روزنامه تایمز اسرائیل در این باره در گزارشی نوشت: «نیروهای دفاعی اسرائیل می‌کوشند با توجه به خطر روزافزون سیل پهپادهای طراحی شده و ساخت ایران که در سال‌های اخیر به خاورمیانه سرازیر شده، دفاع هوایی خود را به ویژه در شمال (مرزهای لبنان و سوریه) ارتقا دهد. 

اسرائیل درصدد است ظرف دو سال، پوشش دفاعی گسترده در منطقه شمالی ایجاد کند. در حال حاضر نیروی هوایی اسرائیل که مأموریت دفاع از قلمروی هوایی را به‌عهده دارد، شماری سیستم دائمی دفاع هوایی در نقاط مختلف در اختیار دارد که در هنگام افزایش تنش‌ها و یا احتمال وقوع حمله، با باطری قابل انتقال فعال می‌شود. 

علاوه بر تهدیداتی که در گذشته علیه دفاع هوایی اسرائیل جریان داشته، مانند شلیک راکت و موشک و هواپیماها، نیروهای دفاعی اکنون به‌طور فزاینده با هوانوردهای پهپادی کوچک و بزرگ مواجه شده است. فناوری پهپادی که زمانی در انحصار چند دولت بود، اکنون به‌طور روزافزون در دسترس گروه‌های ضد اسرائیل قرار می‌گیرد. 

مقابله با پهپادها به‌ویژه دشوار است زیرا تشخیص پهپاد از هواپیماهای دارای خلبان دشوارتر است، و در ارتفاع پایینتری پرواز می‌کنند، مسیر پروازشان در مقایسه با راکت، کمتر قابل پیش‌بینی است. 

مقامات اسرائیل حمله ویرانگر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی آرمکوی عربستان را به یاد دادند که با پهپاد و موشک کروز هر دو انجام شد. 

«سرلشکر آهارون هالیوا» که اکنون ریاست اداره اطلاعات ارتش را به‌عهده دارد، آن زمان گفت: «حمله‌ای بسیار پیچیده بود که توانست از چشم نیروهای دفاعی ایالات متحده و سعودی‌ها هر دو پنهان عمل کند… هر کس بگوید چنین اتفاقی برای ما نمی‌تواند بیفتد، فاقد اطلاعات حرفه‌ای است». 

طی دو سالی که از آن حمله می‌گذرد، این خطر بیشتر شده که کمتر نشده است؛ زیرا ایران حوثی‌های متحد خود در یمن، گروههای تحت حمایت خود در سوریه و عراق، و حزب‌الله لبنان که بزرگ‌ترین خطر علیه نیروهای دفاعی است را به پهپاد مجهز کرده، و حتی طرح تولید پهپادهای بی‌سرنشین را در اختیار گروه‌های حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه گذاشته است. 

ابراز وحشت و درماندگی صهیونیست‌ها در حالی است که آن‌ها یک دهه قبل هنگام رونمایی از برخی موشک‌های ایرانی مدعی شده بودند ایران ناتوان از تولید موشک پیشرفته است و صرفا با کارهای فتوشاپی، چنین القا می‌کند که موشک ساخته است! اما چند سال بعد (سال ۹۴) یوزی رابین پدر برنامه موشکی (عاریتی) رژیم صهیونیستی در جمع شماری از فرماندهان نظامی آمریکا، ضمن اعتراف به قدرت برنامه موشکی ایران گفت: «ایرانی‌ها می‌توانند با این موشک‌ها یک بلوک شهری اسرائیل را نابود کنند. آن‌ها نیاز به بمب هسته‌ای ندارند. آن‌ها با موشک‌های نقطه‌زن می‌توانند اسرائیل را فلج کنند. من به احترام افرادی که این کار را انجام داده‌اند، کلاه از سر برمی‌دارم. این توانمندی‌ها و دستاوردها در شرایط تحریم به دست آمده است». 

با این اوصاف می‌توان گفت احتمالا طی سال‌های پس از این سخنان، توانمندی‌های نظامی فوق‌مدرن ایران بارها کلاه را از سر یوزی رابین به زمین پرتاب کرده است. 

این نکته هم گفتنی است که اخیرا پایگاه اشغالگران آمریکایی در التنف (مرز عراق و سوریه) به تلافی حمایت مشترک آمریکا و اسرائیل علیه نیروهای مقاومت مستقر در مرز سوریه، هدف حمله پهپادی و راکتی موفق قرار گرفته و در هم کوبیده شد بی‌آنکه کاری از سیستم راداری یا پدافندی آمریکا برآید.

کد خبر 635990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha