شرکت فایزر اعلام کرد یک قرص تجربی ضدویروسی ساخت این شرکت توانسته است احتمال بستری شدن یا مرگ بزرگسالان در معرض خطر بیماری شدید کووید-۱۹ را تا ۸۹ درصد کاهش دهد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فایزر روز جمعه اعلام کرد کارآزمایی بالینی این قرص ضدویروسی را با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آن زودتر از زمان تعیین‌شده متوقف کرده است.

این نتایج هنگامی اعلام می‌شود که نتایج کارآزمایی بالینی یک قرص ضدویروسی دیگر ساخت شرکت مرک به نام مولنوپیراویر که ماه پیش منتشر شد، نشان داد این قرص هم احتمال مرگ و بستری شدن در بیماران کووید-۱۹ را که در معرض خطر بیماری وخیم هستند، تا نصف کاهش می‌دهد.

هیچکدام از این شرکت‌ها هنوز داده‌های کامل کارآزمایی‌های بالینی داروهایشان را منشتر نکرده‌اند.

فایزر می‌گوید قصد دارد نتایج مقدماتی کارآزمایی بالینی این قرص را که فعلا PF-07321332  نامیده می‌شود و در ترکیب با یک داروی ضدویروسی قدیمی‌تر به نام ریتوناویر (که برای درمان ایدز به کار می‌رود) تجویز شده است را در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا بگذارد تا بتواند مجوز مصرف اضطراری آن را بگیرد.

ترکیب داروی تجربی PF-07321332 و ریتوناویر که با نام تجاری پاکسلووید (Paxlovid) عرضه خواهد شد، به مقدار سه قرص دوبار در روز تجویز می‌شود.

بررسی شرکت فایزر در ۱۲۱۹ بیمار مبتلا به بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ که دست کم یک عامل زمینه‌ساز برای دچار شدن به بیماری شدید مانند چاقی یا سالمندی داشته داشتند، انجام شد.

یافته‌های این بررسی نشان داد در گروهی که داروی شرکت فایزر را در طول سه روز از شروع علائم دریافت کرده‌اند، در طول ۲۸ روز پس از درمان فقط هشت صدم درصد افراد در بیمارستان بستری شدند و مرگی رخ نداد. اما در گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، میزان بستری شدن ۷ درصد بود و هفت مورد مرگ رخ داد.

هنگامی که دارو در پنج روز اول پس از شروع علائم تجویز می‌شد نیز نتایج تقریبا مشابهی به دست آمد: میزان بستری شدن در گروه دریافت کننده دارو یک درصد و در گروه دارونما ۶.۷ درصد شامل ۱۰ مورد مرگ بود.

برای اینکه داروهای ضدویروسی بیشترین تاثیر را داشته باشند، باید هر چه زودتر در سیر بیماری و پیش از استقرار کامل عفونت تجویز شوند. شرکت مرک نیز دارویش را در پنج روز اول شروع علائم آزمایش کرده بود.

شرکت فایزر هنوز جزئیات عوارض جانبی این دارو را منتشر نکرده است، اما می‌گوید میزان بروز عوارض جانبی در هر دو گروه درمانی و در گروه دارونما حدود ۲۰ درصد بوده است.

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر در بیانیه‌ای در این باره گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که داروی ضدویروسی خوراکی نامزدشده ما در صورت تایید بوسیله سازمان‌های ناظر بالقوه می‌تواند جان بیماران را نجات دهد و شدت عفونت‌های کووید-۱۹ را کاهش دهد و از ۹ مورد از هر ۱۰ مورد بستری شدن جلوگیری کند.»

فایزر گفت در حال حاضر در انتظار تولید بیش زا ۱۸۰۰۰۰ بسته این دارو تا پایان  سال ۲۰۲۱ و دست کم ۵۰ میلیون بسته از آن تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

داروی تجربی فایزر عضوی از رده‌ای از داروها به نام «مهارکنده‌های پروتئاز» است که آنزیمی را کروناویروس برای تکثیر به آن نیاز دارد، از کار می‌اندازند.

داروی مولنوپیرواویر شرکت مرک از سازوکار متفاوتی برای جلوگیری از تکثیر ویروس استفاده می‌کند، به این ترتیب خطاهایی را وارد رمز ژنتیکی ویروس می‌کند. میلیون‌ها دوره از داروی شرکت مرک که این هفته بوسیله سازمان ناظر دارویی انگلیس تایید شد، به آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر فروخته شده است.

فایزر همچنین در حال بررسی این قرص خوراکی در افراد بدون عامل خطرساز برای بیماری وخیم کووید-۱۹ و نیز برای پیشگیری از عفونت کروناویروس در افرادی است که در معرض ویروس قرار گرفته‌اند.

کد خبر 635963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha