پس از عقب نشینی ایالات متحده از افغانستان، برخی از جاسوسان و سربازان سابق افغان که افرادی نخبه و آموزش دیده توسط ایالات متحده هستند، به داعش روی آوردند.

داعش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وال استریت ‍ژورنال، اعضای نیروهای امنیتی منحل شده که توسط طالبان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و درآمدی ندارند، در حال به عضویت درآمدن در گروه افراطی داعش هستند.

برخی از اعضای سابق سرویس اطلاعاتی افغانستان و واحدهای نظامی نخبه و آموزش دیده توسط ایالات متحده که اکنون توسط حامیان آمریکایی خود رها شده‌اند به عضویت تنها نیرویی که در حال حاضر حاکمان جدید کشور را به چالش می‌کشد، درآمده‌اند.

به گفته رهبران طالبان، تعداد «فراریانی» که به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند نسبتا کم اما در حال افزایش است. مهمتر از همه، این افراد، تخصصی ویژه در جمع‌آوری اطلاعات و تکنیک‌های جنگی دارد که برای این گروه یک موهبت است و به طور بالقوه توانایی داعش را برای مبارزه با طالبان تقویت می‌کنند.

پس از آن که طالبان شروع به تفتیش خانه‌های این افراد و درخواست برای معرفی خود به مقامات جدید کشور کردند، چند تن از این نیروهای آموزش دیده به داعش خراسان پیوستند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق اداره امنیت ملی آژانس جاسوسی افغانستان، گفت که داعش برای نیروهای افغان «که طرد شده‌اند» بسیار جذاب است. نبیل گفت: «اگر گروه مقاوم دیگری وجود داشت، آنها به او می‌پیوستند... در حال حاضر، داعش تنها گروه مسلح است.»

پس از تسلط طالبان، مقاومت کوتاهی در دره پنجشیر شکل گرفت و هزاران سرباز و پرسنل پلیس پیشین افغان از زمان تسلط طالبان تاکنون بیکار ماندند. بخش کوچکی از این افراد تصمیم گرفتند که تحت نظارت طالبان کار کنند اما مانند سایر کارمندان دولت افغانستان، ماه هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند.

داعش اما علاوه بر محافظت در برابر طالبان، سربازان سابق افغانستان را با مقادیر قابل توجهی پول جذب می‌کند. و با افزایش تدریجی جایگاه داعش خراسان، بیم آن می‌رود که این گروه تروریستی در نهایت به خطری برای جهان غرب تبدیل شود.

یک مقام ارشد پنتاگون هفته گذشته به کنگره گفت که داعش توانایی حمله به ایالات متحده را در کمتر از شش ماه به دست خواهد آورد و قصد انجام این کار را هم دارد. این در حالیست که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان توانایی مبارزه موثر با داعش را پس از خروج ایالات متحده دارد یا خیر.

کد خبر 635445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha