مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

پیاده‌راه فضایی جمعی‌ است که می‌تواند نقشی مهم در ارتقای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا کند. از این رو، طراحی درست و گسترش آن زمینه‌ساز غنی‌تر شدن زندگی اجتماعی و فرهنگی شهروندان می‌شود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر بیش‌ از پیش در بیرجند، مرکز خراسان‌ جنوبی مورد توجه قرار گرفته‌ اما کمبود اعتبار مانعی مهم در مسیر اجرای آن است.

پیاده‌راه‌سازی

محمد بلبلی - همشهری: بر همین اساس درسال‌های اخیر برنامه‌ریزی برای توسعه فضاهای پیاده‌راه در شهرها و همچنین ممنوعیت ورود خودروها به فضاهای شهری پرتردد، محور اصلی برنامه‌ریزی‌های شهری در بسیاری شهرها ازجمله بیرجند است.

تنها پیاده‌راه‌ بیرجند

مدیر حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری بیرجند دراین باره به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: تنها معبری که در بیرجند به‌صورت اختصاصی به‌عنوان پیاده‌راه مورد بهره‌برداری قرار گرفته، «پیاده‌راه بلوار جمهوری‌اسلامی» است.

«محمد جانی» افزود: اجرای جدول‌کشی، پوشش جوی‌ها، سنگفرش و فضاسازی محیطی مناسب، نصب نمادهای برقی، نورپردازی و ایجاد فضای‌سبز زیبا، به‌گونه‌ای در این مسیر طراحی شده تا شهروندان و گردشگران بتوانند از فضای آن بیشترین استفاده را ببرند.

وی ادامه داد: سال‌گذشته مرحله نخست اجرای این طرح از میدان امام‌خمینی(ره) به سمت سه‌راه اسدی و برعکس، به پایان رسید و در مرحله بعد اجرای پیاده‌راه از میدان آزادی تا میدان امام‌خمینی(ره) و سپس از سه‌راه اسدی تا میدان امام‌حسین(ع) اجرا خواهد شد.

جانی اظهار کرد: پیاده‌راه جمهوری‌اسلامی به‌طول حدود ۵ کیلومتر نقطه اتصال بین بازار اصلی شهر بیرجند و معبر بلوار جمهوری‌ اسلامی است که از میدان امام‌خمینی(ره) آغاز و تا سه‌راه اسدی امتداد دارد.

طرح‌های در دست اجرا

این مسئول با بیان اینکه پیاده‌راه متصل به پارک خطی نشاط و بلوار پیامبراعظم(ص) که تلفیقی از پیاده‌راه و فضای‌سبز بوده نیز در دست اجراست، گفت: طی ۲ سال‌گذشته فاز نخست این طرح به پایان رسیده‌است.

وی ادامه داد: طول این پیاده‌راه و پارک خطی، حدود ۶ کلیومتر است که جنوب‌شرقی بیرجند را به شرق و غرب شهر متصل می‌کند. این پیاده‌راه از میدان «سفیر امید» آغاز شده و تا میدان آدینه امتداد می‌یابد.

جانی افزود: در صورت تأمین اعتبار، فاز دوم این طرح درسال‌جاری اجرایی خواهد شد و به این ترتیب، طول این مسیر به ۱۳ کیلومتر می‌رسد. برای این مسیر ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری و فضای ورزشی نیز برای استفاده شهروندان پیش‌بینی‌ شده‌است.

وی درباره تأخیر در ادامه اجرای طرح‌های پیاده‌راه سازی نیز گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در اجرای این‌گونه طرح‌ها، کمبود اعتبارات است، زیرا شهرداری‌ها منابع اعتباری کمی دارند و برای اجرای هر طرح عمرانی براساس درآمدهای پیش‌بینی شده هزینه‌های محدودی را می‌توانند درنظر بگیرند.

جانی همچنین اعلام کرد: طی ۲ سال‌گذشته همه بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای طرح‌های پیاده‌راه سازی به‌منظور اجرای فاز یک پیاده‌راه متصل به پارک خطی نشاط، هزینه‌ شده و در سال‌جاری نیز با توجه به رویکرد و سیاست‌های شورای‌اسلامی‌شهر و اصلاحیه بودجه، وضعیت اجرای فاز دوم پیاده‌راه متصل به پارک خطی نشاط هم مشخص خواهد شد.

لزوم توازن اجرای طرح‌های عمرانی در بیرجند

مدیر حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری بیرجند با بیان اینکه بیشترین تلاش شهرداری، اجرای متوازن طرح‌های عمرانی در همه نقاط شهر است، ادامه داد: جدا از این ۲ طرح پیاده‌راه‌سازی، برای پارک خطی «مهرشهر» در شمال‌شهر بیرجند نیز پیش‌بینی شده‌است که شامل ۲ قسمت ۴ کیلومتری می‌شود. این پارک قبل از این، یک کانال فاضلاب بدون‌استفاده و مخروبه بود که درحال‌حاضر به یک فضای‌سبز بسیار چشم‌نواز تبدیل شده‌است.

جانی افزود: در ۲ سوی این کانال مخروبه که به یک فضای سبز زیبا تبدیل شده، ۲ مسیر پیاده‌راه نیز پیش‌بینی شده که هر قسمت دارای ۶ متر عرض و ۴ کیلومتر طول است.

وی اظهار کرد: در پیاده‌راه بلوار جمهوری‌اسلامی علاوه بر بهره‌مندی شهروندان از این مسیر، کسبه نیز از مزایای حضور مردم بهره می‌برند. همچنین در مسیر پارک خطی نشاط و پارک خطی مهرشهر تعدای از کسبه در قالب غرفه‌های خدماتی، کافی‌شاپ‌ها و اغذیه‌فروش‌ها فعالیت می‌کنند، اما کاربرد اصلی این پیاده‌راه‌ها، ایجاد نشاط و امکان ورزش برای شهروندان است.  

این مسئول با بیان اینکه رویکرد شهروندان بیرجندی برای استفاده از این پیاده‌راه‌ها بسیار مثبت بوده و با ‌گذشته قابل‌مقایسه نیست، ادامه داد: بیشتر کاربری‌های این مسیرها تلفیقی بوده و مجموعه‌ای از فضای سبز و پیاده‌راه اجرا شده‌است. مقصود شهرداری بیرجند از اجرای این‌گونه طرح‌ها، تنها ایجاد یک مسیر ساده برای پیاده‌روی نیست، بلکه زیبایی بصری، ایجاد فضایی آرامش‌بخش و خدمات ارتباطی، حرکتی و ورزشی در اجرای این طرح‌ها درنظر گرفته شده‌است.  

وی افزود: بوستان «کاجستان» به مساحت ۴۰ کیلومتر در بیرجند دارای یک پیاده‌راه ۶ کیلومتری است که این پیاده‌راه به‌صورت کامل در فضای‌سبز این بوستان  قرار دارد و با استقبال مناسب شهروندان نیز مواجه شده‌است.

اوضاع نابسامان اعتبارات

مدیر حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری بیرجند با اشاره به شرایط نامناسب اعتبارات شهرداری بیرجند، گفت: خراسان‌جنوبی جزو استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته کشور است که منابع درآمدی پایداری نیز ندارد. برهمین اساس شهرداری بیرجند برای تأمین اعتبارات عمرانی بر عوارض ساخت‌وساز و جرائم کمیسیون «ماده ۱۰۰» تکیه دارد که به هیچ‌وجه پاسخگوی مخارج شهر بیرجند نیست.

جانی افزود: از سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور درخواست می‌کنیم که برای مرکز استان خراسان‌جنوبی کمک‌های ویژه‌ای را اختصاص دهند. این‌درحالی‌است که تاکنون هیچ‌گاه به شهرداری بیرجند اعتبار چشمگیری که برای اجرای طرح‌های عمرانی بزرگ کفاف بدهد، اختصاص نیافته‌است.

این مسئول ادامه داد: به‌عنوان عضوی از شهرداری بیرجند پیشنهاد می‌کنم مسئولان سازمان شهرداری‌های کشور برای هر شهرداری مرکز استان، یک پروژه شاخص و موثر در عمران شهر تعریف کنند و با دراختیار گذاشتن اعتبارات، زمانی را نیز برای اتمام این طرح‌ها درنظر بگیرند. با این روش می‌توان طرح‌های بزرگ‌تر و موثرتری را در مراکز استان‌ها اجرایی کرد.

جانی اضافه کرد: در شهرداری بیرجند برای عمران شهر، طرح‌های بسیار خوبی پیش‌بینی می‌شود، اما به‌دلیل نبود اعتبارات کافی، هیچ‌گاه عملیات اجرایی آنها آغاز نمی‌شود، زیرا اجرای هر طرح‌ عمرانی دراین شهر به میزان اعتباراتی بستگی دارد که همواره دچار کمبود است.

کد خبر 635427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha