مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران، القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.

تحلیف هیات منصفه جدید دادگاه جرائم سیاسی برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از میزان، مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران، القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.

ارجاع ١٤٦ فقره پرونده با موضوع سیاسی و مطبوعاتی به شعب تخصصی

در ابتدای مراسم، جواهری سرپرست محاکم کیفری استان تهران به گزارشی از عملکرد هیات منصفه مطبوعات در دوره قبل پرداخت و گفت: اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دوره اخیر با شعب تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های کیفری یک استان تهران به ترتیب با شعب ٣،٦ و ٩ همکاری داشتند.

وی ادامه داد: در طی این دوره در مجموع ١٤٦ فقره پرونده با موضوع سیاسی و مطبوعاتی به شعب تخصصی ارجاع شده که از بین آن ١٤٢ فقره جرائم مطبوعاتی و چهار فقره آن جرائم سیاسی است.

جواهری با اشاره به نتایج رسیدگی به پرونده‌های جرائم سیاسی و مطبوعاتی، افزود: پس از اظهارنظر اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی، ٥١ فقره منجر به صدور حکم برائت، ٥٠ فقره منجر به صدور حکم محکومیت، ٢٧ فقره با گذشت شاکی منجر به مختومه شدن و تعداد ١٤ فقره تجدید جلسه رسیدگی شده است.

وی بیان داشت: در مجموع طی این دوره با حضور فعال و موثر اعضای هیات منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی موجب شده رسیدگی مطلوب، اتقان آراء و اجرای عدالت و کمک به صدور احکام شایسته صورت گیرد.

محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی ضمن خیرمقدم گویی به اعضای حاضر در جلسه عنوان کرد: متاسفانه قانون و مقررات در کشور ما مهجور است و این پرده مهجوریت بر قانون سایه افکنده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: این حاکی از غفلت جامعه و افراد جامعه و به خصوص خواص است.

وی اظهار کرد: قشری که هیات منصفه با آن سر و کار دارد اهل مطبوعات هستند که متاسفانه برخی از این افراد از قانون غافلند در حالی که قانون ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجراست.

حشمتی مهذب با بیان اینکه عدم اطلاع رافع تکلیف نیست، گفت: عدم اطلاع از قانون، دور زدن قانون است و باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: اهل قلم باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و آحاد مردم باید از قانون مطلع باشند.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی جرایم مطبوعاتی اظهار کرد: باید یک ارزیابی در این زمینه صورت گیرد و باید به اطلاع اهل مطبوعات رسانده شود که فراوانی جرایم مطبوعات چیست؛ چرا که این اقدام از باب پیشگیری تاثیر دارد.

حشمتی مهذب تصریح کرد: اهل مطبوعات باید در نقل اخبار و گزارشات سالم باشند و برای بالا بردن تیراژ موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین و خسارت و تشویش اذهان عمومی شود که ما مجبور به تشکیل پرونده شویم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه نهاد ناظر وظیفه مهم و اساسی دارد که به نظر می‌رسد در آن غفلت صورت می‌گیرد، گفت: نقش جراید، مطبوعات و خبرنگاران با نقش عالمان دینی مشابهت دارد و قاعدتا باید بر پایه صداقت، راستی و درستی باشد.

وی گفت: حضور اعضای هیات منصفه که از صنف‌های مختلف جامعه هستند باعث افتخار و آرامش محاکم است.

حشمتی مهذب گفت: از نظر کیفیت و ماهیت، کار دوستان اهمیت فوق العاده‌ای دارد. هیات منصفه می‌تواند نقطه اتکا و توجه برای ما و جراید و مطبوعات باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: از طرفی هیات منصفه از ارزش‌های جامعه نظارت و مراقبت می‌کند، از طرفی هیات منصفه نقشی را بازی می‌کند که از بیان مطالب خوب، مفید و آگاه کننده در مطبوعات حراست می‌کند، از دو جهت این موضوع خیلی مهم است.

وی گفت: این وضعیت را به فال نیک میگیریم، فرصت مغتنمی است که از این عده قابل توجه که از قشرهای موثر جامعه هستند در قالب هیات منصفه بهره میبریم.

حشمتی مهذب در پایان تاکید کرد: جرایمی که در این زمینه اتفاق می‌افتد قابل پیشگیری است.

در ادامه این مراسم، از اعضای سابق هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی تقدیر به عمل آمد و اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در مراسم تحلیف، سوگند یاد کردند.

همچنین در این مراسم، کساییان عضو هیات منصفه مطبوعات گزارشی از عملکرد دوره قبل ارائه کرد و گفت: در دوره اخیر اعضای هیات منصفه علی رغم شیوع ویروس کرونا با رعایت شیوه نامه بهداشتی، ١٤٦ جلسه تشکیل داد و برای آنکه در هر شرایطی تعداد منصفان در حد نصاب باشد همکاران در دو گروه ده نفره حضور پیدا کردند و لذا تلاش شد هیچ جلسه به دلیل عدم حضور منصفان تعطیل نشود.

وی بیان داشت: با نگاهی به عملکرد دو ساله هیات منصفه، درج مطالب خلاف واقع در صدر اتهامات قرار دارد که معلوم می‌شود متاسفانه هنوز تعدادی از رسانه ها پایبند اخلاق مطبوعاتی نبوده و رسالت خطیر خود را به جا نیاورند.


کساییان ادامه داد: جرائم توهین و افترا در مرحله بعد قرار دارد که لازم است هیات منصفه تذکرات لازم را به مدیران گوشزد کنند.

عضو هیات منصفه مطبوعات بیان داشت: پیشنهاد می‌شود هیاتی متشکل از پیشکسوتان و برخی اهالی رسانه‌ها با عنوان هیات آشتی در جوار دادستانی و محاکم قضایی تشکیل شود تا گوشه‌ای از امر پیشگیری را به عهده گیرند.

رحیمیان، رئیس هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی استان تهران نیز در این نشست خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها در شرایط حاضر در حال خارج شدن از رده هستند و تاثیرگذاری آن‌ها به پایین‌ترین حد در تاریخ مطبوعات رسیده و نقش اصلی، مربوط به فضای مجازی و سایت هاست

وی با بیان اینکه فساد گسترده و ترویج فساد گسترده در سایت صورت می‌گیرد، عنوان کرد: به آقای وزیر ارشاد در جلسه‌ای که در روز گذشته داشتیم، گفتم که رسانه منحصر به روزنامه نیست.

رئیس هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی استان تهران در ادامه تاکید کرد: لازم است در فضای مجازی بر سایت‌هایی که آزادانه ترویج فساد می‌کنند، بررسی‌های لازم صورت گیرد.

کد خبر 635305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha