پاییز که از راه برسد، در کویر تازه بهار آغاز شده‌. خیلی‌ها از این کویر دوست‌داشتنی فقط مصر، مرنجاب و طبس را می‌شناسند اما در سرزمینی که درصد بالایی از مساحتش را بیابان و کویر فرا​گرفته، گردش در این اقلیم اسرارآمیز تمامی ندارد. کویر گرمسار یکی از همان مناطق دیدنی است که آبان‌ماه گشتن دارد و باید سراغش رفت.

گرماگرم کویر و نمک

به گزارش همشهری آنلاین، اوایل پاییز و بهار خیلی‌ها هوای کویر به سرشان می‌زند؛ هوای ماسه روان، شب‌های پرستاره و سکوت اسرارآمیز آن. حس کویر بی‌وقت به دل طبیعت‌گران نمی‌آید، این وقت سال کویرها در بهترین زمان ممکن هستند برای یک سفر معتدل؛ نه روزهای سوزانی دارند که گندم بریان کنند و نه شب‌های چندان سرد که به قول معروف استخوان خلق از سرما بترکد.

پاییز که از راه برسد، در کویر تازه بهار آغاز شده‌. خیلی‌ها از این کویر دوست‌داشتنی فقط مصر، مرنجاب و طبس را می‌شناسند اما در سرزمینی که درصد بالایی از مساحتش را بیابان و کویر فرا​گرفته، گردش در این اقلیم اسرارآمیز تمامی ندارد. کویر گرمسار یکی از همان مناطق دیدنی است که آبان‌ماه گشتن دارد و باید سراغش رفت. در این مطلب سفری را به شما پیشنهاد می‌کنیم که تماشای کویر گرمسار و رمل‌های زیبایش و گشت‌وگذار در معدن عظیم نمک این منطقه جزو جداناپذیر آن است.

کویری در این نزدیکی

آرامش و سکوت کویر با هیچ‌چیزی قابل مقایسه نیست، حتی اگر هر گوشه‌اش را عده‌ای فتح کرده‌ باشند. می‌توانید کفش‌هایتان را دربیاورید و در دریایی از ماسه روان قدم بگذارید که شاید تا چند لحظه بعدش دیگر اثری از آن قدم‌ها نمانده‌ باشد. کویرها قاعده خودشان را دارند، چه اسمش مرنجاب باشد و چه مثل این عکس کویرش گرمسار معروف شود.

کوله‌​باری برای ​کویر

در این سفر این وسایل را به همراه داشته باشید: کارت شناسایی، دارو، لباس گرم، کلاه، عینک آفتابی، کوله یک‌روزه، فلاسک چای، زیرانداز، کیسه‌خواب، لوازم شخصی (بشقاب، لیوان، قاشق، چنگال و…)

راهنمای سفر به کویر گرمسار | در یک روز پاییزی به تماشای رمل​‌های ماسه‌​ای بروید

برنامه‌ریزی برای سفر | گردش در کویر ناشناس

می‌توانید این سفر را به این شکل ترتیب دهید: برنامه شامل دو روز گردش در کویر، نمکزار، معدن نمک و تماشای آثار تاریخی باشد.

روز اول: برنامه را ساعت شش صبح آغاز کنید و صبحانه در رستورانی در گرمسار صرف‌ کنید. بعد از صرف صبحانه به سمت دژ «استوناوند» و رودخانه «حَبله‌رود» حرکت و در آنجا به سمت یکی از برج‌های دیدبانی دژ پیاده‌روی کنید. مقصد بعدی، کوه اژدهاست و بعد از گشت‌زنی در اطراف کوه اژدها، ناهار را می‌توانید در گرمسار صرف کنید. پس از ناهار، برای شب‌مانی، استراحت، صرف چای و بازدید به کاروانسرای تجهیزشده «ده‌نمک» در ۱۰کیلومتری جاده گرمسار بروید. بعدازظهر برای بازدید از غار و آبراهه‌نمکی، کاروانسرا را ترک کنید و شب برای خوردن شام و همچنین استراحت به کاروانسرا بازگردید.

روز دوم: پس از خوردن صبحانه مفصل به معدن نمک بروید؛ احتمالا هیجان‌انگیزترین بخش سفر است. در آنجا با چگونگی کندن تونل‌های عظیم و استخراج نمک آشنا می‌شوید. سپس برای پیاده‌روی در رمل‌ها یا همان تپه‌های شن روان به سمت جنوب گرمسار حرکت کنید. بعد از آن برای خوردن ناهار به گرمسار برگردید. پس از خوردن ناهار، به سمت جاده سنگفرش حرکت، در آنجا پیاده‌روی کنید. پس از بازدید از جاده سنگفرش هم به شهر خود برگردید.

راهنمای سفر به کویر گرمسار | در یک روز پاییزی به تماشای رمل​‌های ماسه‌​ای بروید

منبع: سرزمین من، ماهنامه ایران‌شناسی، آبان ۱۳۹۰

کد خبر 635290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha