«پری رضوی» نویسنده‌ای است که به دلیل مهارتش در قصه‌گویی و آموزش همزمان ساخت عروسک‌ به گروه سنی کودک و نوجوان زبانزد بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر است.

پري رضوي

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: از این‌رو مدتی قبل هم فرهنگسرای امید فرصتی را فراهم کرد تا رضوی با حضور در این مجموعه و اجرای ویژه‌برنامه «عروسک و قصه» که در قالب آموزش ویدئویی برگزار شد، به کودکان و نوجوان سیزدهمین تکه پایتخت، ساخت یک اثر هنری همراه با قصه را بیاموزد. او در این برنامه مراحل ساخت عروسک را به‌صورت تصویری آموزش ‌داد و از طریق فضای مجازی مهمان خانه‌ها و پذیرای کودکان و نوجوانان بود. به همین بهانه با این نویسنده از دنیای قصه و قصه‌گویی تا زبان عروسک‌ها گپ کوتاهی زدیم.  

  ویژه‌برنامه «عروسک و قصه» در فرهنگسرای امید با چه موضوعی و به چه شکل برگزار شد؟  
موضوع این برنامه آموزشی آزاد و ساخت عروسک به مناسبت تحصیل دانش‌آموزان در مدارس بود اما در خلال آن از بچه‌ها خواستیم به کمک وسایل دورریختنی مثل جعبه دستمال کاغذی جامدادی بسازند. چون برای آنها کاربردی است. این برنامه در کتابخانه کودک و نوجوان فرهنگسرای امید تهیه شد که مخصوص کودکان و نوجوانان است و پیش از آنجا برای مطالعه استفاده می‌کردند.  

  این برنامه از چه طریق برای کودکان و نوجوانان قابل مشاهده است؟  
محتواهای تولید شده در ویژه‌برنامه «عروسک و قصه» که مراحل ساخت آن را به‌صورت تصویری آموزش داده شد، در صفحات مجازی فرهنگسرای امید به نشانی @farhangsara_omid و کتابخانه امام خمینی(ره) بارگذاری‌شده تا اوقات شاد همراه با آموزش را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان بیاورد.  
 

به نظر شما برگزاری چنین برنامه‌های آموزشی آنلاین می‌تواند در آشتی دادن کودکان و ‌نوجوانان با قصه مؤثر باشد؟  

قصه‌ها با عروسک ماندگار می‌شود


در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر فعالیت‌ها و خدماتی که ارائه می‌شود، به‌صورت مجازی است. از این‌رو کم‌کم کودکان و مادران به این شیوه عادت می‌کنند تا اینترنت به‌عنوان یک وسیله ارتباطی برای قصه‌خوانی باشد ولی به نظر من هیچ تعامل اندازه ارتباط انسانی مفید و ارزشمندتر نیست. البته الان به خاطر خطر کووید ۱۹ این جلسات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود که چاره‌ای نیز نیست. برای دوری از خطر این کار را باید انجام داد.  
 

با توجه به حضورتان در شرق تهران، ظرفیت فرهنگسرای امید را در اجرای برنامه‌های این چنینی چطور ارزیابی می‌کنید؟  
خب به نظر من فرهنگسرای امید یک مجموعه فرهنگی و هنری با امکانات و ظرفیت‌ بالا است که از آن می‌توان برای اجرای برنامه‌ها بهره‌برد. بقیه بستگی به مسئولان دارد که چه امکان و بودجه‌ای را به اینجا اختصاص دهند.  
 

  پری رضوی به قصه‌گویی توأم با ساخت عروسک شناخته‌شده‌است، به نظر شما عروسک‌ها چطور می‌توانند در ‌ماندگاری قصه‌ها در ذهن و خاطر کودکان و ‌نوجوانان مؤثر باشند؟  
ببینید برخلاف آنچه اغلب ما تصور می‌کنیم که بچه‌ها ساده‌اندیش هستند، آنها دنیای خیالی پیچیده‌ای دارند. وقتی ما بخواهیم یک موضوع انتزاعی ذهنی را به‌صورت فیزیکی و یک نمونه دست بچه‌ها بدهیم و آنها بتوانند عروسک را با دست لمس کنند و چون حس لامسه در کودکان قوی هست، باعث می‌شود قصه‌ای که برای کودکان خوانده می‌شود برای همیشه در ذهنش ماندگار شود. ما می‌توانیم به بچه‌ها یاد بدهیم از شخصیت‌های قصه برای خودشان کاردستی بسازند یا براساس ذهنیتی که دارند بخواهیم نقاشی بکشند. این می‌تواند خیلی مؤثر باشد. ترکیب مسائل ذهنی و انتزاعی باعث می‌شود قصه در ذهن بچه‌ها سال‌های سال ماندگار شود و به یادگار بماند.  

  محله چقدر در سوژه‌های شما نقش دارد؟  

قصه‌ها با عروسک ماندگار می‌شود

وقتی در اجتماع و محله در حال رفت‌وآمد هستم، در خیابان‌ها که راه می‌روم، ‌گویی به کمین نشستم و نگاه می‌کنم و به دنبال سوژه می‌گردم که به آن هنر تحت‌اللفظی می‌گویند چون باید بدون مقدمه و کمترین زمان منظورمان را برسانیم.  

  • پری رضوی را بیشتر بشناسید

«پری رضوی» متولد سال ۱۳۵۲ و تحصیل‌کرده مقطع کارشناس رشته معماری است. او بیش از ۲ دهه سابقه فعالیت در حوزه ادبی و فرهنگی دارد و کارش را از تبریز شروع کرده و سپس در تهران با حضور در جلسه‌ها و کارگاه‌های ادبی در سال ۱۳۸۶ نخستین مجموعه‌اش را با نام «ماه یام» منتشر کرده است.

در کارنامه حرفه‌ای او نام آثار دیگری چون «گرگ‌های خطی» دیده می‌شود که در سال ۱۳۸۹که به‌عنوان مجموعه داستان منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۹۶ نیز مجموعه «یاکاموز» به قلم او به چاپ رسیده و در همین سال داستان کودک «دست‌های مادرانه» ‌اش هم چاپ شد که مورد استقبال کودکان سرطانی قرار گرفته است. این داستان در بیمارستان امام خمینی(ره) توسط این نویسنده خوانش و اجرا هم شده‌است. علاوه بر اینها آثاری چون «زردخجالتی»، «باد پیتون»، «موش خوش زبان»، «قاریشقا»، «سلام‌ها»، «چهل تکه»، «جغد و سماور» و «دوتا مار» «زانو درد و آنچه که باید بدانیم»، ‌رمان «سَدا» و مجموعه مینی مالیستی «ویترین» از رضوی منتشر شده است. همچنین او بیش از یک دهه سابقه اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و مجری‌گری در فرهنگسراهای پایتخت را در کارنامه کاری‌اش دارد.  

  • نویسندگی را در فرهنگسرای خاوران بیاموزید

قصه‌ها با عروسک ماندگار می‌شود

احتمالاً در زندگی اتفاقاتی برای‌تان رخ داده و چیزهایی دیده‌اید که دل‌تان خواسته می‌توانستید آنها را بنویسید. یا ممکن است در ذهن‌تان چیزهایی نوشته باشید، یا خیال کردید که دارید می‌نویسید اما همین‌که پشت میز نشسته‌اید، فهمیده‌اید که نمی‌توانید. بدون داشتن اطلاعات کامل از اصول و رموز نویسندگی و احاطه‌ کافی به مسائل اجتماعی و روانی هیچ فرد با ذوق و استعدادی نویسنده نخواهد شد.

از این رو اگر به نویسندگی علاقه دارید می‌توانید کلیپ‌های آموزشی دستورالعمل‌های نویسندگی فرهنگسرای خاوران را از دست ندهید. دستورالعمل‌های نویسندگی ویژه مخاطبان به همت کتابخانه فرهنگسرای خاوران آموزش داده می‌شود. دوره‌های نویسندگی فرهنگسرای خاوران ‌که توسط کتابخانه فرهنگسرا تهیه شده، در صفحه اینستاگرام به نشانی _khavaran_majazi به اشتراک گذاشته می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فرهنگسرای خاوران در خیابان خاوران، سه‌راه هاشم‌آباد مراجعه کنند یا با شماره ۳۳۰۱۵۴۲۳ تماس بگیرند.  

کد خبر 635252

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha