رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اردستان از کشف دو جسد از معدن‌کاران معدن تاریخی این شهرستان که مربوط به دوره صفویه است خبر داد.

کشف جسد ۲ معدن‌کار دوره صفوی

به‌ گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از میراث‌ آریا، مهدی مشهدی رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان اردستان امروز (۹ آبان) با اعلام این خبر گفت: روز جمعه ۷ آبان، گزارشی مبنی بر کشف دو جسد قدیمی از سوی کارگران یک معدن در کوه‌های جنوب شهرستان از سوی یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی شهرستان اردستان دریافت شد. 

او ادامه داد: پس از دریافت این گزارش پرسنل یگان حفاظت به‌ همراه کارشناسان اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان به محل اعزام شدند. 

مشهدی افزود: در عمق حدود ۳۰ متری داخل کوه، دو اسکلت از کارگران این معدن تاریخی مربوط به زمان صفوی کشف شد که بر اثر ریزش معدن دفن شده بودند. 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اردستان تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه و تزئینات به کار رفته در سقف این معدن قدیمی، قدمت آن بیش از ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود و احتمالا این اسکلت‌ها، مومیایی طبیعی هستند و این امر می‌تواند نشان از دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چندهزارساله این منطقه داشته باشد. 

او گفت: همان‌طور که مشهور است، این شهرستان معدن سنگ آسیاب‌های آبی در فلات مرکزی ایران بوده و این معدن نیز می‌تواند محل تامین فلز «روی» مورد نیاز کوره‌های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان شهرستان نطنز باشد. با بررسی‌های بیشتر کارشناسان در خصوص قدمت اسکلت‌ها و این معدن تاریخی به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا خواهیم کرد.
 

کد خبر 635117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha