سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر تحریم و برخی موانع بر سر تامین منابع ارزی نبود، کارت‌های ملی مردم به دست آنها می‌رسید.

کارت ملی هوشمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص وضعیت کارت‌های ملی گفت: کارت‌هایی که از سال ۹۷ یا ۹۸ ثبت نام کرده‌اند تا الان به دستشان نرسیده است.

او گفت: ما تا قبل از پایان سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷ بدنه کارت را وارد کشور می‌کردیم و زمان صدور را تا ۱۵ روز کاهش دادیم. یعنی ۲/۵ میلیون کارت را صادر کردیم. اما به دلیل مشکلاتی مثل تحریم و تامین اعتبار ارزی برای انتقال وجه به خارج از کشور که همه بدنه کشور را درگیر خود کرده است، دوستان به تولید داخل روی آوردند.

وی افزود: تولید داخل مواد اولیه کارت هوشمند که پلی‌کربنات است، همچنان وارداتی است و در داخل کشور نداریم و تراشه هم در کشور تولید نمی‌شود. دوستان ما در چاپخانه دولتی ناگزیرند مواد اولیه را وارد کنند و در داخل کشور بدنه را تولید کنند. تلاش زیادی هم کرده‌اند که معادل خارجی تولید کنند. بنا بود ماهانه حداقل یک میلیون کارت به ما تحویل دهند. ما ظرفیت تولید ۲/۵ میلیون کارت را داریم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه این سازمان متولی جمع‌آوری اطلاعات و صدور کارت است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، تحویل بدنه کارت بر عهده چاپخانه دولتی است و خودشان شاید مشکلاتی داشته باشند. بیش از ۶۲ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار کارت صادر کردیم. حد فاصل بین صدور کارت که تحویل شده و درخواستی که دادند، اگر از سمت چاپخانه تامین شود، ما ظرف ۵ تا ۶ ماه کارت‌ها را تحویل می‌دهیم.

ابوترابی با اشاره به اینکه مکررا اعلام کرده‌ایم که چاپخانه ملی کشور تلاشش را می‌کند اما مشکلات خودشان را دارند، عنوان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه کارت باید مشکلات حل شود. من شنیده‌ها را عرض می‌کنم که هم مشکلات تامین مواد اولیه و هم اعتبار ارزی دارند. ما توجیه و دلیلی نداریم. دکتر وحیدی (وزیر کشور) از زمان مسئولیتشان هر هفته درگیر هستند تا بتوانند این مشکل را حل کنند. چون می‌گویند این حق‌الناس است.

وی در توضیح حضور شرکت دانش‌بنیان برای حل این مشکل گفت: شرکت‌های مختلفی طرح موضوع کردند، اما چاپخانه نتوانست تایید کند چون بر اساس قانون، متولی صدور اوراق بهادار را مشخص کرده‌اند. گاهی اشاره می‌کنند به تراشه تلفن همراه، اما این‌ها متفاوت است. کشورهایی مثل چین و کره و یکی دو کشور دیگر تراشه را تولید می‌کنند.

ابوترابی تاکید کرد: ما کارت را با تراشه کامل وارد می‌کردیم و کارت‌ها را صادر می‌کردیم. اما همانطور که عرض کردم، با مشکلی که پیش آمد، متاسفانه نتوانستیم کارت‌ها را برسانیم. کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند در برخورداری از خدمات دولتی مشکلی ندارند.

کد خبر 635055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha