فرونشست زمین و کمبود آب سفره‌های زیر زمینی در اطراف ارومیه حالت ممنوعه و بحرانی دارد.

درياچه اروميه

 به گزارش همشهری آنلاین ، کمبود آب دریاچه ارومیه به جدی‌ترین حالت خود درساله‌ای اخیر رسیده است و کارشناسان از احتمال خشکی کامل دریاچه در ماه‌های آتی هم خبر می دهند ولی این  بحران تنها به خشکی دریاچه ارومیه منتهی نمی شود و مشکل فرو نشست شدید و بحرانی زمین  در اطراف دریاچه اورمیه و دشت‌های استان هم به دنبال خشک شدن دریاچه مطرح است.

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در همین زمینه از لزوم برنامه ریزی برای احیای سفره های زیر زمینی استان خبر داده و گفت:  اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان موجب نگرانی ما بوده و موجب بحران در سفره های زیر زمینی و خشک شدن بیشتر دریاچه ارومیه می شود.

یاسر عاشوری ادامه داد:۲ دشت ممنوعه و بحرانی از نظر آب‌های زیرزمینی در استان شامل دشت ارومیه و سلماس وجود دارد.

وی بیان کرد:  بحران سفره های زیر زمینی  سلماس به صورت کمی مطرح است  و درارومیه نیز کیفی است به نحوی که کیفیت آبهای زیر زمینی ارومیه هم پائین آمده است.

رئیس گروه احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی افزود: سالانه حدود پنج میلیون مترمکعب کاهش آب زیرزمینی در این حوضه ثبت می‌شود و ۱۸ متر نیز با کاهش تراز مواجه شده ایم.

عاشوری بیان کرد: به علت پایین آمدن تراز دریاچه ارومیه، نفوذ آب به این سفره ها صورت گرفته و کیفیت آب را به مخاطره انداخته که موضوعی کارشناسی بوده و عواقب بلند مدت دارد.

وی اظهار کرد:با کاهش بارندگی‌ها و همچنین معضل دریاچه ارومیه، مدیریت آب‌های سطحی برای اختصاص حق آبه دریاچه ضروری است تا فرو نشست زمین هم متوقف شود.

این مسئول ادامه داد: همزمان با تامین حق آبه دریاچه ارومیه  باید به فکر تامین آب کشاورزی از آب های سطحی  هم بود تا حفر چاه های عمیق متوقف شود و تنها در این صورت است که می توان به احیای سفره های زیر زمینی آب و نجات دریاچه امید بست

کد خبر 635041

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha