خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد پس از گفت‌وگو با منابع غربی درباره مذاکرات وین دریافته است آمریکا هیچ تضمینی به ایران برای خارج نشدن دوباره از برجام نمی‌دهد.

نشست کمیسیون برجام

  به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در یک رشته توییت نوشت که به تازگی گفت وگوهایی را با منابع غربی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین میان ایران و ١+٤ داشته است.

وی نوشت که نقل قول ها درباره درخواست ایران از آمریکا برای ارائه تضمین دائمی مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته ای صحت دارد و مدعی شد که این، به عاملی برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات تبدیل شده است.

نورمن افزود: آمریکا تضمین دادن در این خصوص  را مغایر برجام می داند، چراکه معتقد است در توافق ٢٠١٥ چنین تضمینی وجود نداشته و برجام یک توافق سیاسی بر مبنای تعهدات سیاسی است. واشنگتن می گوید که اگر ایران می خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته های خود را دارد.

خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی دیگر با تاکید بر اینکه منابع مختلف دیدگاه های مختلفی دارند، نوشت: برداشت من از این روایت ها این است، اینکه ایران و آمریکا به طور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند در ایجاد سوءتفاهم آنها از مواضع و انتظارات یکدیگر نقش داشته است.

وی مدعی شد که تیم ایران به سرپرستی عراقچی در دوران ریاست جمهوری روحانی در مراحل پایانی مذاکرات وین درخواستش را  از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام تقلیل داده و خواستار اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق هسته ای شده بود.

وی همچنین نوشت: مسئله روشن بود؛ در واقع، به صورت علنی اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردن دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد. همان طور که (رابرت) مالی گفته بود.

وی افزود: مالی گفت که آمریکا نمی خواهد این همه برای بازگشت به توافق تلاش کند تا تنها دلیلی برای خروج دوباره از آن بیابد. آن زمان رایزنی هایی جدی درباره لحن این ضمانت نامه وجود داشت تا اطمینان کافی به ایران داده شود و تیم این کشور بتواند در خانه آن را به عنوان یک دستاورد ارائه دهد. دولت بایدن به صراحت این موضوع را بیان کرد که هرگونه ضمانت حقوقی، فراتر از توافقی خواهد بود که بر سر آن اجماع شده است. با این حال، آنها تمایل داشتند در داخل متن، تعهد سیاسی خودشان را به اجرای توافق و پایبندی به آن را درج کنند.

نورمن تصریح کرد: در آن زمان من متوجه شدم که بحث هایی درباره لحن و ادبیات این ضمانت در حال انجام است اما واضح است که در همین نقطه، یک اختلاف نظر واقعی میان ایران و آمریکا وجود داشته که همچنان هم ادامه دارد. با این حال، نکته اساسی این است که مذاکرات در جریان بود و ادامه داشت. به نظر نمی آید که این، دلیل توقف مذاکرات باشد زیرا مذاکراه کنندگان آشکارا می گفتند که رایزنی ها ادامه دارد و در حال پیشرفت است اما شاید این، خط قرمز قطعی تهران است. چیزی که در حال حاضر آن را هرگز نمی فهمیم.

این خبرنگار ادامه داد: منابع غربی دریافته اند که خروج آمریکا از برجام در سال ٢٠١٨ سبب شده است که ایران خواستار تضمین (برای عدم خروج دوباره) شود و این، کاملا یک درخواست منطقی است. شاید این شکافی بود که نمی توان آن را از میان برد اما تنها راه آزمایش آن مذاکره است، به طور ایده آل مذاکره مستقیم.

کد خبر 634799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha