وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در سطح امنیتی با هیات حاکمه سرپرستی در افغانستان تماس و گفتگو داریم، گفت: مشروعیت بین المللی بدون مقبولیت داخلی در افغانستان راه به جایی نمی‌برد.

امیر عبدالهیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (چهارشنبه) پس از برگزاری دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح نشست مذکور پرداخت و به سؤالات خبرنگاران درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

وزیر امور خارجه در ابتدا با اشاره به برگزاری نشست تهران درباره افغانستان گفت: بیانیه پایانی ۵ امروز به وقت تهران در پایتخت‌ها منتشر می‌شود. در بیانیه پایانی فقط نظرات ایران نمی‌آید و همسایگان دیگر هم هستند. بیانیه پایانی طیفی از موضوعاتی است که نسبتا مواضع مشترک ما را بیان می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مهمترین دستاورد نشست تهران و نتایج آن اضافه کرد: نشست همسایگان افغانستان در تهران با حضور چهار وزیر به شکل فیزیکی و دو وزیر به صورت مجازی یک اتفاق مهم و دارای پیام است. مهمترین مسئله مورد توجه تمرکز بر راه حل سیاسی در افغانستان بود. تأکید کردیم که باید دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تشکیل شود. مشروعیت بین المللی بدون مقبولیت داخلی راه به جایی نمی‌برد و همه کشورهای همسایه تلاش کنند برای رسیدن به دولت و حکومت فراگیر در افغانستان همه طرف‌ها را تشویق کنند. نگرانی مشترک داشتیم از جمله وضعیت حقوق بشر و زنان، گسترش تروریسم و تحرکات داعش، تشدید فقر، موج آوارگان. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: همه تاکید داریم کشورهای همسایه و جامعه جهانی باید کمک کنند هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان را در حکومت سهیم کنند و همه افغان‌ها با وحدت ملی از مرحله سختی که ۲۰ سال جنگ افروزی آمریکا و متحدانش در افغانستان ایجاد کرده خارج شوند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما با همه طرف های افغان در تماس هستیم در سطح امنیتی با هیات حاکمه سرپرستی در افغانستان تماس و گفتگو داریم. سفیر ایران بنا به دعوت به عمل آمده با وزیر خارجه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان ملاقات و نگرانی‌های خود را از مسیر این تماس‌ها اعلام کردیم. تدابیر لازم را برای مدیریتی موج احتمالی ورود آوارگان در فصل سرما به سمت ایران و نگرانی درباره امنیت مرزها و تشدید قاچاق مواد مخدر و مباحث مرتبط با امنیت مرزها و امنیت ملی بیان کردیم. مسئولان و حاکمان افغانستان گفتیم که نباید مخاطرات تروریستی در افغانستان به همسایگان تسری یابد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: فرمت مسکو با مشارکت کشورهای منطقه شکل گرفت و از طرف ما هم آقای کاظمی قمی در این نشست شرکت کرد. هر فرمتی که به تحقق صلح و ثبات و امنیت در افغانستان و برطرف شدن نگرانی‌های منطقه‌ای کمک کند مثبت و سازنده می‌دانیم. از مسکو برای این ابتکار تشکر می‌کنیم. لاوروف با نشست در تماس بود و سخنانش را شنیدیم. فرمت‌های منطقه‌ای که به دور از مداخلات خارجی و جنگ افروزانه بیگانگان در منطقه هر چه بیشتر تقویت شود از جمله در قالب همسایگان منطقه باشد. ایران به تلاش‌های خود برای تشویق همه طرف‌ها به راه‌حل سیاسی ادامه می‌دهد.

امیر عبدالهیان درباره مذاکرات برجام هم بیان کرد: ما قصد نداریم رفت و آمدهای آقای گروسی به ایران را هیجانی کنیم. ما توافق کلی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران را داریم که شکل می‌گیرد و برای سفر آقای اسلامی و بالعکس توافق می‌شود. ذکر تاریخ و زمان مهم نیست.

وی افزود: ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم. گفتگوهای معاون سیاسی و آقای مورا شروع شد. امروز آقای باقری در بروکسل حضور دارد برای تکمیل گفتگوها.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما با آقای مورا درباره این گفتگو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره با ۱+۴ می‌شویم چگونه مذاکره و تمرکز کنیم تا همه طرف‌ها به تعهدات خود برگردند و برگشتن آنها آورده مهمی برای ما نخواهد بود، بلکه چگونه نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام بر علیه ایران برگشته خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم از نقطه وین وارد مذاکرات وین شویم، اما فرمت وین را قبول داریم. اما در گفتگو با آقای مورا درباره تاریخ برگشتن به مذاکرات گفتگو می‌کنیم  که دیر نخواهد بود.

کد خبر 634454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha