مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
۰ نفر

اهالی شهرک امام‌خمینی در بهشهر از نبود امکانات اولیه گلایه دارند و در انتظار پیوستن به شهر هستند.

شهرک امام خمینی بهشهر

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:
 

شهرک امام‌خمینی‌ در بهشهر، شهر کوچکی در شرق مازندران در اوایل دهه۹۰ و در ادامه طرح‌های مسکن مهر از سوی دولت و با هزار واحد مسکونی ساخته و واحدهای مسکونی آن به‌صورت پیش‌فروش و دریافت پول اقساطی به مردم فروخته شد. بعد از گذشت یک‌دهه از اسکان اهالی شهرک امام‌خمینی، اهالی می‌گویند هنوز از امکانات اولیه خدمات شهری بهره‌ای نبرده‌اند. بازدید میدانی همشهری از این شهرک نیز گفته‌ها و گلایه‌های شهروندان را تأیید می‌کند.

این مشکلات در حالی ادامه دارد که سال گذشته معاونت عمرانی استانداری مازندران به همشهری اعلام کرده بود شهرک امام‌خمینی مصوبه کمیسیون‌های مربوطه برای پیوست به بافت شهر را گرفته؛ مصوبه‌ای که بنابر اعلام شهرداری بهشهر هنوز از سوی اداره کل راه و شهرسازی مازندران به شهرداری ابلاغ نشده است.

گلایه مردم از بی‌توجهی
یکی از ساکنان این شهرک با بیش از ۳ هزار نفر جمعیت که بیشترشان جوانان و زوج‌های تازه ازدواج کرده هستند، با بیان اینکه این خانه‌ها از سوی دولت ساخته و به مردم فروخته شده است به همشهری می‌گوید: دولت هیچ خدماتی به ما نداده است و به‌دلیل تعیین تکلیف‌نشدن وضعیت شهرک در منطقه‌ای که عملا خارج از شهر است نه مدرسه‌ای وجود دارد نه مسجدی و نه مهدکودکی.

نرگس موسوی با بیان اینکه تردد به شهر برای رسیدگی به کارهای روزمره دشوار و هزینه‌بر است، می‌افزاید: شهرداری اینجا ایستگاه تاکسی گذاشته است، اما تاکسی‌ها کمتر تمایل به‌کار در این منطقه دارند. ما هم هر روز مبلغ زیادی برای تردد درون‌شهری پرداخت می‌کنیم.

یک شعبه بانک در شهرک راه‌اندازی نشده است و وضعیت خیابان‌ها و پیاده‌روها را هم که خودتان مشاهده می‌کنید. طبیعی است اولویت شهرداری رسیدگی به مناطق در محدوده شهر باشد نه اینجا.

یکی دیگر از اهالی شهرک هم توضیح می‌دهد:‌ اینجا یک منطقه حاشیه‌ای نیست که ما خودمان آن را ساخته باشیم و حالا به مشکلی روی دست مسئولان تبدیل شده باشد. این محدوده را دولت ساخت و به ما فروخت. مشکلی است که خودش ایجاد کرده و خودش هم باید حل کند.

محمد رضایی با بیان اینکه با هر باران، فاضلاب خانه‌ها بیرون می‌زند، می‌افزاید: بوی فاضلاب همیشه در کوچه و خیابان‌ احساس می‌شود. زباله‌ها هم هر چند روز یک‌بار جمع‌آوری می‌شود و در بیشتر کوچه‌ها آسفالت نشده‌است. در آخرین بازدیدی که نماینده مجلس از اینجا داشت مانند یک تومور سرطانی از شهرک صحبت می‌کرد درحالی‌که این مشکل ساخته و با پرداخته دست خود مسئولان است. ما هم با هزار امید و آرزو و به سختی و با وام این خانه‌ها را خریدیم که حتی برق و آب مناسبی ندارد، تلفن ندارد و هرچه قدر پیگیری می‌کنیم گوش کسی بدهکار نیست.

مصوبه در انتظار ابلاغ 
سال گذشته پوریا میرزنجانی، شهردار سابق بهشهر به همشهری گفته بود که با مصوبه پیوست شهرک امام‌خمینی به شهر به‌عنوان بافت منفصل، شهرداری توان قانونی ارائه خدمات مناسب‌تری را پیدا خواهد کرد. متأسفانه این شهرک در زمان ساخت مشکلات زیادی داشت، اما شهرداری همه خدمات خود را در این شهرک هم مانند سایر نقاط شهر انجام می‌دهد.

اکنون سخنگوی شهرداری بهشهر پس از گذشت یک سال به همشهری می‌گوید: هنوز این مصوبه از سوی اداره کل راه و شهرسازی مازندران به شهرداری ابلاغ نشده است.

شمسی ذبیح‌پور با بیان اینکه ساخت شهرک امام‌خمینی در همان ابتدا بدون هماهنگی با شهرداری و بدون پروانه انجام شده است، می‌افزاید: این شهرک ساخته شد و بیش از ۳هزار نفر از شهروندان در آن زندگی می‌کنند. مصوبه هنوز هم به شهرداری ابلاغ نشده است، اما شهرداری خود را مکلف به 
خدمات‌دهی می‌داند.

او با بیان اینکه وقتی محدوده جزو بافت شهر نیست خدمات شهرداری هم به شکل کامل انجام نمی‌شود، می‌گوید: باید اولویت را به مناطق شهری بدهیم، اما شهرداری هم زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند و هم ایستگاه تاکسی در شهرک راه‌اندازی کرده است. آسفالت و پیاده‌روسازی هم برای بخش‌هایی از شهرک انجام شده است، اما می‌دانیم کافی نیست. با وجود این، شهرداری براساس بضاعت و اعتبار و اولویت‌های خود عمل می‌کند.

هزینه روی دست شهرداری 
ذبیح‌پور معتقد است که با اجرای طرحی چنین بی‌برنامه و بدون هماهنگی، عملا فقط هزینه روی دست شهرداری گذاشته و دردسری هم برای مردم درست شده است؛ بعد از ابلاغ مصوبه هم هرچند دست شهرداری و شورا از نظر قانونی باز خواهد شد، اما هزینه روی دوش منطقه شهرداری‌ای قرار می‌گیرد که از قبل حتی ریالی درآمد برای شهرداری نداشته است.

به‌گفته وی، شهرداری به‌خاطر زندگی سکنه تا حد ممکن خدمات ارائه می‌کند و منتظر ابلاغ مصوبه از سوی راه و شهرسازی می‌ماند.

کد خبر 634411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha