مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

آذربایجان غربی برای چندمین سال پیاپی مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و برداشت چغندر قند را از آن خود کرد.

چغندر

به گزارش همشهری آنلاین، از دو هفته قبل برداشت چغندر قند در مزارع آذربایجان غربی آغاز شده و پیش بینی می شود  امسال نزدیک به یک میلیون و 800هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در همین زمینه  گفت : امسال بر اساس قراردادهای منعقد شده با چغندرکاران ، بیش از 34 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که به دلیل مشکل کم آبی بخشی  از این محصول قابلیت برداشت را نخواهد داشت که البته چندان در تولید استان تاثیر گذار نیست.

 اکبر کرامتی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده جایگاه برجسته ای در کشور دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: :امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی 55 تُن در هکتار با میانگین عیار 16درصد و میزان افت محصول 2 درصد است

وی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید ، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد.

کرامتی همچنین افزود: در سال زراعی جدید نیز ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می شود.

و ی بیان کرد: توسعه کشت چغندر با اولویت افزایش تولید در شمال استان  و وجود منابع آب کافی در این منطقه انجام می‌شود.

کد خبر 634361

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha