چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

مطبوعات اسپانیا نمایش فیلم «قهرمان» و حضور امیر جدیدی برای معرفی این فیلم در جشنواره وایادولید را به‌طور گسترده‌ای پوشش دادند و در بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود از آخرین ساخته اصغر فرهادی، فیلم «قهرمان» را از شانس‌های اصلی جایزه اسکار قلمداد کردند.

فيلم قهرمان

همشهری- آرش نهاوندی: روزنامه «ال دیا د وایادولید» در گزارشی با عنوان «تأثیر فرهادی با قهرمان بر جشنواره فیلم وایادولید» با اشاره به حضور امیر جدیدی در مراسم اکران فیلم قهرمان در این جشنواره نوشت: اصغر فرهادی که یکی بزرگ‌ترین استادان رئالیسم صوتی و بصری محسوب می‌شود، در فیلم «قهرمان» داستانی اخلاقی را به تصویر کشیده که در آن شخصیت اصلی فیلم به سمت گردبادی از احساسات و پرسش‌های بی‌پاسخ درباره آبرو، جعل دروغ و فریب و رستگاری کشیده می‌شود. این دومین‌باری است که اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی با فیلمی در خور و ارزشمند به هفته سینمای وایادولید بازمی‌گردد. او برای نخستین‌بار با فیلم «فروشنده» در این جشنواره حضور یافته و توانسته بود جایزه جوانان این جشنواره را از آن خود کند.

به‌نوشته این نشریه چاپ اسپانیا، فرهادی دوباره در فیلم قهرمان روایتی درخشان و طبیعی از زندگی در ایران معاصر ارائه داده و این بار از شلوغی تهران فاصله گرفته و روایت استادانه‌ای از روابط خانوادگی اغلب شکننده شخصیت‌های فیلمش در خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شیراز را در داستانی خاکستری بدون غلبه رنگ سیاه یا سفید، ارائه داده است. در این داستان فرهادی، تقریبا همه شخصیت‌ها دارای گذشته‌ای مبهم و رازآلود هستند. این آخرین فیلم فرهادی، در برگیرنده مضامینی نظیر دروغ، روایت‌هایی ماورای واقعیت در شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی است. «قهرمان» اثری است که با استادی تمام ترسیم شده و در برگیرنده تنش‌های اجتماعی در سطح بسیار بالایی است.

در «قهرمان»، فرهادی، شخصیت اصلی فیلمش را بر سر یک دوراهی اخلاقی سرنوشت‌ساز قرار می‌دهد و او را وادار می‌کند از خود بپرسد، با پولی که یافته چه کند؛ یا پول را بردارد و بدهی‌اش را بپردازد و از زندان آزاد شود یا اینکه صاحب کیف را پیدا کند. تصمیم قهرمان فرهادی (رحیم) او را به‌تدریج وارد ماجراها و داستان‌هایی با مضامین و محتوای کافکایی همراه با فریب، گیجی و درک ناصحیح از وضعیت و دنیای پیرامون خود می‌کند و درواقع شخصیت اول فیلم فرهادی به ورطه‌ای بی‌بازگشت می‌افتد.
 

قهرمان، رحیم و کیارستمی

امیر جدیدی، شخصیت اصلی قهرمان، درباره این فیلم توضیح می‌دهد که این فیلم درباره یک مرد عادی است که در وضعیت پیچیده‌ای گرفتار شده و حوادثی برای وی رخ می‌دهد که می‌تواند برای همه ما نیز اتفاق بیفتد. به‌گفته جدیدی، در این فیلم خوبی‌ها و بدی‌های انسان از طریق وضعیتی که رحیم (شخصیت اصلی داستان فیلم) در آن گرفتار شده به‌طور آشکاری به تصویر کشیده شده است. شخصیت اصلی فیلم (با پیدا کردن پول) متوجه فرصتی که گیرش آمده می‌شود، اما قلب و وجدانش او را به مسیری دیگر می‌کشاند. در این فیلم، جنگ درونی انسان برای بقا با انجام دادن کارهای خوب و درست یا انتخاب مسیری دیگر به‌نمایش درآمده است.
جدیدی همچنین به این مسئله اشاره کرد که عباس کیارستمی یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام‌بخش وی بوده است.

جدیدی در این‌باره می‌گوید: فیلم‌های کیارستمی را برای نخستین‌بار در زمان کودکی و نوجوانی دیدم. کیارستمی توانسته با آثارش تأثیر بسیار زیادی بر کودکان و بزرگسالان بگذارد. در ایران، ما به گذشته و بزرگانی که داشته‌ایم، خیلی ارج می‌نهیم. برایمان خیلی مهم است که با توجه به تجربیات ارزشمند گذشتگان در کارمان پیشرفت کنیم. ما بر این باور هستیم که می‌توانیم خیلی از چیزها را از پدران و بزرگسالان خود فرابگیریم. بر این باور نیستیم که چون جوان هستیم همه‌چیز می‌دانیم و نیاز به یادگیری نداریم. کیارستمی روح بزرگی داشت و او همچنان نیز بر زندگی ما تاثیرگذار است.

کد خبر 634310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha