سیلی‌زن‌ها و سیلی‌خورها و این سیلی‌های جنجالیِعجیب و غریب، هر از چندگاهی اتفاق می‌افتد و داستان‌های پیدا و پنهانی در آن‌ها نهفته است. سیلی‌ها انواع متفاوتی دارد و اینکه چه کسی می‌زند و چه کسی می‌خورد، داستان را به مراتب متفاوت‌تر می‌کند.

سیلی

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، بعضی سیلی‌ها صورت روسای جمهور یا نخست وزیرها را نوازش می‌کند؛ بعضی سیلی‌ها هم برعکس صورت شهروندان را. بعضی سیلی‌ها شایعه‌ای بیش نیست و بعضی مبهم باقی خواهد ماند. 

سیلی بر صورت رئیس جمهور فرانسه

آرتور دوربینش را تنظیم می‌کند. جوانی ۲۸ساله کمی آن طرف‌تر ایستاده است. عینکی بر صورت و ماسک زده. دامین لباس آستین کوتاه سبز لجنی پوشیده بود و در ردیف اول طرفداران رئیس جمهور فرانسه ایستاده بود. دامین به آرتور علامت می‌دهد که فیلم‌برداری را آغاز کند. در ادامه، فریاد سرکش «مرگ بر مکرونیسم»ِ جوان سبزپوش و یک کشیده به اصلاح آب‌دار بر صورت رئیس جمهور فرانسه! 

اوایل خرداد ماه ۱۴۰۰ بود و مرحلهِ اول تعطیلیِ ناشی از همه‌گیریِ کرونا می‌گذشت. به همین مناسبت، امانوئل مکرون می‌خواست در جمع مردم منطقه «دورم» در جنوب شرقی این کشور، سخنرانی کند. پیش از سخنرانی اما آن اتفاق عجیب و غریب افتاد که البته در کسری از ثانیه با مداخله بادیگاردها و دستگیر کردن جوان همراه شد. 

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند

تنها دور روز بعد، دادگاهی در شهر ولانس دامین را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرد که البته ۱۴ ماهش تعلیقی بود. چهار ماه حبس به جرم «خشونت عمدی علیه رئیس جمهور» برای جوانی که برای پلیس ناشناخته بود و تا به حال پرونده‌ای نداشت. ناگفته نماند که دادستانی کل، دامین را منسوب به جلیقه زردهای فرانسوی دانست. دامین اما ادعا کرده عملش بدون قصد قبلی بوده و با این کار قصد داشته نارضایتی‌اش از سیاست‌های رئیس جمهور را بیان کند. او جزء بیکاران فرانسه است. 

آرتور هم سرنوشتی شبیه دوستش داشت. مأموران امنیتی در تفتیش خانه‌اش کتاب «نبرد من» هیتلر، کتاب‌هایی در مورد رهبری جنگ، پرچم انقلاب روسیه و البته سلاح کشف و ضبط کردند. پس آرتور هم به مالکیت غیرقانونی سلاح متهم شد. 

اکثر سازمان‌ها و احزاب سیاسی فرانسه سیلی زدن به مکرون را محکوم کرده و آن را حمله‌ای به دموکراسی در این کشور دانسته‌اند. سیاستمداران فرانسوی چه متعلق به گرایش‌های چپ و چه راست در محکوم کردن این اقدام همراه بوده‌اند. 

نخست وزیری که دو بار سیلی خورد

اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، مردی قرمزپوش در شهر دهلنی نو در کمین بود. خوشحال از اینکه ماشین جیپ آرویند کجریوال، نخست وزیر هند روباز است. سر بزنگاه که رسید، بالای جیپ نخست وزیر پرید و دستش را روی صورت کجریوال پرت کرد. رسانه‌ها گفتند که ضارب فردی ۳۳ساله به نام سورِش بوده که در یکی از پارک‌های دهلی نو، لوازم یدکی معامله می‌کند. 

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند
سیلی خوردن آرویند کجریوال

حقیقت این است که کجریوال فکرش را نمی‌کرد سیلی بخورد. آخر این بار اولش نبود. صورت این مقام هندی یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۴ مورد عنایت قرار گرفت. یک سیلی غیرمنتظره و عجیب که البته شاید این روزها به عنوان GIF در شبکه‌های مجازی استفاده می‌شود. لالیِ ۳۸ساله با لباسی خاکستری رنگ بالای جیپ می‌رود؛ یک گلدسته به گردن کجریوال می‌اندازد و بلافاصله دو سیلی به او می‌زند. 

سیلی‌ها شایعه هم می‌شوند! 

یک مرد با کت و شلوار طوسی و دیگری با کت شلوار سرمه‌ای رو به روی دوربین‌ها عکس می‌گیرند. پس از چند ثانیه رو به یکدیگر می‌کنند. مرد سمت راستی برای دست دادن، دستشش را دراز می‌کند. فرد روبه‌رویی هم دستش را نزدیک می‌کند تا با او دست بدهد اما ناگهان مرد سمت راستی دستش را می‌کشد تا به نوعی فرد مقابل را ضایع کند. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. نفر سمت راست که گفته می‌شود شهردار مکزیکوسیتی است، با دو دستش لبه کت فرد رو به رویش را می‌گیرد. خوب نگاهش می‌کند. دستانش را بالا و پایین می‌کند و به کروات می‌رسد. با کرواتش هم بازی می‌کند. همه این اتفاقات در چشم سراسربین ده‌ها دوربین و فیلم‌بردار اتفاق می‌افتد که ناگهان فرد سمت چپ که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ است، پنج انگشتش را روی صورت فرد مقابل می‌خواباند. 

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند

این تکه فیلم هیچ گاه در تلویزیون پخش نشد و البته متأسفانه باید گفت که همه ماجرای بالا شایعه‌ای بیش نبود. گاهی سیلی بعضی آدم‌های مهم به یکدیگر شایعه‌ای بیش نیست. منابع خبری معتبر دنیا تصریح کردند که این ویدئو مربوط به ۱۲ سال پیش و مربوط به زمانی که ترامپ سِمت ریاست جمهوری نداشته، بوده است. فرد مقابلش هم فرماندار مکزیکوسیتی نیست بلکه «وینس مک‌من» مبلّغ کشتی حرفه‌ای، میلیاردر، مجری، مفسر، تهیه‌کننده، بازیگر و کشتی‌گیر حرفه‌ای آمریکایی است. 

سیلی به عابد، ادعایی که هیچ وقت اثبات نشد! 

چند روزی از بهمن ماه ۹۹ گذشته بود، که ادعای یک سرباز راهور به نقل محافل سیاسی بدل شد و توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. ادعای عابد اکبری ۲۲ ساله، مبنی بر این بود که علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم به دلیل ممانعت سرباز وظیفه از عبور اتومبیلش از مسیر خط ویژه به صورت آن سرباز سیلی زده است. ادعایی که در فیلم منتشر شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران چندان قابل تشخیص نبود اما چندین شاهد عینی داشت. 

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند

انتشار فیلم اظهارات سرباز راهور به سرعت با واکنش منفی بسیاری از کاربران مردم و مسئولان مواجه شده و تقاضای برخورد با این نماینده مجلس مطرح شد. تقاضایی که البته پاسخی به همراه نداشت. 

تکذیب و شکایت از سرباز یا عذرخواهی و تشکر؟ 

اولین واکنش نماینده سبزوار به ادعای پلیس راهور یک توییت بود. توییتی که با هشتگ «شهید بهشتی» منتشر شد. عنابستانی با استناد به یک بخشی از یک آیه قرآن ماجرا را اینگونه بازنمایی کرد که «یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه!» 

افزایش هجمه‌ها به سوی این نماینده مجلس، او را وادار به انتشار یک بیانیه کرد. بیانیه‌ای که ضمن ارائه روایت نماینده از ماجرا، سیلی زدن به صورت سرباز وظیفه را به جد تکذیب می‌کرد. ناگفته نماند که عنابستانی وجود هیچ گونه برخورد فیزیکی را رد نکرد و تصریح کرد که «فقط سرباز را هل داده‌ام و اساسا سیلی در کار نبوده است!» 

این اظهارات در حالی مطرح شد که عنابستانی پیش از انتشار این بیانیه ادعا کرده بود که حتی از ماشین هم پیاده نشده است. این ادعا در بیانیه جدید نماینده سبزوار «کذب محض» نامیده شد. در بیانیه آمده بود: «ظاهرا خبری به نقل قول از بنده منتشر شده که من اصلاً از ماشین پیاده نشده‌ام. هیچ سخنی با چنین مضمونی نگفته‌ام.» 

در بیانیه منتشر شده از سوی نماینده سبزوار انتقاداتی نسبت به سرباز راهور هم دیده می‌شد. انتقاداتی که البته در عرض کمتر از یک شبانه روز به تشکر از این سرباز و عذرخواهی از مردم ایران منجر شد. عنابستانی از کسی که آن را عامل تشنج عمومی در خیابان می‌دانست و او را به صحنه‌سازی متهم کرده بود، به خاطر رعایت قانون تشکر کرد. نماینده سبزوار ضمن عذرخواهی از مردم ایران به خاطر «احساسات جریحه دار شده» اظهار کرد: این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد که اگر توهینی بشنود، عصبانی بشود. ما همه انسان هستیم. ممکن است در مقابل توهین دچار خطا شویم. با این وجود، اینجانب باید بیشتر به خود مسلط می‌بودم و در همان حد عصبانیت نیز اشتباه کردم. 

همه این مسائل در نهایت برای عابد اکبری، نه آب شد و نه نان! عنابستانی ابتدا در حکم بدوی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد و در شهریور ماه بود که سخنگوی قوه قضائیه گفت که در مرحله تجدید نظر شاکی نسبت به شکایتش گذشت کرده است. عنابستانی هم در مصاحبه‌ای گفت که تقریبا از هشت اتهام پلیس راهنمایی و رانندگی تبرئه شده است. 

استانداری که در مراسم تکریم سیلی خورد! 

شاید محافظی در ورودی سن مراسم نبود یا شاید مرد سیلی‌زن آنقدر ورود آرام و شق و رقی داشت که محافظی شک نکرد که قصدش آسیب زدن به استاندار است. گاهی برای بادیگارها خیلی زود، دیر می‌شود. 

اول آبان ماه، سالن اجتماعات شهر تبریز پر شده بود. بسیاری از مسئولان بخش و استان آذربایجان، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، نمایندگان این استان، اصحاب رسانه و البته شخص وزیر کشور دولت سیزدهم در مراسم معارفه زین‌العابدین خرم رضوی، استاندار آذربایجان شرقی حضور یافتند. تنها چند کلمه از آغاز سخنرانی استاندار آذربایجان شرقی نگذشته بود، که اتفاقی باور نکردنی افتاد. شخصی به نام ایوب علیزاه - اطلاعات دقیق و شفافی از این فرد در دست نیست - از سمت چپ سالن وارد شد و به اصطلاح «چک افسری» را به صورت استاندار آذربایجان شرقی زد. 

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند

تصاویر | روایت سیلی‌هایی که مقامات کشورهای مختلف جهان خورده‌اند

دادستان تبریز ساعتی پس از ماجرا، دستور پیگیری را صادر کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی؛ سعید جلیلی و معاون پارلمانی رئیس جمهور و چند نماینده مجلس واکنش‌هایی در حمایت از استاندار و محکومیت فرد سیلی‌زن نشان دادند. عابدین خرم رضوی، استاندار سیلی‌خورده اما اعلام کرد از ضارب شکایتی ندارد و او را می‌بخشد. خرم البته اضافه کرده که: «وقتی در سوریه بودم. روزی ده بار زیر شلاق دشمن کتک می‌خوردم و گلوله روی شقیقه‌ام می‌رفت. این اقدامات را در ردیف همان اقدمات دشمنان می‌دانم اما می‌بخشم» این اظهارنظر با شعار «مرگ بر منافق» حضار همراه شد. 
خرم همچنین در صداوسیما چیزی گفت که برای خودش هم سوال‌برانگیز بود: «این فرد به من سیلی زد، چون همسرش را یک مرد واکسن زده… آیا باورپذیر است؟» خبرگزاری فارس هم البته این ادعا را تأیید کرد. اطلاعات دریافتی خبرنگار فارس درباره این رخداد حاکی از آن بوده که همسر فردی که سیلی زد، روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه کرده که در آن مرکز، به علت نبود واکسیناتور زن، یک واکسیناتور مرد اقدام به تزریق واکسن برای همسر وی کرده است که همین موضوع، باعث عصبانیت شدید نامبرده شده است. 

کد خبر 634061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 19
    باسلام لطفا با این حرفها تمام مسئولین را زیر سئوال می بریدخصوصا دادستان محترم را بگذارید کار حقوقی را انجام بدهند و تصویروصداآن کس که سیلی زد را بیارید جلوی تلویزیون بصورت مستقیم برای ملت شریف ایران پخش کنید تا حقیقت مشخص بشود برای ملت ایران ذهنیت ایجاد نکنید
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    29 1
    خداییش چک زدن یه حالی میده آدم خالی میشه راحت میشه انگار ازاول متولد شدی چون آدم یه جاهایی به ستوه میاد هیچ کاره دیگه ای ازش بر نمیاد
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    50 3
    خجالت بکشید این همه زور زدید که سطور پایانی را به خورد خواننده بدهید. بیانیه ضارب را بخوانید .