دبیر برگزاری جشن روز جهانی انیمیشن معتقد است توجه به این روز، انیمیشن را وارد عرصه‌های عمومی‌تر می‌کند.

مهرداد شيخان

به گزارش همشهری آنلاین، مهرداد شیخان عضو هیات مدیره انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران - آسیفا و دبیر برگزاری جشن روز جهانی انیمیشن در دوره بیستم ۱۴۰۰ درباره برگزاری این جشن گفت: «برگزاری جشن روز انیمیشن هر سال در دستور کار آسیفاایران بوده است. روز ششم آبان یا همان ۲۸ اکتبر، از سال ۲۰۰۲ از سوی آسیفای بین‌الملل به عنوان روز جشن جهانی انیمیشن اعلام شده و این رویداد در بیش از ۵۰ کشور با بیش از ۱۰۰۰ رویداد در سراسر جهان برگزار می‌شود.»

وی در ادامه افزود: :«تاریخچه این روز بازمی‌گردد به ۲۸ اکتبر ۱۸۹۲ که نخستین اجرای عمومی تصاویر متحرک تک‌فریم توسط  امیل رینو به وسیله دستگاه ابداعی‌اش - پراکسینوسکوپ - در موزه گروین پاریس انجام شد و رخدادی بزرگ و به نوعی آغازگر نمایش تصاویر متحرک بود. روز جهانی انیمیشن مراسمی جهانی است که هر سال به همت انجمن‌های ‌آسیفای محلی هر کشور برگزار می‌شود. آسیفاایران هم تقریبا در تمام دوره‌های گذشته مراسم این روز فرهنگی-هنری را گرامی داشته است. در ایران به دلیل استقبال و محبوبیت این روز، موسسات فرهنگی و مراکز هنری و دانشگاهی در کنار آسیفاایران در گرامیداشت انیمیشن همکاری ‌دارند.»

شیخان درباره برنامه ویژه این روز گفت: «برنامه نمایش روز جهانی انیمیشن امسال در دو بخش انجام می‌شود. بخش اول شامل منتخب انیمیشن‌های کوتاه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و بخش دوم نخستین اکران سالنی مستند انیمیشن ایرانی است که پیشنهاد نمایش آن را من به هیات مدیره آسیفاایران دادم و از سوی ایشان پذیرفته شد. این مستند که تهیه و تولید آن اخیرا به پایان رسیده، فیلمی است درباره تاریخچه انیمیشن در ایران از آغاز تا ابتدای دهه نود.»

شیخان ادامه داد: «مراسم روز جهانی انیمیشن هر سال و به ویژه سال‌های اخیر به خوبی و با استقبال اعضای انجمن آسیفا، فعالان و علاقه‌مندان برگزار شده و حتی سال قبل که مراسم آنلاین بود هم استقبال خوبی از این مراسم داشتیم. در هر دوره از برگزاری روز جهانی انیمیشن تنوعی در برنامه آسیفاایران وجود دارد. در این دوره برنامه‌های آسیفاایران علاوه بر برنامه مشترک با مرکز گسترش برای نمایش فیلم، شامل برگزاری لایوهای اینستاگرامی با فیلمسازان انیمیشن و نمایش آنلاین انیمیشن‌های تبادلی با سایر آسیفاهای جهان خواهد بود.»

وی هدف از برگزاری این رویداد را این‌گونه ارزیابی کرد: «چنین روزی فرصتی خوب برای قرار دادن هنر انیمیشن در کانون توجه جامعه است و به مردمی‌تر شدن این هنر ارزنده یاری می‌رساند. همچنین جشن روز جهانی انیمیشن در واقع روز تجلیل از هنرمندان و سازندگان انیمیشن در جهان است و این پیام را برای جوامع دارد که هنرمندان و سازندگان انیمیشن سهمی بسزا و بسیار موثر در شکل‌گیری و تداوم فرهنگ و تمدن بشریت دارند.»

کد خبر 633895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha