دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

مهدی ربوشه: بحران از قضاوت جنجال‌برانگیز مسعود مرادی در دیدار پنجشنبه شب هفته گذشته آغاز و در فاصله 4 روز فشار انتقادات به برکناری احتمالی رئیس کمیته داوران نیز منجر خواهد شد.

شاید اگر مسعود مرادی در واکنش به انتقادها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان داوری اشتباهاتش را می‌پذیرفت دیگر رئیس کمیته داوران بابت غیبت‌های مکرر خود مورد انتقاد شدید قرار نمی‌گرفت.

کناره‌گیری مرادی از قضاوت‌های داخلی

مسعود مرادی قبل از سفر به کویت در فدراسیون فوتبال حضور پیدا کرد و از مسئولان خواست که قضاوت دیدارهای داخلی را دیگر به او واگذار نکنند. پس از قضاوت مسعود مرادی در دیدار تیم‌های پرسپولیس و مس کرمان، انتقادهای شدیدی علیه وی در رسانه‌ها و محافل عمومی به وجود آمد.  در همین حال خبرگزاری فارس از قول یکی از داوران بین‌المللی که در فدراسیون فوتبال مسعود مرادی را همراهی کرده نوشته است: «مرادی می‌خواست از دنیای قضاوت خداحافظی کند اما با مخالفت مسئولان فدراسیون در تصمیم خود تجدیدنظر کرد.» با این همه اما تصمیم مرادی برای کناره‌گیری از قضاوت دیدارهای داخلی قطعی به نظر می‌رسد.

تغییر رئیس کمیته داوران

در حالی که خیلی‌ها معتقدند مسعود عنایت به دلیل غیبت‌های طولانی‌مدت نمی‌تواند به عنوان رئیس کمیته داوران حضور مستمری داشته باشد، واکنش علی کفاشیان نسبت به جنجال‌های اخیر خبر از تغییر و تحولات احتمالی می‌دهد. رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «برای کاهش تنش‌های ایجاد شده، کمیته کارشناسی 5نفره‌ای برای بررسی اشتباهات داوری در فدراسیون تشکیل می‌شود.

این در حالی است که فشار انتقادات علیه مسعود عنایت طی یکی، دو روز اخیر بیشتر شده است. هادی دزفولی که جمعه شب عملکرد مسعود مرادی را در یک برنامه تلویزیونی به شدت مورد انتقاد قرار داد، روز گذشته عملکرد مسعود عنایت به عنوان رئیس کمیته داوران را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: «عنایت بیشتر برای تدریس به خارج از کشور سفر می‌کند به همین دلیل به کمیته داوران اشراف کامل ندارد. عنایت همین حالا باید پاسخگوی افکار عمومی باشد اما در اسپانیا به سر می‌برد.»

غیاثی: من رئیس نمی‌شوم

در حالی که خبرها از برکناری قریب‌الوقوع مسعود عنایت حکایت دارد از رضا غیاثی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست کمیته داوران نام برده می‌شود. موضوعی که غیاثی در واکنش به آن تأکید می‌کند: «مطمئن باشید که من رئیس کمیته داوران نخواهم شد. چون آقایان در اساس‌نامه شرایطی را ایجاد کرده‌اند که دیگر برای امثال من شانسی وجود ندارد.» وی که سابقه 3 دوره ریاست کمیته داوران را در کارنامه‌اش دارد در خصوص راهکار حل مشکلات داوری گفت: «بهتر است یکی از اعضای هیأت‌رئیسه، ریاست کمیته داوران را عهده‌دار شود که به عقیده من آقای بهروان می‌تواند در شرایط فعلی مفید واقع شود.»

غیاثی همچنین درباره اظهارات مسعود مرادی که گفته بود غیاثی به خاطر به دست آوردن ریاست کمیته داوران در مقام تخریب عنایت برآمده است، تأکید کرد: «وقتی بن‌همام به تهران آمد به صراحت گفت که مرادی در لیست داوران جام‌جهانی ما نیست. طبق استدلال مرادی، آقای بن‌همام هم به دنبال جانشینی مسعود عنایت است. من هرگز نخواسته‌ام درباره مرادی حرف‌های تندی به زبان بیاورم اما متأسفانه باید بگویم که من هنوز هم چوب قضاوت عجیب و غریب مرادی در فینال جام حذفی میان ابومسلم و صباباتری را می‌خورم. آنجا که 2 پنالتی صددرصد را برای ابومسلم نگرفت تا من و ناصر نوآموز با تغییر چهره‌مان موفق به خروج از ورزشگاه شویم.»

بهروان، گزینه احتمالی ریاست کمیته داوران

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تأکید کرده که نبود عنایت در ایران به ضرر داوران است. یدالله سلیمانی ادامه داده است: «اگر عنایت می‌دانست که چنین بحرانی به وجود می‌آید به طور حتم تمامی سفرهایش را لغو می‌کرد. نبود او به ضرر باشگاه‌ها نیست بلکه به ضرر کمیته داوران است.»

در حالی که عضو کمیته داوران تلویحاً غیبت‌های عنایت را یکی از دلایل بروز تنش دانسته است، گفته می‌شود غلامرضا بهروان به زودی ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال را برعهده خواهد گرفت.  بهروان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «سال گذشته نیز به من پیشنهاد داده بودند اما من قبول نکردم.» وی در پاسخ به این سئوال که آیا پیشنهاد تازه‌ای در این باره مطرح شده است یا خیر، تصریح کرد: «هنوز پیشنهادی مطرح نشده است اما به طور حتم این بار جدی‌تر از قبل به پیشنهاد فدراسیون فکر می‌کنم.»

بهروان تأکید کرد: «داوری ما مثل فوتبال ماست همانطور که نیازمند حمایت است باید با شیوه‌های مدیریتی جدید آن را هدایت کرد. چون من معتقدم حضور فیزیکی مستمر در کمیته داوران بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.»

گویا قرار است مهندس بهروان در رأس کمیته‌ای 5نفره به مشکلات داوری و تنش‌هایی که در این خصوص به وجود آمده است رسیدگی کند. گویا تصمیم تازه علی کفاشیان به برکناری مسعود عنایت منجر خواهد شد.

کد خبر 63376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز