اردبیل، جمعه ۳۰ مهر میزبان رئیس‌جمهوری بود؛ سیدابراهیم رئیسی در هشتمین سفر استانی خود به‌همراه وزرا در اردبیل حضور یافت تا دولت بیشتر در جریان مشکلات و برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار گیرد.

راه آهن اردبیل

پوپک قاسمی- همشهری آنلاین: اردبیل، جمعه ۳۰ مهر میزبان رئیس‌جمهوری بود؛ سیدابراهیم رئیسی در هشتمین سفر استانی خود به‌همراه وزرا در اردبیل حضور یافت تا دولت بیشتر در جریان مشکلات و برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار گیرد.

استان مرزی اردبیل از قطب‌های کشاورزی و گردشگری کشور است، اما با وجود این در طول سال‌های گذشته به توسعه مطلوب دست نیافته. محرومیت در زیرساخت‌ها، نبود توسعه صنعتی، بیکاری و مهاجرت جمعیت شهرها و روستاها از مشکلاتی است که گریبانگیر این استان شده.

یکی از فعالان اجتماعی اردبیل با بیان اینکه استان از نظر سرانه ورزشی، تخت بیمارستانی، فضای آموزشی و مطالعه در رده‌های پایین کشوری قرار دارد به همشهری می‌گوید: سرانه درآمد در این استان تقریبا حدود نصف میانگین کشوری است.

مصطفی جمشیدزاده با اشاره به تأثیر سرمایه‌گذاری خارجی در فقرزدایی توضیح می‌دهد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اردبیل تقریبا صفر و سرمایه‌گذاری داخلی هم بسیار اندک است. واحدهای صنعتی موجود استان یا راکد هستند یا با حداقل ظرفیت اشتغال و تولید کار می‌کنند. وی اظهار امیدواری می‌کند که در سفر رئیس‌جمهوری مشکلات استان به‌صورت ریشه‌ای بررسی و راه‌حل‌های عملی برای کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شود.

اجرای طرح‌های اقتصادی

محسن واثقی، دیگر فعال سازمان‌های مردم‌نهاد هم با بیان اینکه مهاجرت در اردبیل به‌دلیل مشکلات اقتصادی فزاینده است، درخواست می‌کند برای توسعه اقتصادی استان، منطقه آزاد تجاری اجرا، منطقه ویژه اقتصادی تعیین تکلیف و راه‌اندازی و مشکلات واحدهای صنعتی برای استفاده از حداکثر ظرفیت اشتغال‌زایی حل شود.

پرستو قاسمی از فعالان سیاسی اجتماعی استان نیز با بیان اینکه راه ارتباطی این استان، پاشنه‌آشیلی برای توسعه شده است، توضیح می‌دهد: اردبیل از نظر برخورداری از بزرگراه در رتبه سی‌ام کشور قرار دارد و در جاده‌های شمال استان همواره شاهد تصادف پی در پی هستیم.

وی می‌افزاید: توسعه بزرگراهی و بهبود کیفیت جاده‌های استان از مطالبه‌های اهالی استان در سفر رئیس‌جمهوری به اردبیل است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد، زیرا در طول ادوار مختلف وعده‌های زیادی در این زمینه داده شده اما عملی نشده است.

این بانوی اردبیلی با تأکید بر اینکه ظرفیت مرزی استان تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و عناوینی مانند منطقه آزاد، بندر خشک و اتصال به ریل آهن تا نقطه مرزی در حد شعار باقی مانده است، از رئیس‌جمهوری درخواست می‌کند حل مشکلات معیشتی مردم در نوار مرزی را با اجرای طرح‌های اقتصادی پایدار دنبال کند.

تسریع پروژه‌های توسعه‌ای‌

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم تسریع در تکمیل راه‌آهن اردبیل و ادامه آن تا پارس‌آباد مغان، تسریع در توسعه بزرگراه‌ها، اجرای منطقه آزاد تجاری، رفع معضلات بخش کشاورزی و حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی را از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم اردبیل عنوان می‌کند.

صدیف بدری تأکید می‌کند  که تحقق این انتظارات در گروی توجه به موضوع‌های مهمی ازجمله برنامه‌محوری، استفاده از نیروهای توانمند، داشتن روحیه تعامل و مشارکت و پرهیز از حواشی است.

نگاه عادلانه به حقابه‌های استان

نماینده ادوار گذشته استان و عضو هیأت رئیسه مجلس هفتم نیز به همشهری می‌گوید: اردبیل در ۱۰ سال آینده، بحران تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خواهد داشت و اختصاص سهم عادلانه استان از حقابه قزل‌اوزن و ارس برای این بحران ضروری است، اما در این زمینه اقدامی انجام نشده. در سفر هیأت دولت به اردبیل انتظار داریم این مسئله مورد بررسی قرار گیرد و نگاه عدالت‌محور به حقابه این استان مطرح شود.

حسن نوعی‌اقدم با اشاره به مطالبات استان درباره پروژه‌های نیمه‌تمام اظهار می‌کند: ما انتظار داریم در این سفر اعضای هیأت دولت با مردم شفاف سخن بگویند و با وعده‌های بی‌فرجام موجب رنجش‌خاطر اهالی استان نشوند. همچنان که اتمام راه‌آهن از ۳ دولت پیش وعده داده شده و تاکنون عملی نشده و موجب بی‌اعتمادی مردم شده است.

کد خبر 633680

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha