معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: اراضی در نظر گرفته شده در طرح مسکن حمایتی غالبا در بافت شهری است.

طرح اقدام ملی مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمودمحمود زاده با بیان اینکه طی دو سال ۴ میلیون و سالانه ۲ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود، افزود: ۶ راهبرد برای طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است که اولین راهبرد آن ساخت و ساز فعلی مسکن است که متوسط بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در طول سال می‌شود که دولت در اولین گام قصد دارد، ساخت این واحدها را حفظ کند و ارتقا دهد.

او با بیان اینکه تحریک ساخت و ساز و تقاضا در محلات بافت‌های فرسوده از دیگر برنامه‌های ما در این بخش است، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری در محلات را دارد که دولت در گام دوم قصد دارد از طریق نوسازی این محلات را نوسازی کند.

محمود زاده اظهار کرد: ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول و سوم به دلیل مشکلات مالی که این دهک‌ها دارند، جزو اولین برنامه‌های این دولت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن برای دهک‌های متوسط که با حمایت دولت ساخته می‌شود از دیگر برنامه‌های مسکنی دولت است، گفت: ساخت مسکن روستایی و همچنین مسکن اجاره‌ای به تعداد ۱۵۰ هزار واحد مسکونی به صورت اجاره‌ای برای اولین بار از مهم‌ترین برنامه‌های و طرح‌های راهبردی دولت است که به مرحله اجرایی و عملیاتی خواهد رسید.

محمود زاده بیان کرد: شرکت‌ها و نهادهایی مانند شهرداری‌ها این واحدها را خواهند ساخت و دولت زمین را در اختیار این نهادها قرار می دهند و بخش خصوصی هم اگر تمایل داشته باشد در این اراضی اقدام به ساخت واحدهای اجاره می‌کنند.

او اظهار کرد: این واحدها با حمایت دولت ساخته می‌شوند و به نوعی ساختار جدیدی است که دولت با در اختیار گذاشتن زمین و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام به اجرای این طرح می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: قیمت تمام شده و در نهایت اجاره و نرخ دستوری واقعی برای این واحدها را می‌شود در نظر گرفت.

اولین کلنگ اجرای طرح نهضت ملی مسکن زده شد

او با بیان اینکه از روز گذشته اولین کلنگ اجرای این واحدها با سفر استانی رئیس جمهور به استان اردبیل زده شده است، گفت: متقاضیان و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از ۱ /۱ /۸۴ به بعد بوده و از تاریخ ۲۲ /۱۱ /۱۳۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد، متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار یا بانوان خود سرپرستی بالای ۳۵ سال سن دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر موردتقاضا، عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا کنون از جمله شرایط متقاضیان برای ثبت نام در این طرح است.

محمود زاده با بیان اینکه از تمامی تجارب طرح‌های حمایتی مسکن در دوره‌های قبل در این طرح استفاده شده است، افزود: اگر کمبود و ایرادی در طرح‌های گذشته وجود داشته، رفع و از تجارب مثبت این طرح‌ها هم استفاده شده است.

ساخت مسکن در کدام اراضی انجام می شود؟

او بیان کرد: این واحدها در اراضی و در قالب محدوده‌های بافت‌های شهری ساخته خواهد شد و البته تعدادی از این واحدها هم در بافت‌های شهرهای جدید و توسعه‌ای که وجود داشته است، ساخته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واحدهایی که در بافت‌های داخل شهری ساخته می‌شوند از لحاظ تامین زیر ساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی مشکلی ندارند، افزود: واحدهای مسکونی که در بافت‌های جدید ساخته می‌شوند در اولین جلسه شورای عالی مسکن به عنوان یک اصل مطرح شد که تمامی وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت نیرو، وزارت ورزش و وزارت آموزش وپرورش باید همزمان با کلنگ زنی این واحدها اقدام به تامین زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی وزیربنایی این واحدها کنند.

محمود زاده تصریح کرد: برای سال اول ۱۰ هزار هکتار زمین مکان یابی شده و ساخت واحدها در سال ابتدایی در ۱۰ هزار هکتار زمینی که تخصیص داده شده اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه در کلان شهرها به دلیل آنکه بحث‌های آمایشی در توسعه فیزیکی شهرها وجود دارد، در نظر گرفته شده است، گفت: در این شهرها تسهیلات مدیریت شده و ارزان قیمت برای نوسازی واحدها ارائه می‌شود و تعداد دیگری از واحدها مسکونی نهضت ملی مسکن هم در شهرهای جدید و شهرک‌های جدیدی به زودی رونمایی می شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت نام متقاضیان در این طرح، در سامانه ثمن انجام می‌شود و متقاضیان یک ماه فرصت دارند که ثبت نام کنند و در حال حاضر در ۴۸۰ شهر کشور اراضی تامین شده و به مرور هم به این اراضی اضافه می‌شود.

کد خبر 633632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha