پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

جدیدترین دستاورد یک تیم چینی می‌تواند افرادی را که از ناراحتی گرفتگی گلو یا بینی برای آزمایش پی‌سی‌آر کووید-۱۹ رنج می‌برند، نجات دهد و البته در زمان نیز صرفه‌جویی قابل‌توجه‌ای داشته باشد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه گلوبال‌تایمز، در این روش جدید، تنها به بازدم بیمار در یک کیسه به مدت ۳۰ ثانیه احتیاج است و تجزیه و تحلیل پاسخ نیز تنها بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

یائو مائوشنگ، استاد دانشکده علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه پکن و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید، این آزمایش بسیار دقیق است و می تواند بین ناقلین ویروس کرونا و افراد سالم و بیماران دیگر عفونت‌های تنفسی تفاوت قائل شود.

این مطالعه بر اساس بازدم ۷۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹، ۳۰ بیمار مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی و ۸۷ فرد سالم انجام شد. ۱۲ ترکیب آلی فرار از طریق بازدم آنها وجود دارد که می‌تواند به عنوان «اثر انگشت» در نظر گرفته شود.

یائو می‌گوید، سطح بالاتری از پروپانول در تنفس بازدم بیماران کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی نسبت به افراد سالم تشخیص داده شد. در حالی که اسِتون تنفسی برای بیماران مبتلا به کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی کمتر از سایر عفونت‌های تنفسی بود.

بر اساس ۱۲ سیگنالVOC ، یک الگوریتم ایجاد شد و تأیید الگوریتم نشان داد که دقت آن بین ۹۱ تا ۱۰۰ درصد است.

روش سریع و دقت بالا به روش جدید در مقایسه با آزمایش سریع مبتنی بر آنتی ژن، برتری می‌بخشد. یائو به گلوبال تایمز گفت که فناوری جدید نیازی به واکنشگر ندارد و محدودیت تشخیص کمتری برای تشخیص گونه‌های VOC دارد.

روش جدید ارزان است و در مقایسه با آزمایش اسید نوکلئیک که ۸۰ یوان از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود، تنها ۱۰ یوان (۱.۵ دلار) هزینه دارد.

این آزمایش می‌تواند یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ را با آزمایش سواب گلو منفی کاذب شناسایی کند. ضمن اینکه می‌تواند، عفونت‌های بدون علامت و پیش از علامت را نیز زود تشخیص دهد.

این تحقیق توسط آزمایشگاه شبیه‌سازی محیطی و کنترل آلودگی دانشگاه پکن و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منطقه چائویانگ در پکن انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

یائو همچنین می‌گوید، می‌توان از آن در سناریوهای مختلف از جمله المپیک زمستانی پکن استفاده کرد. اما این کارشناس خاطرنشان کرد که از آنجا که چین موارد زیادی از ابتلا به کووید-۱۹ را ندارد، ممکن است قبل از استفاده از این فناوری، داده‌ها و آزمایش‌های اعتبارسنجی بیشتری در خصوص آن انجام گیرد.

کد خبر 633354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha