تصادف خودروهای حامل اتباع بیگانه  و قاچاق سوخت چند سالی است که به یکی از چالش‌های مهم در محورهای استان‌های جنوب شرقی کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

تصادف

به گزارش همشهری آنلاین، سیستان و بلوچستان  به دلیل همجواری با ۲کشور افغانستان و پاکستان همواره مورد سوءاستفاده قاچاقچیان و افراد سودجو قرار می‌گیرد که انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز (قاچاق انسان) و جابه‌جایی موادسوختی (قاچاق سوخت) از عمده فعالیت‌های قاچاقچیان به دور از چشم ماموران انتظامی و مرزبانی است.
این فعالیت‌های غیرقانونی صدمات و خسارت‌های سنگینی برجا می‌گذارد که دود ضررهای اجتماعی، انسانی و اقتصادی آن به چشم مردم استان می‌رود. زیرا این دست حوادث باعث خسارت دیدن زیرساخت‌های جاده‌ای می‌شود و سوای آن  هزینه زیادی را به شبکه بهداشت و درمان این استان تحمیل می‌کند، چون آسیب دیدگان اینگونه حوادث رایگان درمان می‌شوند.


۲حادثه مرگبار فقط در یک روز
در ۱۹مهر امسال فقط در یک روز و در فاصله کمتر از ۳ساعت ۲تصادف مرگبار در محور خاش به سراوان رخ داد که در این ۲سانحه ۱۱نفر جان باختند و ۴۹نفر مجروح شدند.
در حادثه نخست، واژگونی یک خودرو تویوتا حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در مسیر خاش - سراوان ۲۸نفر مجروح و ۶کشته برجا گذاشت. این تصادف در مسیر خاش به سراوان رخ داد که به دلیل شدت ضربات وارد شده ۶نفر از سرنشینان این خودرو در دم جان خود را از دست دادند.
بعد از اعلام حادثه بلافاصله ۶آمبولانس به  منطقه اعزام و مجروحان را به بیمارستان امام‌خمینی (ره) شهرستان خاش منتقل کردند.
دومین حادثه هم مربوط به واژگونی خودروی وانت تویوتا حامل اتباع بیگانه غیرمجاز در مسیر خاش - سراوان  بود کی در آن ۵نفر جان باختند و ۲۱مجروح شدند.
از نکات مورد توجه در این روز وضعیت فوق‌العاده‌ای بود که برای بیمارستان امام خمینی (ره) خاش پیش آمده بود که برای کاهش فشار بر کادر این بیمارستان، ۸تکنسین فوریت‌های پزشکی به همراه یک اتوبوس آمبولانس از زاهدان  برای انتقال مصدومان به مرکز استان به خاش اعزام شده بودند تا شرایط عادی به بیمارستان خاش باز گردد.
اگرچه رسیدگی به بیماران و مصدومان مهم‌ترین اصل کاری کادر درمان است و کادر درمان استان با تمام قوا و توان در این روز و در روزهای دیگر به امر مداوای مصدومان پرداختند و می‌پردازند، اما اگر این افراد وارد محورهای سیستان و بلوچستان نمی‌شدند این حوادث برای آنها پیش نمی‌آمد و این هم هزینه بر دست استان باقی نمی‌گذاشت.

تبعات بالای تصادفات
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با همشهری آنلاین در این‌باره اظهار کرد: تصادف خودروهای حامل اتباع بیگانه و قاچاق سوخت همیشه در محورهای استان وجود داشته است و هزینه هنگفتی بر دست بخش درمان می‌گذارد، اما مدتی است میزان ورودها بیشتر و در نتیجه میزان تصادف‌ها هم افزایش پیدا کرده است.
قاسم میرعلی آباد گفت: افزایش ورود غیرمجاز بیگانه تحت تاثیر تحولات کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان است که متاسفانه دود آن به چشم استان می‌رود و فقط درباره تصادف‌های خودروهای حامل اتباع بیگانه به طور مستقیم سالی بیش از ۱۰میلیارد تومان هزینه روی دست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گذارد.
وی با بیان اینکه محاسبه هزینه‌های جانبی این معضل رقم خسارت را بسیار سنگین‌تر می‌کند، تصریح کرد: همه بیمارستان‌های استان خودگردان هستند و برخی بیمارستان‌ها با همه توان ماهانه ۵میلیارد تومان در آمد دارند، حال باید متصور شد که از نظر اقتصادی چه فشار اقتصادی سنگینی به علوم پزشکی زاهدان وارد می‌شود.

هزینه‌های سنگین دیگر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: هزینه‌های بهداشت و درمان اتباع بیگانه فقط مربوط به مساله تصادفات و سوانح نمی‌شود، زیرا جمعیت زیادی از ساکنان استان بدون شناسنامه هستند. این افراد معتقدند تبعه ایران هستند، اما واقعیت چیز دیگری است، همه اینها غیرایرانی هستند و به صورت غیرمجاز وارد کشور و در شهرهای مختلف استان ساکن شده‌اند.
میرعلی آباد افزود: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی ارائه خدمات بهداشت و درمان به همه نیازمندان است. با این حساب می‌توان متصور بود که سالانه چه هزینه‌های درمانی دیگری را باید استان در این رابطه متقبل شود.

حل معضل برعهده ما نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین در این باره اظهار کرد: آمار بالای تصادفات خودروهای حامل اتباع بیگانه همیشه از معضلات کادر درمان حوزه علوم پزشکی زابل و این آمار به شدت در حال افزایش است.
هادی میرزایی ادامه داد: بخش قابل توجه و بالایی از بودجه و درآمد دانشگاه علوم پزشکی زابل صرف درمان همین دست مصدومان می‌شود. شرایط در منطقه ما بسیار متفاوت‌تر از سایر استان‌هاست، زیرا وقتی تصادفی رخ می‌دهد به یک‌باره اتاق‌های عمل برای عمل‌های جراحی و مداوای چند حادثه‌دیده اشغال می‌شود. این شرایط  توان کادر درمان را هم پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: هزینه سرسام‌آور دیگر مربوط به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اتباع بیگانه است. اکنون افراد زیاد بی‌شناسنامه‌ای در منطقه ساکن هستند که از این خدمات بهره‌مند هستند. همچنین روزانه افراد زیادی از آنسوی مرزها وارد سیستان می‌شوند تا از خدمات درمانی و پزشکی بهره‌مند شوند که همه این خدمات به صورت رایگان ارائه‌می‌شود.
میرزایی در پایان گفت: حل این معضل برعهده ما نیست، وظیف علوم پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است که به نحو احسن در حال انجام است.

کد خبر 633199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha