سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

این روزها تماشاخانه محراب میزبان نمایش باباکرم است. این نمایش در واقع ادای دینی ست به موسیقی‌های مطربی یا مجلسی ایرانی که با سه قصه متفاوت به ریشه‌های موسیقی و ملودی باباکرم می‌پردازد.

نمایش باباکرم

همشهری آنلاین- آرزو امیرخانی: داستان زندگی باباکرم شخصیت اصلی ترانه باباکرم و چگونگی به وجود آمدن شعر و ملودی این ترانه در انواع سبک¬های نمایش ایرانی شامل تخت حوضی، تعزیه، نقالی، خیمه شب بازی و ... دست¬مایه نمایشی شده است با عنوان باباکرم که پس از بازگشایی تماشاخانه¬ها هر شب ساعت ۱۹ در تالار محراب روی صحنه می¬رود. این نمایش با فضای مفرح و شادی که برای تماشاگر ایجاد می کند مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

مجید علم بیگی بازیگر نقش زن پوش در این نمایش درباره مضمون آن می¬گوید: درباره کاراکتر باباکرم روایت و حکایت های متفاوتی وجود دارد یکی از انواع داستان هایی که از همه مشهورتر است شخصیت لوتی باباکرم است. در این روایت؛ او لوتی اهل جنوب شهر تهران است که کسب و کارش قصابی است. بابا کرم که کودکان را دوست دارد با حرکات ریتمیکی که یا به دلیل قصابی یا روحیه شوخ و شنگ خود دارد خنده به لب بچه ها می نشاند. اسم این قصاب لوتی¬منش کرم بوده و بچه ها از سر علاقه به او می گویند بابا کرم.

این بازیگر در ادامه می¬افزاید: نویسنده این نمایش درحقیقت به دنبال کار پژوهشی و تحقیقی درباره موسیقی مطربی باباکرم و اینکه چگونه در فرهنگ موسیقایی ما ریشه کرده،  این نمایشنامه را نوشته است.

او درباره نقش زن پوش که در این نمایش به عهده دارد می گوید: زن‌پوش مردی است که لباس زنانه می‌پوشد و به نحوی اغراق‌آمیز و برای ایجاد سرگرمی رفتارهای زنانه انجام می‌دهد. در این نقش، مرد لباس زنانه را برای اینکه بازشناخته نشود بر تن نمی¬کند بلکه از عمد در لباس زن می¬رود تا با نشانه¬هایی که ایجاد می¬شود لحظات کمدی و خنده¬داری بیافریند.  

این بازیگر اضافه می¬کند: در اجرای  نقش زن¬پوش، تماشاگر متوجه زن¬پوش شدن بازیگر می¬شود اما پارتنر یا همان بازیگر نقش مقابل، متوجه این تغییر نمی شود. علم¬بیگی که در این نمایش دو نقش را بازی می¬کند در توضیح نقش¬ها می¬گوید: یکی از نقش¬ها، نقش زن¬پوش است که پای ثابت کمدی¬های ایرانی است.  نقش دیگر من در این نمایش، شمشال رییس دسته است. در داستان این نمایش؛ شمشال که همیشه نقش سیاه را بازی می¬کرده است در شبی که قرار است نمایش اجرا شود داخل صندوق لباس¬ها حبس می شود. در واقع همسر شمشال به این تصور که او همسر دومی اختیار کرده او را داخل صندوق حبس کرده است.  دیگر بازیگران نمایش باباکرم هر چه تلاش می¬کنند تا او را از صندوق خارج کنند موفق نمی شوند. در این مسیر اتفاقاتی می¬افتد که لحظات خنده¬دار و شادی ایجاد می کند....

در خلاصه داستان نمایش باباکرم آمده است: اگه تا حالا فقط ترانه باباکرم رو شنیدین و هیچ وقت نمیدونستین این ترانه چگونه شکل گرفته و باباکرم کی بوده و از کجا اومده این نمایش رو ببینید.  

در این نمایش مجید ‌علم ‌بیگی، کرامت ‌رودساز، امیرحسین ‌انصافی، فاطیما ‌درستکار،  امیرسجاد سلمانی، ساناز مجیدی، هانیه رهگزر، زهرا قهرمانی، مریم ترکی، عباس فرطوسی، سینا صبحی، محسن صابری، رونیا میرشجاعی روی صحنه می¬روند.

کد خبر 633034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha