یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات، رابطه ایران با چین و آمریکا و روسیه و... منتشر شد.

ابراهيم رئيسى

به گزارش همشهری آنلاین، این نظرسنجی بازه زمانی پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (اوایل مهرماه ۱۴۰۰)‌ را دربر می‌گیرد و از آنجا که دانشگاه مریلند توانسته در چند انتخابات ریاست جمهوری اخیر نتایج نهایی انتخابات را با درصد بالا درست پیش‌بینی کند، می‌توان به یافته‌هایش در حوزه‌های دیگر هم تا حدودی اعتماد کرد.

- سیاستمداران محبوب: بر اساس یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند، سیدابراهیم رئیسی با ۴۵ درصد زیاد و ۳۳ درصد تا حدودی محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است. نکته اینکه رئیس جمهوری ایران از نظر فقط ۱۰ درصد پاسخ‌دهندگان منفور یا نامحبوب است؛ رقمی که برای حسن روحانی ۵۹ درصد و برای علی لاریجانی ۳۵ درصد است. محمدباقر قالیباف با ۲۲ درصد (۱۵ درصد منفور) و محمدجواد ظریف با ۲۰ درصد (۲۳ درصد منفور) در رده‌های بعد سیاستمداران محبوب هستند و روحانی و لاریجانی به ترتیب ۵ و ۴ درصد محبوبند. روحانی در حالی از نظر نزدیک به ۸۰ درصد مردم نامحبوب است که در سال تایید شدن برجام این رقم برای او کمتر از ۱۵ درصد بود.

- شرایط اقتصادی: از هر چهار ایرانی سه نفر (۷۵ درصد) وضعیت اقتصادی را بد می‌دانند؛ رقمی که تا بهار ۲۰۱۵ (کمی بیش از شش سال پیش) کمتر از ۵۰ درصد بود. ۶۳ مردم ایران معتقدند دلیل اصلی شرایط بد اقتصادی فساد و ناکارآمدی مسئولان است و ۳۴ درصد نقش تحریم‌ها را در این شرایط نامناسب اقتصادی پررنگ‌تر از فساد و ناکارآمدی مدیران و مسئولان می‌دانند. با این حال، بیش از ۵۰ درصد مردم معتقدند شرایط اقتصاد ایران در سه سال آینده بهتر خواهد شد.

- انتخابات و شورای نگهبان: ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رای داده‌اند که نزدیک به رقم تقریبی ۴۹ درصد مشارکت نهایی در انتخابات ۱۴۰۰ است. دلایل رای ندادن در انتخابات هم به ترتیب از این قرار است: ۱۴ درصد برای ناکامی رئیسان جمهوری پیشین در عمل کردن به وعده‌ها، ۱۳ درصد برای ترس از کرونا، ۱۲ درصد در اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی و ۱۰ درصد به خاطر اینکه نتیجه انتخابات و فرد برنده از پیش معلوم بوده است. ۷۲ درصد مردم از پیروزی رئیسی در انتخابات زیاد و تا حدودی راضی‌اند و نزدیک ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان عملکرد شورای نگهبان را به ویژه در حوزه احراز صلاحیت نامزدها راضی‌کننده نمی‌دانند.

محبوب‌ترین سیاستمدار ایران کیست؟ | یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند از ایرانی‌ها درباره برجام، کرونا، اقتصاد، چین، روسیه، برنامه موشکی و...
محبوب‌ترین سیاستمداران ایران در نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا

- اولویت‌های دولت رئیسی: ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند (در مجموع) مبارزه با تورم، گرانی کالاها، بیکاری و فقر را اولویت اصلی دولت می‌دانند. از نظر ۱۴ درصد مردم کرونا باید اولویت اول باشد و در مجموع فقط ۱۰ درصد تحریم‌ها و بهبود روابط خارجی را اولویت برتر دانسته‌اند. ضمن اینکه ۷۶ درصد مردم ایران می‌گویند رئیسی می‌تواند زیاد یا تا حدودی به وعده‌ها و قول‌های انتخاباتی خود عمل کند.

- اعتماد به ارکان نظام: فقط ۱۶ درصد مردم به نمایندگان حوزه انتخابیه خود در مجلس زیاد اعتماد دارند. این میزان برای نیروهای نظامی (ارتش) ۶۹ درصد، برای پلیس محلی ۴۲ درصد، برای قوه قضاییه ۴۵ درصد و برای رئیس جمهوری ۴۷ درصد است.مجلس، دادگاه‌ها و شوراهای شهر و روستا هم در رده‌های بعد و بالاتر از نمایندگان مجلس قرار گرفته‌اند.

- فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی: ۳۳ درصد مردم می‌گویند شبکه‌های اجتماعی هرگز نباید محدود شوند. در عوض ۲۵ درصد به مشکل‌زا بودن شبکه‌ها اعتقاد دارند و می‌گویند دولت باید بر آنها نظارت کند. در مجموع ۴۰ درصد هم بر این باورند وقتی امکان شورش وجود دارد یا وقتی ناآرامی می‌شود دولت باید فعالیت شبکه‌های اجتماعی را محدود کند.

- اعتماد به رسانه‌ها: با وجود تمام انتقادها و مخالفت‌ها، ۷۴ درصد مردم زیاد و تا حدودی خبرهای خود را از شبکه‌های رادیو و تلویزیون می‌گیرند و صدا و سیما محبوب‌ترین منبع خبری مردم ایران است. منبع دریافت خبر ۶۵ درصد مردم هم شبکه‌های اجتماعی است و کمتر از ۳۰ درصد به شبکه‌های ماهواره‌ای مراجعه می‌کنند. مردم به خبرهای صدا و سیمای ایران (۴۰ درصد زیاد و تا حدودی) بیش از شبکه‌های اجتماعی (حدود ۲۰ درصد)، بی‌بی‌سی انگلیس (کمتر از ۱۵ درصد) و صدای آمریکا (حدود ۵ درصد) اعتماد دارند و آنها را دقیق‌تر می‌دانند.

- برنامه هسته‌ای و برجام: مردم ایران در ماجرای اعتماد داشتن به برجام به دو قسمت تقریبا مساوی تقسیم شده‌اند؛ نیمی موافق و نیم دیگر مخالف برجام هستند. ۸۵ درصد گسترش برنامه هسته‌ای را مهم می‌دانند و ۸۵ درصد هم معتقدند حتی اگر آمریکا بار دیگر به برجام و توفق هسته‌ای با ایران بازگردد، دوباره زیر تعهدهای خود می‌زند و به آنها پابند نمی‌ماند. ۸۹ درصد مردم از برنامه موشکی ایران پشتیبانی می‌کنند و بیش از نیمی از آنها می‌گویند گسترش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به دست بالای ایران در گفتگوهای برجام، تامین امنیت ایران و جایگاه آن در جهان کمک می‌کند.

- دوستان و دشمنان خارجی: حرب‌الله لبنان با حدود ۶۸ درصد (زیاد و تا حدودی) و حشد الشعبی عراق با ۶۴ درصد (زیاد و تا حدودی) محبوب‌ترین گروه‌های خارجی نزد مردم ایران هستند. یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد مردم حدود ۵۰ درصد به روسیه و چین اعتماد دارند و طالبان، عربستان سعودی و آمریکا به ترتیب منفورترین گروه‌های خارجی و کشورها لقب گرفته‌اند. چین در سال‌های اخیر بسیار محبوب‌تر و آمریکا منفورتر شده است.

- کرونا و واکسیناسیون: ۳۰ درصد مردم ایران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و ۴۸ هم هر واکسنی که وزارت بهداشت تایید کند می‌زنند. هر چند ۶ گفته‌اند حتی واکسن‌های تاییدشده وزارت بهداشت را حاضر نیستند تزریق کنند.

کد خبر 632961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha