مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

کاهش دما و بارش شدید باران در روزهای پایانی هفته سواحل جنوبی و شمالی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

باران

همشهری آنلاین-حمیده پازوکی: سازمان هواشناسی درباره بارش شدید باران همراه با کاهش دما تا ۱۰درجه سانتی‌گراد در ۲ استان شمالی و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس و دریای خزر هشدار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند صیادان و کشاورزان این مناطق و همینطور مسافران تعطیلات آخر هفته را با مشکلاتی مواجه کند.

کاهش محسوس دما
یکی از مواردی که آب‌وهوای آخر هفته را نسبت به روزهای قبل متفاوت می‌کند، کاهش دماست. کارشناس سازمان هواشناسی درباره تغییرات آب‌وهوایی روزهای آینده به همشهری می‌گوید: برای امروز (سه‌شنبه ۲۷ مهر) در گیلان، اردبیل و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بارش باران و گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است. همچنین در بخش‌هایی از مازندران، گلستان و خراسان شمالی انتظار بارش‌های پراکنده وجود دارد. از فردا (چهارشنبه ۲۸ مهر) با ریزش هوای سرد از عرض‌های بالاتر فعالیت این سامانه بارشی تشدید خواهد شد و در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و بعضی مناطق آذربایجان غربی و شرقی بارندگی پیش‌بینی شده است که این بارندگی در نقاط مرتفع ‌ به شکل برف خواهد بود. فریبا گودرزی با بیان اینکه شدت بارش‌ها برای چهارشنبه و پنجشنبه به شکلی است که سازمان هواشناسی برای آنها هشدار نارنجی صادر کرده، می‌افزاید: براساس این هشدار گیلان، مازندران، گلستان و شرق اردبیل با باران شدید همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰درجه سانتی‌گراد و در ارتفاعات رشته کوه البرز بارش برف مواجه خواهند بود. وی ادامه می‌دهد: در این شرایط جوی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، تأخیر یا احتمال لغو پروازها و یخبندان جاده‌های کوهستانی دور از انتظار نیست.
این کارشناس هواشناسی با بیان اینکه کاهش دمای هوا جمعه ۳۰ مهر به شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز خواهد رسید، می‌گوید: از امروز تا پایان هفته برای نواحی جنوب غرب کشور استان‌های ساحلی خلیج‌فارس وزش باد شدید توأم با گردوخاک را مشاهده خواهیم کرد. خلیج‌فارس و نواحی ساحلی تنگه هرمز مواج و متلاطم خواهد بود. برای این نواحی هم هشدار نارنجی صادر شده است که براساس این هشدار وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج به یک تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل خلیج‌فارس پیش‌بینی می‌شود.

هشدار به صیادان جنوب
سواحل جنوبی کشور آب‌وهوایی توفانی را پیش روی خود دارد. این پدیده در خوزستان، بوشهر و هرمزگان مشاهده خواهد شد. مدیرکل مدیریت بحران بوشهر به همشهری می‌گوید: به تمام دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران ازجمله شیلات و بنادر بوشهر اعلام کرده‌ایم آمادگی لازم را برای این هشدار داشته باشند. جهانگیر دهقانی می‌افزاید: به دریانوردان هم از طریق صداوسیما و شیلات اعلام شده است که در موقعیت و زمان بروز توفان یا مواج‌بودن دریا فعالیت نداشته باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. این هشدار به دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان اعلام شده است تا اگر در نقاط روستایی و زمین‌های کشاورزی نیاز به رعایت نکات ایمنی دارند به آنان اعلام شود و خسارتی پیش نیاید. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اعلام بروز پدیده گردوخاک هم شده بهتر است که کودکان، سالمندان و گروه‌های حساس از هرگونه حضور غیرضروری در فضاهای باز پرهیز کنند.

شرایط بحرانی در شمال
استان‌های شمالی نیز وضعیت بحرانی را پیش‌روی خود دارند. مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره وضعیت این استان به همشهری می‌گوید: براساس هشداری که اداره کل هواشناسی استان مازندران به ما اعلام کرده است، بارندگی، کاهش دما و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است.
علی‌اصغر احمدی یکی از مسائل مهم استان را وضعیت مسافران در این آخر هفته می‌داند و می‌گوید: از آنجا که احتمال بالاآمدن آب رودخانه‌ها وجود دارد، توصیه ما این است که افراد کنار رودخانه اتراق و توقف نکنند. رانندگی در شب هم به مسافران و رانندگان استان توصیه نمی‌شود. نکته دیگر اینکه اگر واقعا ضرورتی وجود ندارد به مناطق بالادست استان نروند و درصورت رفتن به این مناطق تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.
مدیرکل بحران مازندران می‌افزاید: صاحبان مزارع پرورش ماهی نیز باید توجه داشته باشند که بارش باران، آب رودخانه‌ها را گل‌آلود خواهد کرد و باید سردهنه ورودی آب به استخرها را مسدود و امکانات پمپاژ را نیز برای استخرهای خود فراهم کنند. دامداران هم به‌دلیل امکان بروز رعدوبرق در روزهای آینده باید دام‌های خود را به مناطق پایین‌تر هدایت کنند.
تعطیلی اوایل هفته آینده ممکن است بسیاری را تشویق به سفر به نقاط خوش‌آب‌وهوا کند. وضعیت جوی اما برای این کار مساعد نیست و نیاز است توصیه‌های نهادهای مسئول را جدی بگیریم. ‌

کد خبر 632874

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha