مجموع نظرات: ۴
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

درهای بازارچه‌های مرزی در شهرستان‌های میرجاوه و هیرمند برای فعالیت‌های کولبری باز شدند.

پایانه مرزی میلک

به گزارش همشهری آنلاین، هیات وزیران دستورالعملی برای فعالیت‌های تجاری مرزنشینان (کولبری) را به کشورهای همسایه به تصویب رسانده بودند که شامل ۴استان از جمله سیستان بلوچستان می‌شد و این برنامه در استان اجرایی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: مصوبه فعالیت تجاری مرزنشینان در سیستان‌وبلوچستان مربوط به گذشته است و اکنون این فعالیت در استان شکل رسمی به خود گرفته و مرزنشینان دارای کارت مرزنشینی می‌توانند با تمدید کارت‌های مرزنشینی خود به فعالیت‌های تجاری محدود اشتغال پیدا کنند.

ماندانا زنگنه گفت: فاز یک این طرح به اجرا در آمده و درهای بازارچه‌های مرزی میلک شهرستان هیرمند در منطقه سیستان و هم‌مرز با افغانستان و همچنین میرجاوه هم‌مرز با پاکستان گشایش یافته‌اند.
وی ادامه داد: البته باید متذکر شد که فعالیت‌های کوله‌بری محدود به این ۲ منطقه نخواهد بود و برنامه داریم ۲ تا ۳نقطه مرزی در منطقه سیستان و ۳نقطه مرزی دیگر در منطقه بلوچستان را برای فعالیت‌های خرد تجاری مرزنشینان آماده کنیم.

سقف فعالیت‌های کولبری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کوله‌بران سیستان و بلوچستان مجاز به ورود ۸۰۰کالای تعیین شده تا سقف ۷۰۰هزارتومان هستند. همچنین در این طرح افراد می‌توانند تا همین سقف هم کالا صادر کنند که این مبلغ برای هر خانوار کولبری به صورت ماهیانه ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده که این فعالیت‌ها با بهره بردن از معافیت کامل سود بازرگانی انجام می‌شود.

زنگنه  بیان کرد: در بخش صادرات، کوله‌بران می‌توانند کالاهای مجاز خود را با معافیت کامل از هرگونه عوارض و حقوق گمرکی تا سقف تعیین شده توسط خود یا وکیل قانونی دارای شرایط در گمرک بازارچه مرزی موقت اظهار کنند و پس از ارزیابی گمرک و اعمال شرایط قانونی کالا را به مقصد کشور مقابل خارج سازند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در بخش واردات هم قوانینی برای کولبران تعریف شده که بر اساس آن افراد می‌توانند پس از انجام ثبت آماری کالاهای خود در سامانه جامع مرزنشینان آن را به بازارچه مرزی تعیین شده وارد کند و در نهایت پس از ارزیابی کالا از سوی گمرک و اعمال شرایط قانونی با بهره بردن از تخفیف کامل سود بازرگانی کالای خود را به صورت ماهانه یا به‌ صورت تجمیعی ۳ماهه ترخیص کنند.

فعالیت در محدوده مشخص

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان درباره محدویت جغرافیایی فعالیت‌های کوله‌بری اظهار کرد: در این طرح مرزنشینانی که در شعاع ۵۰کیلومتری از مرز زندگی می‌کنند می‌توانند با فعال کردن خدمات کولبری روی کارت مرزنشینی خود از امتیاز و خدمات آن استفاده کند.
زنگنه بیان کرد: این طرح شامل  شهرنشینان نمی‌شود و سایر کسانی که در شعاع ۵۰کیلومتری مرزها سکونت دارند می‌توانند با مراجعه حضوری به فرمانداری یا بخشداری محل سکونت خود، در سامانه جامع مرزنشینان نام‌نویسی و خدمات کولبری را روی کارت‌های الکترونیک مرزنشینی خود فعال کنند.

وی افزود: این افراد پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، باید منتظر تایید نهایی از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان محل زندگی خود باشند و پس از تایید و فعال شدن این خدمات روی کارت الکترونیک مرزنشینی‌ خود می‌توانند اقدام به فعالیت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این کارت‌ها فقط برای افراد بالای ۱۸ سال که سرپرست خانوار در مناطق مرزی سکونت دارند صادر می‌شود و شاغل نبودن در دستگاه‌های دولتی، نظامی و دریافت نکردن حقوق دولتی، داشتن سواد خواندن و نوشتن، داشتن سلامت روحی و روانی، نداشتن سوء پیشینه و هرگونه اعتیاد، نداشتن هرگونه بدهی به دولت اعم از بدهی مالیاتی گمرکی تعهدات ارزی ناشی از صادرات نیز از شرایطی است که برای دریافت کارت الکترونیک کولبری باید داشته باشند.


ممنوعیت خروج عمده کالاها از استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کالاهایی که کولبران از آن سوی مرزها وارد می‌کنند در استان توزیع خواهد شد و به فروش خواهد رسید. این طرح ابتدا برای رفع نیازهای استان در نظر گرفته شده است، اما افراد می‌توانند کالاها را به صورت جزئی از استان خارج سازند ولی کسی مجاز به خارج کردن عمده کالاها نیست. همچنین مسافران و گردشگران هم می‌توانند به صورت جزئی کالاهای خریداری شده را از استان خارج کنند.
زنگنه درباره ایجاد هماهنگی‌های لازم برای به‌وجود نیامدن چالش‌هایی در حوزه کولبری بیان کرد: همه جوانب اجرایی این طرح در نظر گرفته و هماهنگی‌های لازم با نهادهای مرتبط با این موضع انجام شده است و برهمین اساس پیش بینی می‌شود چالش خاصی در این باره به وجود نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه این فعالیت برای کسانی ‌که دارای کارت مرزنشینی هستند امکان‌پذیر است، ادامه داد: قرار است در منطقه سراوان هم فعالیت‌های کولبری در فازهای بعدی آغاز شود. در منطقه یاد شده مرزنشینان دارای کارت سوخت‌بری هستند و آنها هم می‌توانند با شروع فعالیت‌ها هم‌زمان از کارت‌های مرزنشینی برای کوله‌بری استفاده کنند.

کد خبر 632707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha