گروه سیاسی: استیضاح اولین وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد درحالی در دستور کار یکشنبه 30 مهر مجلس قرار دارد که تا آخرین ساعات روز گذشته، انجام آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری تا آخرین ساعات روز گذشته حدود 27 نفر از 50 امضاءکننده طرح استیضاح امضای خود را پس گرفتند، از این‌رو موسی قربانی در مصاحبه‌ای تاکید کرد هیأت رئیسه در جلسه‌ای وضعیت استیضاح و تعداد امضاها را مورد بررسی قرار خواهد داد اما حمیدرضا حاجی بابایی دیگر عضو هیات رئیسه که به‌نظر از موافقین استیضاح به‌نظر می‌رسید ساعاتی بعد در مصاحبه با مهر اعلام کرد استیضاح به قوت خود باقی است و تعداد امضاها حدنصاب قانونی را دارد.
از سوی دیگر شنیده‌های خبرنگار ما، حاکی از آن است که رئیس‌جمهور شخصا تصمیم گرفته تا برای دفاع از اولین وزیر کابینه‌اش که مورد استیضاح قرار می‌گیرد به مجلس برود از این‌رو موافقان استیضاح به مدت 2 ساعت و رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی جمعا به مدت 3 ساعت به تشریح دلایل خود خواهند پرداخت.
هرچند که مجلس هفتم نشان داده که در بسیاری از موارد غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند  اما احتمال رای مثبت نمایندگان به استیضاح بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد تا اندازه‌ای که موسی قربانی در این زمینه می‌گوید: هیات رئیسه مجلس مطمئن است که استیضاح رأی نمی‌آورد و به همین دلیل بدون اینکه تلاشی انجام دهد استیضاح را در دستور کار مجلس قرار داده است. از سوی دیگر فراکسیون اصول‌گرایان، کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون اصلی و همچنین هیات رئیسه مجلس با این استیضاح مخالف است و صرفا تنها امضای عده‌ای از فراکسیون اقلیت در میان استیضاح‌کنندگان مشاهده می‌شود.
گفتگوی همشهری با چند تن از اعضای هیات رئیسه وکمیسیون بهداشت و درمان نیز دال بر همین مدعاست. هرچند که محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با مهر گفته است بدنه فراکسیون اصول‌گرایان برخلاف شورای مرکزی با استیضاح موافق است.
علی معلمی‌پور نائب ‌رئیس کمیسیون  کشاورزی اعلام کرد: عملکرد وزیر جهاد کشاورزی متوسط به بالاست و اسکندری شهامت و ابتکارهایی داشته که در مجموع ازنظر ما مثبت است.وی برخی انگیزه‌های قومیتی را در استیضاح امروز موثر دانست و ابراز امیدواری کرد استیضاح رای نیاورد.
از سوی دیگر عباس رجایی از دیگر اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی استیضاح وزیر جهاد را موجب لطمه‌خوردن به بخش کشاورزی دانست و افزود: با توجه به اینکه در فصل بودجه‌ریزی هستیم استیضاح در این شرایط یکسال برنامه‌های این وزارتخانه را عقب می‌اندازد.
وی در ادامه نقش مسایل سیاسی در استیضاح را بیش از مسایل علمی و تکنیکی دانست و افزود: دلایلی که برای انجام استیضاح از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شده است دارای مبانی درستی نمی‌باشد مثلا در رابطه با واردات محصولات کشاورزی که از موارد استیضاح است اساسا وزارت بازرگانی تصمیم‌گیرنده است و وزیر جهاد کشاورزی صرفا عضوی از شورای اقتصاد است.در رابطه با بحث امنیت غذایی هم ما در یکسال اخیر پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم. احمد نیکفر از دیگر اعضای کمیسیون کشاورزی از مخالفت صریح اعضای این کمیسیون با استیضاح خبر داد و گفت: دلایل مطرح‌شده برای استیضاح منطقی و قوی نیست و اسکندری در فعالیت یکساله خود نسبت به گذشته بهتر عمل کرده است.
از سوی دیگر داریوش قنبری به عنوان طراح استیضاح  به ایلنا گفت: طرفداران وزیر کشاورزی برای وادارکردن نمایندگان به پس‌گرفتن امضاهایشان از ابزارهای تطمیع و تهدید استفاده کرده‌اند. البته به اعتقاد این نماینده رسیدگی به مشکلات حوزه‌های انتخابیه نمایندگان ازجمله این تطمیع‌ها به شمار می‌آید. قنبری با توجه به اسناد و مدارکی که در اختیار دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود اسکندری رای اعتماد کسب نکند.
کد خبر 6327

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز