مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

با اضافه شدن ۳شهر در آذربایجان‌غربی و یک شهر در فارس، تعداد شهرهای قرمز به ۹مورد افزایش یافت.

کرونا

همشهری آنلاین- حمیده پازوکی: در هفته‌های گذشته آبی‌شدن پی‌درپی شهرها و نزولی شدن آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی، خیال‌ها را کمی راحت کرد. با نزدیک‌شدن به آبان‌ماه اما این روند متوقف شده و افزوده شدن ۴شهر قرمز جدید به نقشه کرونای کشور احتمال بروز بحرانی تازه را گوشزد می‌کند. آن‌طور که وزیر بهداشت گفته بیمارستان‌ها برای موج ششم کرونا آماده‌باش هستند. تا پیش از شنبه ۲۴مهر ۷شهر قرمز روی نقشه وجود داشت، اما با درآمدن‌مهاباد و  مریوان از وضعیت قرمز کرونا و افزوده شدن اشنویه، بوکان، پیرانشهر و استهبان، تعداد شهرهای قرمز روی نقشه به ۹ شهر رسید.

آذربایجان‌غربی و شهرهای قرمز جدید
آذربایجان‌غربی هنوز در وضعیت خروج از موج پنجم مانده است؛ از چند هفته قبل شهرهای قرمز این استان مدام تغییر کرده، اما هیچ‌گاه کل استان بدون شهر قرمز نبوده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه درباره افزوده شدن ۳شهر دیگر به شهرهای قرمز آذربایجان‌غربی به همشهری می‌گوید: اشنویه، بوکان و پیرانشهر ۳شهری هستند که به‌تازگی رنگ قرمز کرونایی به‌خود گرفته‌اند. در اشنویه موارد بیماری از ۲هفته قبل صعودی شده بود؛ هرچند موارد فوتی تغییر شاخصی نداشت. وی دلیل اصلی تغییر وضعیت این شهر را پایین‌بودن شاخص استفاده از ماسک، آغاز فصل برداشت سیب و مراجعه کارگران فصلی به باغ‌های شهرستان و دورهمی‌ها دانست.
رسول انتظارمهدی با بیان اینکه بیش از هزار کارگر از سردشت، کرمانشاه، اردبیل و حتی مشهد در منطقه حضور دارند، می‌افزاید: این کارگران به شکل گروهی اسکان داده می‌شوند و از آنجا که فصل برداشت حداقل تا نیمه آبان ادامه دارد، تعداد بیماران هم ممکن است افزایش یابد. وی با بیان اینکه مراسم گروهی، دورهمی‌ها و عروسی‌ها از عوامل دیگر افزایش تعداد بیماران جدید است، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون موارد بستری هم رو به فزونی است. در پیرانشهر با افزایش آمار فوت مواجه هستیم.
مرز تمرچین هم از جمعه قبل بازگشایی شده، ولی به‌علت برگزاری انتخابات پارلمانی عراق مرز تعطیل بود و از ۳-۲روز گذشته فعالیت آن آغاز شده که فعالیت مرزی هم در افزایش بیماری در پیرانشهر مؤثر است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه درباره بوکان هم می‌گوید: روند بروز بیماری در این شهرستان در کل نزولی است، ولی در ۲هفته قبل کمی افزایشی و سپس مجددا کاهشی بوده است. موارد فوت نیز کاهشی شده و ممکن است این شهر از وضعیت قرمز خارج شود.

استهبان قرمز
در میانه نقشه کرونا، قرمز شدن استهبان چشمگیر است. یک شهر جدید در استانی مرکزی قرمز شده است و این می‌تواند بیش از پیش نزدیک‌بودن ما را به موج ششم نشان دهد. معاون بهداشتی علوم‌پزشکی فارس به همشهری می‌گوید: روند نزولی موج پنجم در استان پیش می‌رفت که از دیروز ۲۴مهر استهبان به رنگ قرمز درآمد. قرمز شدن این شهر ۲دلیل اصلی دارد؛ اول اینکه در استهبان تفرجگاه‌های زیادی وجود دارد که افراد بسیاری در روزهای پایانی شهریور و اوایل مهر به این مناطق مراجعه کردند. دیگر اینکه کارگران فصلی زیادی از شهرهای دیگر استان و حتی استان‌های همجوار برای کار در باغ‌ها به استهبان می‌آیند. این دو مورد موجب شده است انتقال بیماری در این شهر افزایش یافته و تعداد مبتلایان بیشتر شود.
عبدالرسول همتی با بیان اینکه در سایر نقاط استان وضعیت بهتر است و ۶شهرستان فارس آبی هستند، می‌افزاید: در شبانه‌روز گذشته ۶بیمار کرونای قطعی جدید در استان شناسایی شده‌اند و درمجموع ۶۶بیمار در بیمارستان این شهر بستری هستند.

افزایش آمار مرگ‌ومیر
دگرگونی روند کرونا در استان‌ها فقط به افزایش شهرهای قرمز محدود نیست، در بعضی استان‌ها با اینکه رنگ شهرها تغییر خاصی ندارد، اما آمار مرگ کرونایی افزایش نشان می‌دهد. براساس آنچه پیمان نامدار، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی قزوین اعلام کرده است در شبانه‌روز گذشته مرگ‌ومیر کرونایی این استان ۶۰درصد افزایش یافته است. به‌گفته او، در این مدت آمار بستری‌های کرونایی هم ۱.۷درصد بیشتر شده است. معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین به همشهری می‌گوید: آمارهای اعلام شده به‌روز هستند. وقتی تعداد مرگ‌ومیر ما در یک روز ۵بوده و طی شبانه‌روز گذشته به ۸رسیده است، اعلام می‌کنیم که آمار آن ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است. جلال رحمانی با بیان اینکه در این مدت تعداد بیماران کرونایی ما هم نسبت به روز قبل از آن ۱۵نفر بیشتر شده است، می‌گوید: وضعیت همه کشور و مخصوصا قزوین به‌عنوان استانی در محل گذر به سمت شمال کشور، شکننده است؛ به همین دلیل باید محتاطانه عمل کنیم و مراقب حفظ شرایط باشیم. وی با اشاره به اینکه عادی‌انگاری مردم نگرانی اصلی علوم‌پزشکی است، می‌گوید: مردم فکر می‌کنند با تزریق واکسن کاملا مصون شده‌اند، در تجمعات شرکت می‌کنند و رعایت پروتکل‌ها را کنار می‌گذارند. واکسن یک سد دفاعی است و باقی عناصر دفاعی مثل ماسک و فاصله اجتماعی باید حفظ شود تا ما به پیک جدیدی برنخوریم.

نارنجی‌شدن شهرهای زرد
افزوده‌شدن به شهرهای نارنجی هم می‌تواند به همان اندازه افزایش شهرهای قرمز هشداردهنده باشد. درحقیقت این روند می‌تواند زمینه قرمزشدن شهرها، بحرانی‌شدن شرایط و ورود به شرایط بحرانی باشد. در خراسان جنوبی و ایلام یعنی در شرق و غرب کشور شهرهایی که رنگ کرونایی آنها زرد بود، اکنون نارنجی شده‌اند. به‌گفته غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونای خراسان جنوبی براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور وضعیت قائنات، طبس و نهبندان، نارنجی شده و با احتساب مرکز استان ۴شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر هستند. ۲شهرستان آبدانان و دره‌شهر در ایلام هم از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ داده‌اند. به‌گفته محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام تعداد شهرهای نارنجی ایلام به ۵شهر افزایش یافته است.

کاهش شهرهای آبی کرونایی مازندران
سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین ارزیابی خود وضعیت آبی کرونایی ۲شهرستان فریدونکنار و عباس‌آباد در مازندران را به زرد تغییر داد و به این ترتیب تعداد شهرهای آبی استان از ۷ به ۵کاهش یافته است. رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر کم و ۲بیمار بستری به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت را نشان می‌دهد. براساس این ارزیابی، وضعیت این شهرها، به‌خاطر روند افزایشی شیوع کرونا و بالا رفتن آمار بستری‌های روزانه از آبی به زرد تغییر پیدا کرده است. به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، بررسی‌ها نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران به کمترین سطح ممکن در ۳ماه گذشته رسیده است. قاسم اویس با بیان اینکه طبق آمارها و مشاهدات در مناطق غربی مازندران بیشتر از مناطق شرقی و مرکزی شاهد روند آهسته افزایش آمارهای کرونایی هستیم، می‌گوید: اگر این افزایش آمارها ادامه داشته باشد باید منتظر گسترش آن در سایر نقاط استان نیز باشیم.

کاهش آمار بستری‌های بیمارستانی، کمتر شدن ابتلای اطرافیان به کرونا و تزریق واکسن هیچ‌یک به‌معنای پایان همه‌گیری کرونا نیست. چنین موضوعی از سوی هیچ سازمان جهانی هم اعلام نشده است و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی همچنان توصیه می‌شود. ایران در آستانه موج جدیدی از کروناست، شرایط شکننده است و رعایت پروتکل‌ها وظیفه همه ماست.

کد خبر 632521

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha