رئیس هیئت کشتی مازندران گفت: این استان با وجود بیشترین اثرگذاری در افتخارآفرینی برای کشور در عرصه‌های ورزشی جهان و المپیک به پشتوانه کشتی‌گیران مازندرانی از کمترین امکانات استاندارد ورزشی مورد نیاز برای تمرین کشتی‌گیران هم برخوردار نیست و در محرومیت برای کشور قهرمان‌سازی می‌کند.

فینال کشتی آزاد حسن یزدانی و دیوید تیلور

به گزارش همشهری آنلاین، عسگری محمدیان در آستانه سفر وزیر ورزش و جوانان به مازندران که با هدف تجلیل از مدال‌آوران مازندرانی مسابقات جهانی نروژ عصر امروز، شنبه انجام می‌شود به همشهری آنلاین اظهار کرد: مازندران شاخص‌ترین استان در کسب افتخارات ورزشی برای ایران است که این افتخارات نیز عمدتا توسط کشتی‌گیران این استان به دست می‌آید، اما زیرساخت‌ها و امکاناتی که در حوزه کشتی مازندران وجود دارد بسیار اندک و معمولی است و فاصله بسیار زیادی با نقطه مطلوب دارد.
وی افزود: کشتی این استان ۲۱مدال طلا از ۵۰مدال طلای ایران در تاریخ مسابقات جهانی کشتی را کسب کرده و در رقابت‌های المپیک نیز  ۱۳مدال برای ایران به ارمغان آورده است. هیچ استانی مانند مازندران برای کشتی و ورزش ایران افتخار کسب نکرده است، اما در چنین استانی با این میزان استعداد و اثرگذاری حتی یک خانه کشتی با امکانات و تجهیزات مناسب و حرفه‌ای وجود ندارد.
رئیس هیئت کشتی مازندران تصریح کرد: هیئت‌های ورزشی به دلیل ماهیت غیر دولتی‌شان سهمی از اعتبار و بودجه‌های دولتی ندارند و به همین دلیل همواره برای کمک به هیئت‌های شهرستانی کشتی با هدف گسترش زیرساخت‌ها و تأمین تجهیزات مورد نیاز باشگاه‌ها با مشکل مواجهیم.
محمدیان خاطرنشان کرد: فقط هزینه اعزام تیم‌های مختلف کشتی استان در رده‌های سنی مختلف به مسابقات کشوری در هر سال دست‌کم ۵۰۰ میلیون تومان است. اگر بخواهیم بودجه‌ای برای هیئت کشتی مازندران پیشنهاد دهیم که بتواند حداقل‌های این هیئت و کشتی مازندران را تأمین کند دست‌کم سالانه ۵ میلیارد تومان است.
وی افزود: در حالی که در مازندران ۲۲ شهرستان داریم، اما تراکم بالای مناطق کشتی‌خیز در استان سبب شده که ۳۷ هیئت شهرستانی در این استان داشته باشیم. این میزان علاقه و این میزان از علاقه به کشتی در استان وقتی خروجی مناسبی هم برای کشور دارد باید با اعتبار ویژه مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. اما در عمل چنین شرایطی نداریم.
این پیشکسوت کشتی ایران درباره زیرساخت‌های مرتبط با کشتی در مازندران اظهار کرد: در مازندران هیچ فضایی که به طور اختصاصی در اختیار کشتی باشد، وجود ندارد. حتی دفتر هیئت کشتی مازندران نیز استیجاری است و در شهرستان‌ها هم دفاتر هیئت‌های کشتی مستقل نیست.
رئیس هیئت کشتی مازندران تصریح کرد: علاوه بر این‌ها حتی یک زیرساخت ورزشی با کیفیت مناسب و در شأن کشتی مازندران نداریم. سالن خانه کشتی مازندران در ساری حتی به دوش حمام برای ورزشکاران نیز مجهز نیست. قرار بود سازمان مدیرتی و برنامه‌ریزی مازندران بودجه‌ای را برای بهسازی این سالن و ایجاد برخی زیرساخت‌های اولیه اختصاص دهد که این وعده نیز محقق نشد.
محمدیان با اشاره به اهدای تعدادی تجهیزات بدنسازی از سوی فدارسیون کشتی به هیئت کشتی مازندران گفت: اخیرا با پیگیری‌های آقای دبیر تعدادی دستگاه بدنسازی دست‌دوم به هیئت کشتی مازندران اهدا شد که البته سالم و قابل استفاده هستند و در صورت راه‌اندازی و نصب بخشی از نیازهای کشتی‌گیران در خانه کشتی را رفع می‌کنند، اما اعتبار لازم برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها موجود نیست.
وی افزود: پروژه‌هایی که از سوی دولت برای بخش کشتی مازندران در نظر گرفته شده بود نیز به سرانجامی نرسید و همه نیمه‌کاره هستند. دست‌کم ۱۰ پروژه مرتبط با کشتی در مازندران قرار بود ساخته شود که هیچ یک به بهره‌برداری نرسیدند. شاخص‌ترین طرح هم در بین آن‌ها سالن ورزشی کشتی جویبار است که نیمه‌تمام ماند.
دارنده دو مدال نقره بازی‌های المپیک خاطرنشان کرد: باشگاه‌های کشتی ما در مازندران نهایتا به تشک‌های قدیمی کشتی مجهز هستند و با کمترین امکانات به پشتوانه تلاش مربیان سازنده و علاقه خانواده‌ها برای کشور عزیزمان قهرمان‌سازی می‌کنند. در حالی که رقبای کشتی‌گیران ما در سایر کشورها با به روزترین امکانات ورزشی دنیا و در مجهزترین سالن‌ها مشغول تمرین هستند. با این حال می‌بینیم که کشتی‌گیران مازندرانی بیشترین نقش‌آفرینی در کسب افتخار برای ایران را دارند.

کد خبر 632365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha