جنگ داخلی یمن که با دخالت عربستان سعودی به جنگی طولانی و بی‌نتیجه بدل شده اکنون فقیرترین کشور منطقه را در آستانه فروپاشی و شدیدترین بحران انسانی جهان قرار داده با این حال مقامات سعودی اقدام به اخراج کارگران یمنی از عربستان کرده‌اند. اقدامی که با واکنش بین‌المللی روبرو شد.

فقر - يمن

به گزارش همشهری آنلاین، آژانس کمک رسانی سازمان ملل متحد در حالی به نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در یمن کمک رسانی می‌کند که جمعیت این مردم نسبت به ماه‌های اخیر سه میلیون نفر افزایش داشته است.

معاون امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که اقتصاد یمن در حال فروپاشی است و بحران انسانی آن روز به روز بدتر می‌شود. یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ داخلی است.

بر اساس اظهارات تلخ مقامات این سازمان، بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم یمن،‌ دو سوم جمعیت این کشور، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند اما آژانس‌های کمک رسانی بودجه کافی برای نجات این مردم را در اختیار ندارند. 

خطر فوری قحطی در مقیاس بزرگ در حالی روز به روز افزایش می‌یابد که بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان سال جاری میلادی ۵ میلیون نفر دیگر به این جمعیت افزوده خواهد شد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمایت ایالات متحده به درگیری‌های داخلی این کشور وارد شد تا منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و متواری این کشور را به قدرت بازگرداند. اکنون این جنگ تا حد زیادی به بن بست رسیده و بدترین بحران انسانی جهان را به وجود آورده است.

هانس گروندبرگ، نماینده جدید سازمان ملل متحد در یمن، که ماه گذشته این سمت را بر عهده گرفته گفت که با مقامات سابق دولت، حوثی‌ها و همچنین مقامات کلیدی منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد چگونگی حرکت به سوی راه حل سیاسی و برقراری صلح در یمن مذاکره کرده است.

وی که این کار را سخت، پیچیده و زمانبر دانست تاکید کرد فروپاشی اقتصادی یمن خطر قحطی در این کشور را تشدید کرده و افت ارزش پول این کشور در کنار ورود محدود کالا به بنادر و کمبود سوخت اوضاع را نگران کننده کرده است. در همین شرایط اما عربستان متهم شده است که یمنی‌ها را مجبور به ترک شغل خود کرده و در عین حال، به تحریم نفت و کمک به یمن ادامه می‌دهد.

کارشناسان نتنها بدترین بحران انسانی در جهان را به یمن نسبت دادند بلکه بدترین واکنش بین‌المللی به یک بحران انسانی در جهان را نیز مربوط به این کشور دانستند.

بیش از ۱ میلیون یمنی تا به امروز در عربستان سعودی کار می‌کردند که اخراج آنها تأثیر منفی بر میلیون‌ها یمنی ساکن در این کشور خواهد داشت. بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ برآورد کرد که حواله‌های ارسال شده از سوی کارگران یمنی شاغل در عربستان سالانه ۲.۳ میلیارد دلار است که ۶۱درصد از کل حواله های ارسال شده از عربستان سعودی را شامل می‌شود.

منابع: گاردین، الجزیره.

کد خبر 632173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha