گروهی از اتباع فراری کره شمالی در پایتخت ژاپن با شکایت به یک دادگاه به طور نمادین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را به دادگاه احضار کردند.

کیم جونگ اون

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: این شکایت غیرعادی هدفش مسئول دانستن پیونگ یانگ از بابت یک برنامه است که طی آن در فاصله سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۴ بیش از ۹۰۰۰۰ نفر از ژاپن به کره شمالی منتقل شدند.

هر چند هدف این برنامه عمدتا کره‌ای تبارها بودند اما بعضا همسران ژاپنی این اتباع نیز طی این برنامه فریفته یک پروپاگاندای پرزرق و برق که وعده  "بهشت روی زمین" را به آنها می داد، قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش پنج نفر از قربانیان این دسیسه کره شمالی برای بازگردانی اتباع این کشور که بعدا توانستند از کره شمالی فرار کنند با شکایت نزد دادگاه منطقه توکیوی ژاپن خواستار دریافت غرامت به ارزش ۱۰۰ میلیون ین (معادل ۸۸۰۰۰۰ دلار) شده‌اند.

آنها پیونگ یانگ را متهم به "فریفتن شاکیان پرونده با طرح تبلیغاتی غلط در زمینه نقل انتقال به کره شمالی که در آن بهره بردن از حقوق بشر کلا غیرممکن است" کردند.

با توجه به عدم وجود روابط دیپلماتیک میان ژاپن و کره شمالی، کیم جونگ اون به عنوان رئیس دولت کره شمالی به این دادگاه احضار شده است.

در مجموع در این برنامه مستردسازی ۹۳۳۴۰ تن شامل شدند؛‌ برنامه‌ای که مجری آن انجمن‌های صلیب سرخ در ژاپن و کره شمالی بوده و بودجه آن از سوی پیونگ یانگ پرداخت شد. دولت ژاپن نیز از این طرح حمایت کرده بود و رسانه‌ها آن را به عنوان یک کمپین انسانی برای کره‌ای‌هایی که برای زندگی در ژاپن به مشکل برخورده‌اند، تبلیغ کردند.

کد خبر 632135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha