بسیاری افرادی که قصد دارند برای کسب و کار خود یک وبسایت راه‌اندازی کنند به خوبی می‌دانند یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که برای راه‌اندازی سایت باید وجود داشته باشد خرید هاست است. بدون هاست، عملا فکر کردن به داشتن یک سایت اختصاصی غیر ممکن خواهد بود.

image-20211014114948-1.jpeg

نکته ای که در این بین اهمیت زیادی دارد آن است که مالکان وب سایت باید بدانند که چه نوع سرور مجازی و چه نوع هاستی برای آنها بهترین خواهد بود. ما در این متن قصد داریم به بررسی  تفاوت های سرور مجازی و هاست بپردازیم.

سرور مجازی چیست

سرورهای مجازی که به اختصار به آنها VPS هم گفته می شود، قسمتی از یک سرور اختصاصی کامل به شمار می روند. سرورهای اختصاصی با استفاده از تکنیک های خاصی، به چند سرور مجازی تقسیم بندی شده و در اختیار وب سایت ها قرار داده می شوند. تمام این قسمت ها از نظر سخت افزاری کاملا یکسان هستند و قیمت آنها نیز از قیمت دیگر سرورهای موجود ارزان تر و پایین تر است. به منظور خرید سرور مجازی می توانید بر روی لینک کلیک کنید و همچنین اطلاعات گسترده ای را در این زمینه کسب کنید. انواع و اقسام سرور مجازی در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار دارد که از آن جمله می توان به مواد زیر اشاره داشت:

  • سرور مجازی ایران
  • سرور مجازی آلمان
  • سرور مجازی هلند
  • سرور مجازی آمریکا
  • سرور مجازی انگلیس
  • سرور مجازی فرانسه

هاست چیست؟

هاست به فضایی گفته می شود که اطلاعات و فایل هایی موجود در یک وب سایت در آن قرار داده می شوند. هاست ها بر روی سرورها یا دیتاسنترها نگهداری شده و اغلب آنها نیز از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز برای این منظور استفاده می کنند. هاست ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه نام آنها را ذکر خواهیم کرد.

  • هاست اشتراکی
  • میزبانی وب
  • هاست رایگان
  • هاست مجازی یا سرور مجازی
  • هاست اختصاصی
  • هاست سرور
  • هاست وب ابری
  • هاست خوشه ای

نکته مهمی که باید در مورد هاست بدانید آن است که هاست یک قسمت از سیستم هایی است که همیشه روشن بوده و به اینترنت نیز متصل هستند. اگر برای یک لحظه ارتباط با اینترنت قطع شده و یا سیستم خاموش شود سایت مربوطه نیز از دسترس خارج خواهد شد و کسی نخواهد توانست سایت را بازدید کند.

تفاوت سرور مجازی و هاست در میزبانی وب چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت های هاست و سرور مجازی

· یکی از تفاوت هایی که بین هاست اشتراکی و سرور مجازی مطرح می شود، منابع است. در هاست هایی که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار دارند منابع سرور هاست با بقیه سایت ها به اشتراک گذاشته می شود اما در سرور مجازی قسمتی از یک هاست به صورت اختصاصی است و قسمتی از آن نیز به صورت اشتراکی می باشد.

· از نظر عملکرد نیز هاست و سرور تفاوت هایی با هم دارند. عملکرد هاست به تکنولوژی هایی که در آن به کار رفته شده است بستگی دارد اما در سرور مجازی، می توان امکانات بیشتری را در خواست کرد تا عملکرد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در هاست هایی که به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است عملکرد سایر سایت هایی که فضا را با شما شریک هستند سایت شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

· یکی دیگر از تفاوت هایی که می توان میان هاست و سرور مجازی  عنوان کرد قیمت است. معمولا قیمت هاست اشتراکی از قیمت سرور مجازی پایین تر بوده و برای کسانی که به دنبال ارزانی هستند هاست اشتراکی می تواند بهترین گزینه باشد.

· برای نگهداری از سرورهای مجازی باید فردی که در این حوزه تخصص و فن لازمه را دارد استخدام شود و این مورد نیز همراه با صرف هزینه می باشد. در هاست هایی که به صورت اشتراکی در اختیار کاربران قرار داده می شوند شرکتی که عملیات هاستینگ را انجام می دهد مدیریت سرورها را به عهده داشته و به همین دلیل شما مجبور نخواهید بود هزینه اضافی برای استخدام یک متخصص برای اداره مسائل سرور بپردازید.

تفاوت سرور مجازی و هاست در میزبانی وب چیست؟ کدام بهتر است؟

هاست بهتر است یا سرور؟

برای آنکه بتوانیم در مورد بهتر یا بدتر بودن هاست و یا سرور صحبت کنیم باید موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. مثلا اگر به دنبال عملکرد بالاتر و بهتر هستید، سرور مجازی می تواند عملکرد بهتری را در اختیار وب سایت قرار دهد؛ زیرا منابع و پهنای باند در سرورهای مجازی به صورت اختصاصی هستند و این موضوع باعث می شود که انعطاف پذیری پیکر سرور در مقایسه با هاست اشتراکی  افزایش پیدا کند.

موضوع دیگری که آن نیز می تواند به قضاوت در مورد هاست و سرور کمک کند، امنیت می باشد. مشکلی که در هاست های اشتراکی وجود دارد آن است که هیچ سروری نمی تواند امنیت را در هاست های اشتراکی تضمین کند و این موضوع به دلیل همسایه بودن چند سایت در یک سرویس اتفاق می افتد. اگر یک سایت مشکل امنیتی داشته باشد می تواند باعث به خطر افتادن امنیت سایر سایت ها نیز شود. وب سایت هایی که به دنبال امنیت هستند بهتر است به سراغ سرور مجازی بروند؛ زیرا می توان تنظیمات امنیتی را بر روی سرور انجام داد و از درز کردن اطلاعات سایت به خارج جلوگیری کرد. پس از نظر امنیت نیز سرور مجازی بهتر از هاست اشتراکی عمل می کند.

اگر به دنبال آن هستید که کار خود را گسترش دهید بهتر است از سرورهای مجازی استفاده کنید. معمولا سرورهای مجازی منابعی را برای سایت هایی که ترافیک بالایی دارند اختصاص داده و به همین جهت اگر در آینده کاربران زیادی از سایت شما بازدید کردند، شما با مشکل از دسترس خارج شدن سایت مواجه نخواهید شد. معمولا هاست های اشتراکی برای یک مدت زمان کوتاه کارا و مفید به نظر می رسند و در طولانی مدت گزینه های خوبی برای انتخاب و بارگذاری سایت به شمار نمی روند.

کد خبر 632063

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعیدی فر IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    ممنون به خیلی از سوالاتم پاسخ داده شد
  • زهرا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 0
    اطلاعات خوبی رو انتقال دادید، ممنون از شما