مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

اردبیلی‌ها از استاندار جدید انتظار دارند برای بهبود شاخص‌های اقتصادی استان که نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی ندارد برنامه‌ریزی کند

اردبیل

همشهری آنلاین- پوپک قاسمی: بعد از کش‌وقوس‌های زیاد، چند روز قبل بالاخره استاندار اردبیل در دولت سیزدهم منصوب شد؛ انتصابی که انتظار می‌رود سرآغاز تحولات مثبتی، به‌ویژه در حوزه اقتصادی دراین استان باشد. انتصاب استانداری جوان و البته بومی، سال‌ها بود که از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم این استان از دولت به‌شمار می‌رفت و حالا با انتصاب «سیدحامد عاملی» به‌عنوان دهمین استاندار اردبیل، انتظارات از این مدیر ارشد استان بالا رفته است و مردم چشم‌انتظار تحقق خواست‌هایی هستند که هنوز بر زمین مانده‌است. اردبیل را می‌توان استانی با ظرفیت‌های بسیار، اما محروم از مزایای توسعه اقتصادی دانست؛ بررسی شاخص‌های توسعه نشان می‌دهد اردبیل دراین حوزه‌ها وضعیت مناسبی ندارد و غالبا قعرنشین جدول شاخص‌های توسعه است. میزان جذب سرمایه‌گذاری، برخورداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مناسب مانند بزرگراه یا وضعیت سرانه‌های ورزشی ازجمله شاخص‌هایی محسوب می‌شود که نشان‌دهنده عقب‌ افتادن اردبیل از غافله توسعه اقتصادی مطلوب است. دراین میان باید به این نکته اشاره کرد که محرومیت‌های موجود دراین استان به دولت خاصی محدود نبوده‌است، تا جایی که برخی از پروژه‌های این استان عمری به بلندای ۵ دولت دارند که از نمونه‌های آن می‌توان به پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه اشاره کرد که همچنان درحال اجراست. میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان اردبیل تقریبا صفر و سرمایه‌گذاری داخلی هم بسیار اندک است. واحدهای صنعتی بزرگ استان یا راکد هستند یا با حداقل ظرفیت اشتغال و تولید کار می‌کنند و وضعیت راه‌های ارتباطی این استان نیز پاشنه‌آشیل آن تبدیل شده‌است؛ به‌طوری‌که اردبیل ازنظر برخورداری از بزرگراه در رتبه سی‌ام کشور قرار دارد. درچنین شرایطی چشم‌ها به استاندار بومی دوخته شده‌است تا با ترسیم نقشه راه منسجم، اردبیل درمسیر توسعه پایدار قرار گیرد.

لزوم تشکیل اتاق فکر

یک شهروند و فعال اجتماعی اردبیل دراین باره می‌گوید: این استان از ظرفیت‌های لازم برای دستیابی به توسعه پایدار برخوردار است، اما تاکنون برنامه راهبردی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها تدوین نشده‌است. تصمیم‌سازان ارشد اردبیل باید اتاق فکری متشکل از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف تشکیل دهند و ضمن هدف‌گذاری‌های دقیق، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رسیدن گام به گام به اهداف طراحی کنند. «علی ناظری» می‌افزاید: اگر برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای به‌دور از حواشی باشد، مسئولان می‌توانند با انرژی بیشتر، بر راهکارهای تحقق برنامه‌های مدنظر تمرکز کنند؛ موضوعی که درحال‌حاضر از مهم‌ترین نیازهای استان به‌حساب می‌آید.

مهم‌ترین چالش‌های فرا روی اردبیل

یکی دیگر از فعالان اجتماعی استان دراین زمینه اظهار می‌کند: استان مرزی اردبیل از قطب‌های کشاورزی و گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما با این وجود در طول سال‌های گذشته به توسعه مطلوب دست نیافته‌است. کمبود زیرساخت‌های لازم، نبود توسعه صنعتی، بیکاری و مهاجرت جمعیت شهرها و روستاهای اردبیل، ازجمله مشکلاتی است که گریبان‌گیر این استان است و مسئولان جدید باید تدبیری برای رفع آنها بیندیشند. «سهیلا صاحبی» می‌افزاید: در سال‌های اخیر دولت‌های مختلف با وعده‌ها و برنامه‌های تقریبا مشابهی مانند تکمیل راه‌آهن اردبیل- میانه، فراهم کردن زمینه اشتغال و توسعه کشاورزی و گردشگری دراین استان آغاز به‌کار کرده‌اند، اما با پایان دولت، به‌سرانجام رساندن وعده‌ها به دولت بعدی سپرده شده‌است. این موضوع در کنار روند کند اجرای پروژه‌های زیربنایی، زمینه‌ساز دلسردی اهالی استان شده‌است. براین اساس انتظار داریم استاندار جدید در بیان وعده‌ها و برنامه‌های خود شفاف و صادق باشد.

مهم‌ترین مطالبات اردبیلی‌ها

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌شورای اسلامی درباره مهم‌ترین مطالبات اردبیلی‌ها از استاندار جدید به خبرنگارهمشهری می‌گوید: سیدحامد عاملی سرشار از انگیزه و انرژی و یک نیروی بومی است که شناخت کافی از ظرفیت‌ها و مشکلات استان دارد. با توجه به این موضوع انتظارات از او بالا رفته است. «صدیف بدری» می‌افزاید: تکمیل راه‌آهن اردبیل و ادامه آن تا پارس‌آباد مغان، تسریع در توسعه بزرگراه‌های استان، اجرایی کردن منطقه آزاد تجاری استان، رفع معضلات بخش کشاورزی اردبیل و حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی استان از مهم‌ترین مطالبه‌هایی است که انتظار داریم استاندار جدید با درایت برای تحقق آنها برنامه‌ریزی کند. وی تصریح می‌کند: تحقق این انتظارات در گرو درنظر داشتن موضوع‌های مهمی ازجمله برنامه‌محوری، استفاده از نیروهای توانمند، داشتن روحیه تعامل و مشارکت و پرهیز از حواشی است. این نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه می‌دهد: همراه و همدل با دیگر نمایندگان استان درمجلس، با همه توان پیگیر تحقق برنامه‌های توسعه‌ای دراستان هستیم و دراین مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و تا زمانی که مسئولان دولتی در استان در ریل خدمت‌رسانی به مردم حرکت کنند، یاریگر آنان خواهیم بود. بدری اضافه می‌کند: دولت و مجلس شورای‌اسلامی مکمل یکدیگرند و بدون برقراری تعامل موثر میان این دو، هر اقدامی برای توسعه کشور بی‌نتیجه می‌ماند.

راه ناگزیر جذب سرمایه‌گذاری

استاندار سابق اردبیل نیز درباره مشکلات و راهکاری‌های توسعه این استان به خبرنگارهمشهری می‌گوید: اردبیل در طول دهه‌های گذشته از سرمایه‌گذاری دولتی در بخش‌های بزرگ صنعتی محروم بوده‌است و اکنون برای نجات از محرومیت، راهی جز جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی وجود ندارد؛ موضوعی که دولت سیزدهم باید به‌صورت ویژه‌ای برای اجرای آن برنامه‌ریزی و اقدام کند تا شاهد تحقق این مطالبه مهم باشیم. «مجید خدابخش» با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دراین استان برای بخش‌خصوصی توجیه اقتصادی ندارد، می‌افزاید:  درنظر داشتن ۲ مسأله در زمینه جذب سرمایه‌گذار دراین استان حیاتی است؛ یکی اختصاص سهم ارزی مناسب به استان که در طول سال‌های گذشته عادلانه‌ نبوده و اردبیل از سهم ارزی مطلوبی استفاده نکرده‌است و دیگری ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری. باید برای استان‌های مرزی که عمدتا محروم هم هستند، مشوق‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مانند معافیت مالیاتی، سود بانکی کم‌تر و تسهیلات ویژه درنظر گرفته شود.

 شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل نیز دراین باره می‌گوید: شایسته‌سالاری، مهم‌ترین مطالبه‌ای است که انتظار داریم استاندار جدید مدنظر قرار دهد و در انتصابات نمود واقعی داشته باشد. آیت‌الله «سیدحسن عاملی» می‌افزاید: استاندار جدید اردبیل در انتخاب مدیران و معاونان خود، به‌جز شایستگی موضوع دیگری را لحاظ نکند. باید افرادی که شایسته هستند در عرصه‌های مختلف به‌کار گرفته شوند تا از توانمندی‌های آنان به دور از نگاه سیاسی و جناحی، استفاده شود. وی به استاندار جدید اردبیل توصیه می‌کند تا نسبت به انجام فعالیت‌های فرهنگی دراستان نیز اهتمام جدی داشته باشد، چراکه ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، غفلت از موضوع‌های فرهنگی است و باید دراین زمینه چاره‌اندیشی کرد.

شاخص‌های اقتصادی اردبیل ارتقا می‌یابد

طرح مطالبات اقتصادی ازسوی صاحب‌نظران از استاندار جدید اردبیل درحالی‌است که سیدحامد عاملی نیز تأکید ویژه‌ای بر ضرورت ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان دارد و می‌گوید: شاخص‌های اقتصادی اردبیل نسبت به میانگین کشوری وضعیت مطلوبی ندارد. با توجه به این موضوع با تلاش و همکاری همگانی، این شاخص‌ها دراستان ارتقا می‌یابد. وی اظهار می‌کند: باید در زمینه تأمین زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی در استان بیشتر تلاش کنیم که این موضوع با احساس مسئولیت همه دلسوزان امکان‌پذیر است. استاندار اردبیل عنوان می‌کند: رویکرد استانداری اردبیل بر مبنای رونق اقتصاد و اشتغال خواهد بود و با دعوت از سرمایه‌گذاران دارای اهلیت به استان، پروژه‌هایی که بر افزایش اشتغال‌زایی تأثیر مستقیم دارد، شناسایی می‌شوند. عاملی اضافه می‌کند: اعتبار و منابع پروژه‌های اقتصادی با همفکری و پیگیری مجموعه استانداری، نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی و سایر دست‌اندرکاران تأمین می‌شود تا مردم از ثمرات این طرح‌ها بهره‌مند شوند.

کد خبر 632053

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha