مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

در بودجه امسال برای شهرستان تازه‌تأسیس جعفرآباد استان‌ قم اعتباری درنظر گرفته نشده‌ است.

جعفرآباد قم

همشهری آنلاین-روح‌الله کریمی: اردیبهشت‌ماه سال‌جاری خبر تصویب تأسیس ۲شهرستان «جعفرآباد» و «کهک» دراستان قم بارقه امیدی در دل ساکنان این بخش‌ها ایجاد کرد که نظاره‌گر تحولات زیربنایی و اساسی باشند؛ اقدامی که با پیگیری استانداری قم به ثمر نشست و سابقه طولانی در مطالبه‌های مسئولان و نمایندگان استان در مجلس‌شورای‌اسلامی از دولت‌ها دارد.

شهرستان جعفرآباد با حدود هزارو ۱۰۰کیلومترمربع وسعت، ۵۸روستای دارای سکنه و ۲شهر دارد و براساس آخرین سرشماری، جمعیت این شهرستان ۲۵هزارنفر است و ۲۰۶نقطه تقسیمات کشوری شامل مزرعه، آبادی، روستا و... برای این شهرستان ثبت شده‌است. اکنون که بیش‌ از ۵ماه از تأسیس شهرستان جعفرآباد می‌گذرد، اهالی این شهرستان در تماس با خبرنگار همشهری، خواستار پیگیری استقرار دستگاه‌های اجرایی و شتاب‌دهی به روند توسعه و خدمات‌رسانی به ساکنان این شهرستان شده‌اند.

یکی از شهروندان ساکن در جعفرآباد در این باره می‌گوید: این شهرستان نه بیمارستان دارد، نه یک مرکز درمانی یا درمانگاه شبانه‌روزی. جوانان ما ورزشگاه هم ندارند. وی که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌افزاید: انتظار داریم مراکز آموزش‌عالی با تنوع رشته‌های تحصیلی، آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری و هرآنچه که مردم این شهرستان را از مراجعه به مرکز استان بی‌نیاز می‌کند، در جعفرآباد پیش بینی شود تا ارتقای بخش به شهرستان را به معنای واقعی مشاهده کنیم.

بودجه نداریم

اگرچه فرصت جذب اعتبار برای شهرستان تازه‌تأسیس جعفرآباد در لایحه بودجه سال‌جاری از دست رفت، اما مسئولان استان تلاش می‌کنند با دست خالی، زیرساخت‌های موردنیاز برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به ساکنان این شهرستان را آماده کنند. در لایحه بودجه امسال برای شهرستان‌هایی که از سال۱۳۹۸ به بعد تأسیس شده‌اند، ۲۰۰میلیارد تومان برای هر شهرستان پیش‌بینی شده که جعفرآباد جزو این شهرستان‌ها نیست. این موضوع که استاندار قم به مدیران‌کل استان تأکید کرده پیگیر استقرار اداره‌های خود در شهرستان‌های تازه‌تأسیس باشند، به‌دلیل استفاده از ظرفیت لایحه بودجه سال‌آینده است.

فرماندار جعفرآباد در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: براساس قانون برای اینکه اعتبارات سال آینده را جذب کنیم، باید کمیته برنامه‌ریزی شهرستان را تشکیل دهیم. راه‌اندازی این کمیته مستلزم استقرار دستگاه‌های اجرایی استان در جعفرآباد است. اگر نمایندگی اداره‌ها دراین شهرستان مستقر نشود، در لایحه بودجه سال آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

«ذبیح‌الله عبداللهی» می‌افزاید: براساس مصوبه هیأت وزیران، همه اداره‌ها و فرمانداری‌های شهرستان‌های تازه‌تأسیس باید در یک مجتمع فعالیت کنند. برای این کار، یک قطعه زمین ۲هکتاری در مرکز شهرستان جعفرآباد مشخص شده‌است و درحال رایزنی برای ساخت اداره‌های موردنیاز هستیم.

وی عنوان می‌کند: تاکنون ۹مدیرکل و روسای سازمان‌های استان ابلاغ‌های لازم برای روسای اداره‌های شهرستان جعفرآباد را صادر کرده‌اند که دادگستری، جهادکشاورزی، آب و فاضلاب، شرکت برق، بنیاد مسکن، ثبت اسناد و املاک، بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) ازجمله اداره‌هایی محسوب می‌شوند که درحال تقویت چارت سازمانی و استقرار نیروهای خود هستند. بقیه اداره‌ها نیز درحال رایزنی با وزارتخانه‌ها برای استقرار نمایندگی در جعفرآباد هستند.

افزایش اختیارات اداره‌ها

فرماندار جعفرآباد افزایش اختیارات اداره‌ها را یکی از مسائل مهم این شهرستان می‌داند و می‌گوید: با توجه به بررسی‌های انجام شده، نمایندگی ۱۸ اداره در جعفرآباد وجود دارد که اختیار کافی برای رسیدگی به مسائل مردم را ندارند و در حد پاسخ به سئوالات فعالیت می‌کنند. براین اساس درحال رایزنی با مسئولان استان هستیم که این نمایندگی‌ها ازنظر اختیارات، نیروی انسانی و ساختمان ارتقا پیدا کنند. وی می‌افزاید: پس از ارتقای بخش جعفرآباد به شهرستان، مردم انتظار دارند روند توسعه شهرستان سرعت پیدا کند. برای تحقق این موضوع، اداره‌ها باید اختیارات کافی داشته باشند و براساس نیازها و اولویت‌های توسعه شهرستان، به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

اولویت توسعه پایدار

شهرستان جعفرآباد از ۲ بخش مرکزی و «قاهان» تشکیل شده که ظرفیت‌های این دو بخش متفاوت است. فرماندار جعفرآباد دراین باره نیز می‌گوید که توسعه پایدار، اولویت نخست مدیریت این شهرستان است. به‌گفته عبداللهی، بخش مرکزی جعفرآباد قطب کشاورزی و دامپروری استان است و حدود ۶هزار بهره‌بردار در ۲۲هزار هکتار زمین زراعی و باغی این منطقه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار در بخش مرکزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی را مورد توجه قرار می‌دهیم، اظهار می‌کند: درحال‌حاضر بخشی از تولیدات کشت گلخانه‌ای دراین بخش به روسیه صادر می‌شود و در تلاش هستیم برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم. عبداللهی می‌افزاید: بخش قاهان که یک منطقه کوهستانی است، حدود ۲۳روستا دارد و باغ‌های محصولات ارگانیک ازجمله گردو، توت و بادام دراین بخش زبانزد است. در تلاش هستیم ضمن حفظ باغ‌های این منطقه، طرح‌های بوم‌گردی و گردشگری را تقویت کنیم.

برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری

به‌گفته فرماندار جعفرآباد، تاکنون استفاده مطلوبی از ظرفیت بقاع متبرکه در بخش قاهان نشده‌است و مردم قم و شهرستان جعفرآباد شناخت کافی دراین زمینه ندارند، درحالی‌که این مکان‌ها می‌توانند به قطب‌های گردشگری فرهنگی و مذهبی تبدیل شوند.

عبداللهی اظهار می‌کند: البته تعدادی از اهالی بخش قاهان که به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، درخواست زمین برای ویلاسازی دارند، اما برای جلوگیری از معضل افت فشار آب و مسائل دیگر، در تلاش هستیم بعضی از خانه‌های روستایی به شکل اقامتگاه‌های بوم‌گردی تعریف شود و به‌صورت موقت در اختیار گردشگران قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود یک ناحیه صنعتی در جعفرآباد تصریح می‌کند: ظرفیت این ناحیه صنعتی تکمیل شده و زمین کافی برای ایجاد صنایع وجود ندارد. بنابراین در تلاش هستیم ۲ناحیه صنعتی جدید در قاهان و جعفریه ایجاد کنیم.

برای مسکن جوانان زمین نداریم

حدود ۴.۵ دانگ از اراضی جعفرآباد، موقوفه و متعلق به آستان مقدس حضرت معصومه(س) است. ازسوی دیگر الحاق اراضی کشاورزی به بافت مسکونی با محدودیت‌هایی مواجه است. به‌گفته فرماندار جعفرآباد، انتظارات انباشته‌ شده‌ای در زمینه تأمین زمین موردنیاز برای ساخت مسکن جوانان در بخش مرکزی وجود دارد که برای تحقق این موضوع، درحال پیگیری و رایزنی با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم.

وی عنوان می‌کند: البته در بخش قاهان به‌دلیل وجود اراضی ملی مشکل چندانی برای تأمین زمین نداریم. عبداللهی می‌افزاید: در مرکز شهرستان جعفرآباد که «جعفریه» است، خدماتی که مانع از مراجعه مردم به مرکز استان شود، وجود ندارد. البته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم قول داده درمانگاه جعفریه از اول آبان‌ماه سال‌جاری به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کند، اما دراین شهرستان بیمارستان نداریم. اگر امکانات موردنیاز مردم دراین شهرستان تأمین نشود، نمی‌توانیم مانع از مهاجرت آنان به شهرهای دیگر شویم.

بحران فرونشست زمین

قبل از سال۱۳۷۲ که سد «الغدیر» ساوه ساخته شد، ۳۰ تا ۵۰میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه «قره‌چای» وارد بخش جعفرآباد و سپس به سمت دشت مسیله سرازیر می‌شد. این درحالی‌است که قطع حقابه‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی درسال‌های اخیر، سبب افت سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین دراین منطقه شده‌است.

فرماندار جعفرآباد دراین باره می‌گوید: تراز آبی سفره‌های زیرزمینی سالانه ۱.۵ تا ۲متر پایین‌تر می‌رود و براساس مطالعات انجام شده، سطح آب‌های زیرزمینی حدود ۴۴متر پایین رفته است و اگر جلوی این بحران گرفته نشود، فرونشست زمین، بناها و حیات مردم را به‌خطر می‌اندازد.

عبداللهی می‌افزاید: اگر طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز برای بخش قاهان درنظر گرفته و حقابه کشاورزان از سد ساوه محقق شود، می‌توانیم امیدوار باشیم وضعیت تعادل آبی در منطقه ایجاد شود.

وی در عین حال از گرایش کشاورزان این شهرستان به تغییر الگوی کشت و آبیاری تحت فشار خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون آبیاری تحت فشار در ۶هزارهکتار از اراضی کشاورزی به اجرا درآمده‌ است و درسال‌جاری حدود هزار هکتار دیگر از اراضی به این طرح افزوده می‌شود.

عبداللهی درباره انتخاب نام جدید برای این شهرستان هم اضافه می‌کند: نام جعفرآباد برای این شهرستان مناسب نیست و درخواست داده‌ایم که نام این شهرستان به جعفریه تغییر کند.

کد خبر 632041

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha