مجموع نظرات: ۳
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

دست هنرمند طبیعت هر گوشه این کره خاکی را به گونه‌ای آراسته و اثری چشم‌نواز را به نمایش گذاشته است. برای دیدن همه این آثار باید صدها بار زندگی کرد و به سفر پرداخت تا بتوان تک تک آن‌ها را لمس کرد. تعدادی از این دیدنی‌ها از شهرت بیشتری برخوردارند و خیلی‌ها علاقه‌مند به دیدنشان هستند.

گرند

به گزارش همشهری آنلاین،  یکی از جاذبه‌هایی که در سراسر دنیا زبانزد خاص و عام است دره گرند کنیون (Grand Canyon) است که در ایالت آریزونا آمریکا قرار دارد. این دره اثری حیرت‌انگیز از طبیعت به شمار می‌رود که طی ۲ یلیارد سال و در اثر فرسایش سنگ‌ها توسط آب به وجود آمده است؛ دره‌ای خیره‌کننده با عمق تقریبی حدود ۱۶۰۰متر که بسیاری از گردشگران و به‌ ویژه علاقه‌مندان به طبیعت را به سوی خود می‌کشاند تا شگفتی آن را به چشم ببینند و مبهوت زیبایی‌هایش شوند.

شاید بسیاری از شما نیز دلتان بخواهد ساعاتی را در این دره بگذرانید، اما نه وقت این سفر طولانی را دارید و نه توان پرداخت هزینه‌های سنگین آن را... گرچه که هر جاذبه جلوه‌های منحصر به فرد خودش را دارد، اما اگر نتوانستید برای دیدن گرندکنیون راهی آمریکا شوید، در همین نزدیکی‌ها به جست‌وجوی آن بپردازید.  

حالا کیلومترها دورتر از آمریکا و در کشور خودمان ایران طبیعت دست به کار شده و آثاری همانند گرندکنیون را آفریده است. این آثار در نقاط مختلفی در کشورمان قرار دارند و همانند گرند کنیون در طول سال‌های دراز و بر اثر فرسایش به شکل امروزی خود در آمده‌اند و حتی گردشگران را از آن سوی مرزها به ایران می‌کشانند.

می خواهیم به جای‌جای ایران سفر کنیم و این مکان‌ها را با یکدیگر بشناسیم.

تصاویری از گرند کنیون آمریکا

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۱- تنگه شیرز در استان لرستان‌

در محل تلاقی ۳ استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه‌ای از سرزمین ایران به نام تنگه شیرز چون بهشتی گمشده خودنمایی می‌کند. این مکان توسط دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است و ۵کیلومتر طول دارد. بر روی دیواره‌ها نقش و نگارهایی از فرسایش دیده می‌شوند که شما را غرق در خود می‌کنند. در میان دره رودخانه‌ای در جریان است که جلوه خاصی را به منطقه می‌بخشد. آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه‌های زلال، سنگ‌ها و صخره‌های تند و تیز کهن، غار پل خدا به طول ۱۵۰ متر و مناره سنگی با ارتفاع۸۰ و قطر ۱۰متر گوشه‌ای از جاذبه‌هایی هستند که در شیرز انتظار شما را می‌کشند.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۲- کال جنی در طبس

کال جنی یکی از پدیده‌های منحصر به فرد طبیعت ایران و یکی از رمزآلودترین آنها به شمار می‌رود. این دره ۱۶کیلومتری با دیواره‌های بلند و پرشیب شما را احاطه می‌کنند و فقط ذره‌ای از آسمان را در فاصله ۲ دیواره بلند می‌توانید ببینید که آن هم در جاهایی به دلیل نزدیک شدن ۲ یواره به یکدیگر، غیرممکن است. این دره عمیق گاهی شکل U به خود می‌گیرد و در جایی دیگر مانند V به نظر می‌رسد. وزش نسیم خنک در طول دره موجب می‌شود تا در میانه یک سرزمین بیابانی از گرما در امان باشید.  

آبشارهای کوچک، حوضچه‌هایی با عمق ۱.۵متر و تونل‌ها و حفره‌هایی به نام «گبر» که محل سکنی و چله‌نشینی زرتشتیان و یکتا پرستان بوده، از دیدنی‌های این دره زیبا به شمار می‌روند. نام این پدیده طبیعی منحصر به فرد در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۳- تنگه هایقر در استان فارس

تنگه هایقر یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌ها در ایران و حتی دنیاست که میان شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع شده است.  عمق این دره در جاهایی از آن به ۴۵۰متر می‌رسد و فضایی شگفت انگیز را ایجاد می‌کند. دیواره‌های بلند دره با نقش و نگارهای ناشی از فرسایش، رودخانه پرآب به همراه صدای پرندگان گوناگون و طبیعت بکر از جمله دیدنی‌های هایقر هستند.

به دلیل خطرات ناشی از حضور جانورانی مثل مار، رتیل و عقرب در دره، بهتر است با یک راهنمای محلی به آنجا سفر کنید.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۴- تنگه چاهکوه در قشم

تنگه چاهکوه، دره‌ای به عمق ۱۰۰متر در قسمت شرقی جزیره قشم است که دنیای جدیدی را برایتان رقم می‌زند و گویی شما را به سرزمینی دیگر فرا می‌خواند.  از این تنگه با عنوان دره مقدس چاهکوه یاد شده است، زیرا آب در گذشته‌های دور تقدس خاصی برای پیشینیان ما داشته و این دره محلی برای ذخیره آب بوده است. در این تنگه اشکالی شگفت‌انگیز چون شیارها و خطوط فرسایش موازی و عمیق و انواع حفره‌های نیمه کروی و بیضوی به استقبال شما می‌آیند و خودنمایی می‌کنند. وجود ۴ اه که برای ذخیره آب و هدایت آن برای استفاده ساکنان روستاها کاربرد داشته است از دیگر زیبایی‌های این تنگه به شمار می‌رود.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۵- کلوت شهداد در استان کرمان

کلوت‌ها از بزرگترین عارضه‌های طبیعی دنیا هستند که در حدود ۴۰کیلومتری شمال شرق شهر شهداد و در قلب کویر واقع شده‌اند. کلوت شهداد طولی در حدود ۱۴۵کیلومتر و عرضی در حدود ۸۰کیلومتر دارد. باد و آب مهمترین عامل شکل‌گیری این سازه‌های زیبای طبیعی هستند و زمین پوشیده از ماسه بادی فاصله میان کلوت‌ها را پوشانده است.  

شهداد را گرم‌ترین نقطه زمین می‌دانند، اما این مساله به صورت مکتوب در جایی عنوان نشده است. در حال حاضر گرم‌ترین نقطه‌ای که برروی زمین ثبت شده صحرای آریزونای آمریکا با دمای ۶۳درجه سانتیگراد است، اما دمای کویر شهداد، عددی بالاتر از این را نشان می‌دهد. کویر شهداد به ۳ منطقه سبز، نارنجی و قرمز مرزبندی شده است؛ منطقه سبز که برای گردشگران قابل تردد است از جاده‌ شهداد ـ نهبندان تا عمق ۲کیلومتری کویر وسعت دارد. ورود گردشگران به منطقه نارنجی و قرمز بدون همراه داشتن راهنما و اطلاع دادن به دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر نیست؛ زیرا به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن گردشگران وجود دارد. این ۲ نطقه بلافاصله بعد از منطقه سبز آغاز می‌شوند.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۶- دره راگه در رفسنجان

 دره راگه یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی ایران است که در اثر پدیده فرسایش آبی در میان دشت رفسنجان به وجود آمده است. این دره عمقی برابر ۷۰متر دارد و با عرض ۱۸۰متری منظره‌ای خارق‌العاده را در قلب کویر به تصویر می‌کشد. در این دره که ۱۲۰کیلومتر امتداد دارد، چشمه‌سارهای متعددی نیز به چشم می‌خورد و نکته جالب توجه در این دره، جاری بودن رودخانه دایمی «گیودری» در آن است.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

۷- دره خزینه در لرستان

 یکی از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت را می‌توان در پلدختر لرستان جست‌وجو کرد و از دیدن آن لذت برد. نام این جاذبه، دره خزینه است که به سبب داشتن منطقه‌ای موسوم به نعل اسبی از شهرت بسیاری برخوردار است. دیواره‌های بلند این دره و آب جریان یافته در آن یکی از زیباترین تصاویر طبیعت را خلق کرده‌اند و وجود پل معلق بر فراز آن، امکان تماشای این شاهکار را از بالا به شما می‌دهد. عرض دهنه‌ این پل معلق ۸۰سانتی‌متر و طول آن ۱۱۲متر و ارتفاع آن از زمین بیش از ۸۵متر است و برخی آن را مرتفع‌ترین پل معلق خاورمیانه می‌پندارند.

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

اعجاز طبیعت در گرندکنیون‌های ایران

کد خبر 631876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.م IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    دره هزار چم چالوس تا حدی به گراند کانیون شبیه است . بقیه نه