همان‌طور که می‌دانید خودروهای امروزی به بخش کامپیوتری مجهز شده‌اند، به طوری که آموزش تعمیرات ایسیو برای افرادی که در حوزه تعمیرات خودرو فعالیت می‌کنند ضرورت پیدا کرده است. همچنین افرادی که علاقمند به کار در این زمینه شغلی هستند می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات کامپیوتر خودرو، آینده کاری مناسبی را برای خود رقم بزنند.

image_c13eae6b5adf4a49d577c4fdc4f5098bc7914d61.png

ما در این مطلب قصد داریم ضمن پرداختن به نقش و کارکرد ایسیو در خودرو به این موضوع نیز اشاره کنیم که بازار کار تعمیرات تخصصی ایسیو و به طور کل بخش کامپیوتر خودرو تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد و یک زمینه شغلی مناسب و درآمدزا را برای شما ایجاد نماید.
 

ایسیو در خودرو چه نقشی دارد؟

پیش از آن که به کارکرد و نقش ایسیو در خودرو بپردازیم لازم است این نکته را متذکر شویم که با نگاهی به روند توسعه و تغییرات در صنعت خودروسازی دنیا می‌توان دریافت که سیستم‌های برق و کامپیوتر خودرو حتی از گذشته تاکنون تغییرات بسیار چشمگیری پیدا کرده و ضمن آن که انجام بسیاری از کارها را در خودرو ساده کرده اما با پیچیدگی‌هایی نیز همراه است به طوری که در چند سال اخیر انواع گوناگونی از تجهیزات الکترونیک و ریزپردازنده‌ها در خودروهای جدید به کار رفته‌اند که آسیب دیدن و یا خراب شدن آن‌ها می‌تواند دارندگان خودروهای جدید را با مشکلات بسیاری روبرو نماید. نکته دیگر اینکه تعمیر آن‌ها نیز به تخصص ویژه‌ای نیازمند است و مالکان خودرو و یا حتی افرادی که اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند و تحت آموزش تعمیرات ایسیو قرار نگرفته باشند، نمی‌توانند تعمیر این قطعات را به راحتی انجام دهند.
بخش ایسیو ECU در خودرو کارکردی شبیه به عملکرد مغز انسان دارد و فرمان انجام بسیاری از امور و فعالیت‌های خودرو از این بخش صادر می‌شود. شاید این پرسش برای شما هم به وجود آید که اضافه شدن این قبیل سیستم‌ها در بخش فنی خودرو چه ضرورتی داشت؟ در سال‌های اخیر به لحاظ اینکه کشورهای مختلف برای حفظ محیط زیست قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کردند، شرکت‌های خودروسازی ملزم شدند جهت بالابردن استاندارد خودروها برای جلوگیری از آلودگی هوا و .. راهی پیدا کنند تا بتوانند مصرف سوخت خودروها را کاهش دهند. ایسیو یا Engine Control Unit توانست خودروسازان را در هدفی که داشتند موفق گرداند.
در واقع سیستم ایسیو در خودرو کمک می‌کرد تا ترکیب سوخت و هوا به دقت صورت گیرد و آلاینده‌هایی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود، بسیار کم باشد. اما امروزه عملکرد ایسیو تنها به این امر خلاصه نمی‌شود و با توجه به سنسورهای مختلف، ریزپردازنده‌ها و همچنین کنترلرهای الکترونیکی که در آن‌ها به کار رفته ایسیو کاربردهای نظارتی، تنظیمی و کنترلی مختلفی را روی خودرو اعمال خواهد کرد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• روشن شدن چراغ چک برای نشان دادن معایب خودرو
• تنظیم عملکرد ترمزها و ایربگ‌ها و تامین امنیت بیشتر خودرو
• امکان کنترل مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی
• کنترل شتاب و سرعت خودرو
• مدیریت عملکرد گیربکس اتومات و سیستم های آسایشی و رفاهی خودرو


ایسیو شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

ایسیو از قسمت‌های مختلفی تشکیل یافته که هر یک از این بخش‌ها ممکن است با آسیب‌هایی روبرو شده و عملکرد بخش‌های مختلف خودرو را با مشکل مواجه نمایند. بنابراین با شناخت عملکرد هر یک از این قطعات می‌توانید آموزش تعمیرات ایسیو را به راحتی فراگرفته و اجرایی نمایید. در ادامه ما به معرفی بخش‌های مختلف ایسیو خواهیم پرداخت.
 
مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال: این بخش خروجی سنسورها را آنالیز کرده و آن‌ها را از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کند.
خروجی‌های دیجیتال: این بخش در ایسیو وظیفه سیستم جرقه‌زنی، کنترل عملکرد سوپاپ تزریق سوخت و کارکرد صحیح فن سیستم خنک‌کننده  و ... را بر عهده دارد.
مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ: این بخش عملکردی عکس مورد اول دارد و به دلیل آن که بسیاری از سنسورها قادر به خواندن پیام‌های آنالوگ هستند، پیام‌های دیجیتال در این بخش به پیام‌های آنالوگ تبدیل می‌شوند.
فرم ‌دهنده سیگنال: یا همان قطعه کاندیشنر سیگنال کمک می‌کند تا سیگنال‌های ارسالی ECU در فرم و شرایط قابل خوانش ارائه شود زیرا این پیام‌ها چه به صورت دیجیتال و چه به صورت آنالوگ، لازم است قابل دریافت و پردازش از سوی گیرنده باشند.
چیپ‌های ارتباطی: این چیپ‌ها و یا تراشه‌ها رابطی بین ورودی‌ها و خروجی‌ها هستند و باعث می‌شوند ارتباط بین بخش‌های مختلف ECU قویتر و سریع‌تر اجرا شود. همچنین به لحاظ آن که مشکلات و نواقص در این قسمت درج می‌شود، هنگام دیاگ زدن قابل بازخوانی خواهند بود.


چرا یادگیری مهارت تعمیرات تخصصی ایسیو در بازار کار اهمیت دارد؟

پیشتر اشاره کردیم که در حال حاضر تمامی خودروهای روز دنیا به سیستم ایسیو ECU مجهز هستند و چنانچه افراد علاقمند به مقوله برق و کامپیوتر خودرو بتوانند این دوره را طی نمایند می‌توانند از درآمد عالی بهره‌مند گردند زیرا امروزه نیاز به تعمیرات تخصصی ایسیو در خودروهای مختلف به شدت احساس می‌شود در حالی که نیروی متخصص بسیار کمی وجود دارد. همچنین میزان درآمد شما نیز می‌تواند به مواردی از قبیل مهارت در تعمیرات تخصصی ایسیو و همچنین محل قرارگیری تعمیرگاه، مشتری مداری و نوع خودروهایی که تعمیر می‌کنید بستگی داشته باشد.

چگونه تعمیرکار حرفه‌ای ایسیو شویم؟ بررسی آینده شغلی و درآمد


شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات کامپیوتر خودرو آرمان خودرو

اگر با توجه به نیازی که در این عرصه وجود دارد و مطالبی که در بالا ذکر کردیم، شما به فعالیت در حوزه برق و کامپیوتر خودرو علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره‌های آموزش تعمیرات کامپیوتر خودرو آرمان خودرو شرکت کنید زیرا این مجموعه تنها مرکز فنی در این حوزه می‌باشد که خود ارائه دهنده خدمات تعمیرات به صورت مستقیم به مشتریان می باشند و با کسب مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و گذراندن استانداردهای آموزشی این وزارتخانه می توانند علاوه بر آموزش های علمی و عملی و ارائه پشتیبانی واقعی، مدرک معتبر با تاییدیه وزارت علوم و تحقیقات نیز ارائه دهند. از جمله آموزش‌هایی که آرمان خودرو برای هنرجویان در نظر گرفته است می‌توان به دوره‌های زیر اشاره کرد:
 
• آموزش الکترونیک پایه خاص خودرو
• آموزش سنسورها و عمل‌گراها
• آموزش مونتاژ و دمونتاژ قطعات سخت افزاری ایسیوها و ..
• آموزش تعمیرات تخصصی ایسیو خودروهای سنگین و سبک (داخلی و خارجی)
• آموزش تعمیرات مالتی پلکس ها، ایسیوهای گیربکس، ایربگ و سیستم های ضدسرقت
 آموزش تخصصی ریمپ ایسیو
 به طوری که شما با گذراندن این آموزش‌ها با تعمیر تخصصی انواع ایسیو آشنا شده و پس از طی دوره آموزش تعمیرات ایسیو نیز شما مجوز معتبر از وزارتخانه علوم و تحقیقات را دریافت خواهید کرد که می‌تواند برای راهیابی شما به بازار کار این حوزه بسیار لازم و کاربردی باشد.

چگونه تعمیرکار حرفه‌ای ایسیو شویم؟ بررسی آینده شغلی و درآمد

از دیگر مزایای شرکت در دوره‌های آموزش تعمیرات کامپیوتر خودرو آرمان خودرو می‌توان به این مورد اشاره کرد که آرمان خودرو پس از اتمام دوره از هنرجویان خود پشتیبانی و حمایت خواهد کرد تا بتوانند به عنوان نیروی کار، فعالیت خود را در این حوزه آغاز نمایند. برای شرکت در دوره آموزش تعمیرات ایسیو آرمان خودرو می‌توانید به سایت این مرکز به آدرس الکترونیکی https://www.arman-ecu.ir/ مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این خصوص را مشاهده کنید و یا با شماره تماس‌های درج شده در سایت ارتباط برقرار نمایید.

کد خبر 631872

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha